معین:

سیاست زدگی مهمترین عامل در عقب ماندگی واکسیناسیون در ایران است

۱۴۰۰/۰۶/۲۶ - ۱۴:۲۹:۴۸
کد خبر: ۱۲۳۴۶۱۶
سیاست زدگی مهمترین عامل در عقب ماندگی واکسیناسیون در ایران است
رئیس شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به تلفات بالای پیک پنجم بیماری کووید 19 در کشور گفت: تاخیر در واکسیناسیون سبب شد به الگوی منفی در دنیا تبدیل شویم و مهم ترین عامل در این زمینه سیاست زدگی بود.

به گزارش برنا؛ مصطفی معین رئیس شورای عالی نظام پزشکی در پنجاه و پنجمین جلسه شورای عالی این سازمان که امروز پنج شنبه مورخ 1400/6/25 در سالن همایش مرکز قلب و عروق شهید رجایی برگزار شد ؛ با اشاره به عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در برگزاری مراسم عزاداری ،دورهمی ها و کنسرت های مختلف در کشور ترکیه اظهار کرد: در پیک پنجم روزانه صدها تن تلفات انسانی را شاهد هستیم و تاخیر در واکسیناسیون عموم مردم موجب شد تا به الگوی منفی در دنیا تبدیل شویم.

وی در بیان آفت های این مهم بیان کرد: یکی از مهم ترین عوامل عدم موفقیت کشور در مدیریت بحران کرونا از جمله تاخیر در واکسیناسیون ایرانیان بحث سیاست زدگی و نیز ایدئولوژیک کردن علم و مسائل تخصصی بویژه در امور پزشکی است .

وی افزود: زمانی که علم وسیله ای برای سیاست بازی ها قرار گیرد نتیجه خوبی نخواهد داشت . از طرفی عوام زدگی عامل دیگری بود که به تاخیر دوساله واکسیناسیون و یا قرنطینه نشدن مناطق و عدم رعایت فاصله گذاری های اجتماعی در کشور دامن زد.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی ادامه داد: علم در برابر شبه علم و خرافه و عوام زدگی قرار دارد و در بحران کرونا دخالت های غیرعلمی در امور پزشکی به قیمت جان انسان ها تمام شد و عده ای دراین میان به دنبال منافع اقتصادی خود بودند.

وی فرصت طلبی را از دیگر آفت ها دانست و گفت: فرصت طلبی های افراد شیاد که به قیمت سلامت عموم مردم تمام می شود ، برای جامعه خطرناک است.

وی اظهار کرد: در مراحلی که پیش رو داریم باید یک سند راهبردی و ملی برای دوران کرونا و پسا کرونا داشته باشیم تا به تصویب مجلس و دولت رسیده و سبب پیراستگی نظام سلامت از سیاست زدگی، ایدئولوژیک دین علم و تخصص پزشکی ، عوام زدگی و خرافه و شبه علم شود.

 وی با تاکید بر این مهم که باید به داد مردم برسیم و دادخواه حقوق و سلامت آن ها باشیم ؛ اذعان کرد : طرح های اساسی نظام سلامت مانند تحولات ساختاری در جهت تفکیک خدمات بهداشتی درمانی از آموزش و پژوهش ، نظام ارجاع و پزشکی خانواده باید در وزارت بهداشت و دولت به کمک سازمان نظام پزشکی به ثمر برسد تا شاهد ارتقای بهره وری در نظام سلامت کشور باشیم.

نظر شما