برنا بررسی می کند؛

صفر تا صد بازگشایی مدارس؛ از دستورالعمل های ابلاغی تا نکات بهداشتی برای دانش آموزان

۱۴۰۰/۰۶/۳۱ - ۰۴:۵۰:۳۸
کد خبر: ۱۲۳۶۷۹۲
صفر تا صد بازگشایی مدارس؛ از دستورالعمل های ابلاغی تا نکات بهداشتی برای دانش آموزان
در یک قدمی پاییز و آغاز سال تحصیلی، دانش آموزانی که حالا دلشان برای مدرسه و کلاس تنگ شده است، هر روز منتظر اند با درست شدن شرایط اپیدمی دوباره به زندگی عادی برگردند.

به گزارش برنا؛ با روند افزایشی واکسیناسیون در کشور حالا واکسینه شدن گروه های سنی کمتر به سر زبان ها آمده است و این دانش آموزان هستند که حالا باید خود را برای تزرزق واکسن آماده کنند تا بتوانند به زودی راهی کلاس درس و مدرسه شوند. دو سه روزی می شود که دبیرستانی ها واکسن می زنند و مثل سایر افراد سال تولد پایین در زمان های مشخص اعلام می شود تا آن ها هم بعد از ثبت نام به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند. در یک قدمی پاییز و آغاز سال تحصیلی، دانش آموزانی که حالا دلشان برای مدرسه و کلاس تنگ شده است، هر روز منتظرند با درست شدن شرایط اپیدمی دوباره به زندگی عادی برگردند. به این ترتیب در اولین قدم وزارت آموزش و پرورش با صدور اطلاعیه ای در خصوص بازگشایی مدارس؛ بر ضرورت «غربالگری دانش آموزان و کارکنان مدارس» تأکید کرد.

این اطلاعیه اعلام می کند نیروهای خدماتی در هنگام نظافت باید از لباس حفاظتی، ماسک و دستکش استفاده کنند و حتی ترجیحا معلمان و دانش آموزان لیوان کاغذی یک‌بار مصرف و دستمال کاغذی به همراه داشته باشند.

همچنین لازم است دانش آموزان تا حد امکان کمترین وسایل را بین خانه و مدرسه جابه‌جا کند. و تمام معلمان، کارکنان و دانش آموزان در مدت زمان حضور در مدرسه باید از ماسک استفاده کنند. آموزش و پرورش تأکید می کند گواهی سلامت مستخدمین و سرایداران مدارس باید کنترل و به ‌روزآوری شود.

لازم است تهویه به صورت 20  درصد مساحت سطح کلاس، در صورت وجود فن یا کولر، در زمستان و وضعیت گرمایش هر ساعت یکبار انجام شود همچنین در خصوص سرویس‌های بهداشتی باید باز بودن در ساختمان، ضد عفونی سه بار در روز و سیستم لوله کشی صابون مایع مورد توجه قرار گیرد نکته قابل توجه آن است که در مدارس سطل‌های زباله باید در دار و دارای  کیسه‌های زباله باشند.

با این همه نگرانی های در رابطه با حضور دانش آموزان در مدارس وجود دارد.

پروتکل ها بعد از بازگشایی مدارس عملیاتی خواهد شد

محمد محسن بیگی، مدیر کل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی برنا گفت: بخشی از پروتکل های ابلاغی وزارت آموزش پرورش مربوط به زمان قبل از بازگشایی و آماده سازی مدارس و بخشی از آن مربوط به زمان حضور دانش آموزان است.

او با اشاره به اینکه در وهله ی اول  آماده سازی محیطی و کنترل بهداشت محیط و مسائل ایمنی قبل از بازگشایی مدارس انجام خواهد شد که طی دستور العمل ابلاغ شده است و چک لیست کنترلی نیز دارد که اگر مشکلی بود سریعا مرتفع شود، افزود: خود ارزیابی مدیران مدارس در مرحله اول انجام خواهد شد و در مراحل بعد ناظران دانشگاه علوم پزشکی و آموزش و پرورش اقدامات انجام شده را کنترل می کنند.

محسن بیگی افزود: پروتکل های ابلاغی مربوط به حضور دانش آموزان بعد از بازگشایی مدارس عملیاتی خواهد شد چرا که در مهرماه ما بازگشایی حضوری مدارس را نخواهیم داشت.

مدیر کل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش درباره غربالگری دانش آموزان تصریح کرد: ما میزی به نام غربالگری کامل دانش آموزان نداریم چرا که امکان آن در مدرسه وجود ندارد اما در این زمینه ما سامانه ای را طراحی کردیم که دانش آموزانی که مشکوک به بیماری و یا بیمار هستند در سامانه ثبت شوند و براساس تعداد آن ها در مدارس و کلاس ها برایشان تصمیم گیری انجام شود.

محسن بیگی ادامه داد: انجام کارهای آزمایشگاهی غربالگری در اختیار مدارس نیست و چنین کاری توسط نهادی مانند وزارت بهداشت می تواند انجام شود.

او با بیان اینکه اموزش و پرورش دانش آموزانی که مشکوک به بیماری باشند را به آزمایشگاه ها برای انجام مراحل تست می تواند معرفی کند، گفت: این امکان وجود ندارد که همه دانش آموزان هر روزه به آزمایشگاه ها برای انجام تست کرونا معرفی شوند.

مدیر کل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در صورت بازگشایی مدارس ظرفیت کلاس ها مانند گذشته پر نخواهد شد و در این زمینه فرم آن تدوین شده است و صندلی های دانش آموزان از هر طرف باید یک و نیم متر فاصله داشته باشد.

او گفت: تعداد دانش آموزان براساس متراژ ابلاغ شده نوبت بندی می شوند و اگر مدرسه تعداد دانش آموزان کمی داشته باشد و متراژ و مساحت آن نرمال باشد می تواند هر روز کلاس های خود را تشکیل دهد در غیر این صورت کلاس ها و حضور دانش آموزان نوبت بندی خواهد شد و حتی ممکن است برخی از دانش آموزان دو روز یکبار به مدرسه مراجعه کنند.

البته خانواده ها و دانش آموزان باید توجه داشته باشند که تنها رعایت پروتکل های ابلاغی کافی نیست چرا که دانش آموزان جز گروه های های ریسک در اپیدمی کرونا هستند و لازم است خود و خانواده هایشان در راستای اجرای شیوه نامه های بهداشتی مواردی را رعایت کنند.

هر کودک می تواند 400 نفر را بیمار کند

شاهین قاسمی متخصص بیماریهای های عفونی بیمارستان نیایش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا گفت: کودکان و نوجوانان مانند بزرگسالان نمی توانند پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

او با بیان اینکه ابتلا این گروه سنی اغلب خفیف و فاقد علائم است و در صورت ابتلا آن ها به کرونا، این افراد می توانند یک خانواده و حتی ٣٠٠ تا ۴٠٠ را بیمار کنند، افزود: در چنین شرایطی پاندمی ای که ایجاد می شود از شرایط کنونی بدتر خواهد بود.

قاسمی ادامه داد: بازگشایی مدارس نباید در چنین شرایطی انجام شود و لازم است همه افراد واکسینه شوند تا بتوانیم به بازگشایی مدارس اعتماد کنیم.

این متخصص بیماری های عفونی بیان کرد: حتی در صورتی که دانش آموزان واکسینه شوند، احتمال ابتلا این افراد به کرونا وجود دارد.

او با اشاره به اینکه ما نمی توانیم جلوی بیماری را بگیریم و در واقع چاره ای جز واکسیناسیون نداریم، گفت: به طور مثال کودک ١٠ ساله نمی تواند ماسک را به طور مداوم روی صورت خود نگه دارد و در بازی با دوستان خود ممکن است پروتکل های بهداشتی را رعایت نکند.

قاسمی ادامه داد: واکسیناسیون این گروه سنی شدت بیماری را کاهش می دهد و میزان مرگ و میر نیز کم تر خواهد شد اما این امر صفر نخواهد بود.

حالا سوالی که پیش می آید این است که بر فرض اینکه دانش آموزان و معلمان درکنار هم برای یک سال تحصیلی جدید آماده شوند و قرار باشد در کنار هم ساعت هایی را سپری کنند، در این شرایط باید خودشان چه شرایطی را رعایت کنند و لازم است محیط کلاس و مدرسه دارای چه وضعیتی باشد؟

کلاس ها دارای تهویه مناسب باشد

محسن سعدانی متخصص بهداشت محیط در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا گفت: مهم ترین نکته ای که مدرسه و معلمان باید در نظر بگیرند این است که مکانی که دانش آموزان قرار است در آن حضور داشته باشند دارای تهویه مناسب باشند چرا که اندازه گیری تهویه کار سختی نیست و با یک دستگاه می شود شرایط تهویه اتاق را اندازه گیری کرد.

او با بیان اینکه لازم است که دانش آموزان حتما آموزش ببینند که در کلاس و محیط مدرسه حتما ماسک داشته باشند، افزود: بهتر است بازگشایی مدارس با 40 تا 50 درصد ظرفیت آغاز شود و در صورتی که مشکلی پیش نیامد ظرفیت افزایش پیدا کند.

سعدانی ادامه داد: اولویت در حال حاضر این نیست که همه ی دانش آموزان از آموزش حضوری استفاده کنند و اولویت این است بازگشایی بعد از دو سال ظرف 3 تا 4 ماه آغاز شود.

انتهای پیام/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز