اعزام بانوان امدادگر برای حمایت از مجروحان جنگی

۱۴۰۰/۰۶/۳۱ - ۱۵:۲۷:۰۱
کد خبر: ۱۲۳۷۲۸۴
کریم همتی در آیین گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس، خدمات این جمعیت در دوران هشت سال دفاع مقدس از تشکیل امداد جبهه تا بازپیوند خانواده‌ها و امدادرسانی در شهرها را تشریح کرد و افزود: خدمت هلال‌احمر به مردم تا امروز و در قالب کمک به کنترل بیماری کرونا تداوم یافته است.

به گزارش برنا؛ کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر در آیین گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس با تاکید بر لزوم حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، گفت: شهدای دفاع مقدس، کسانی هستند که برای بودن ما، جان عزیز خود را در طبق اخلاص گذاشتند.

او افزود: جمعیت هلال‌احمر، جمعی از بهترین امدادگران خود را در جنگ تحمیلی تقدیم کشور و انقلاب اسلامی کرد تا در کنار هموطنان، رزمندگان و ایثارگرانی باشد که جانانه جنگیدند که ما آرامش داشته باشیم.

همتی ادامه داد: جمعیت هلال احمر از آغاز تشکیل و از حدود سال 1300 تا امروز، همواره در کنار مردم بوده و بدون هیچ ادعایی هرآنچه که در توان داشته، در خدمت هموطنان گذاشته است. اگر سیر تاریخی حوادث کشور را دنبال کنیم؛ از بیماری‌های واگیر، خشکسالی و قحطی، سیل‌های ویرانگر و زلزله‌های مهیبی که قبل از انقلاب در کشور رخ داد تا پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، جمعیت هلال‌احمر بدون اینکه وارد منازعات سیاسی و حزبی شود در کنار مردم و امدادرسان بوده است.

 

تشکیل امداد جبهه در هلال‌احمر

رئیس جمعیت هلال‌احمر افزود: جنگ ایران و عراق در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی به هر کشور دیگری در چنین شرایطی تحمیل می‌شد، آن کشور به تصرف دشمنان درمی‌آمد. تصور و باور دشمنان ما این بود که ارتش از هم پاشیده و می توانند نهایتا ظرف چند ماه، کشور ایران را به تصرف خود درآورند. این جنگ شروع شد و چاره‌ای هم جز مقابله با آن وجود نداشت. مردم ما جانانه ایستادند و جانانه هم مقابله کردند و هلال‌احمر هم مثل همیشه در کنار مردم، خدمات ارزشمندی ارائه داد. این جمعیت از روزهای آغازین جنگ، یک مرکز امداد جبهه به مرکزیت تهران و پنج استان مرزی تشکیل داد که از آذربایجان غربی تا خوزستان در جنوب کشور را تحت پوشش داشت. این مرکز، همه آنچه را که برای پشتیبانی و خدمت‌رسانی به رزمندگان عزیز و کمک به انتقال مجروحین به مراکز درمانی نیاز بود، انجام داد و بخوبی از عهده آن برآمد. شهدایی که جمعیت هلال‌احمر، تقدیم انقلاب، جبهه و مردم عزیزمان کرده گواهی بر این مدعاست.

همتی اظهار کرد: در دوران جنگ؛ بحث امداد جبهه و کمک به مجروحین بسیار مهم بود و هلال‌احمر نقطه قابل اتکایی برای رزمندگان به حساب می‌آمد. هلال‌احمر در این دوان و برای بودن در کنار مردم، 489 شهید و حدود 1200 ایثارگر تقدیم کشور کرده است.

او با اشاره به موضوع انتقال مجروحان جنگ با آمبولانس یا هواپیما و قطار به مراکز درمانی گفت: در دوره‌ای که امداد جبهه فعال بود، امدادگران هلال‌احمر تا مدت مدیدی در مسیر ریلی کشور از مناطق جنگی در خوزستان تا محورهای شمالی؛ هرجا که لازم بود برای انتقال مجروحان از قطار 1001 استفاده می‌کردند. امروز لازم است در راه حفظ ارزش‌ها و آثار دفاع مقدس این قطار، اورهال و در موزه نگهداری شود.

 

3300 ساعت پرواز بالگردهای هلال‌احمر برای انتقال مجروحان جنگ

رئیس جمعیت هلال‌احمر اظهار کرد: در دوران جنگ تحمیلی، این جمعیت تنها سه بالگرد عملیاتی داشت اما بیش از 3300 پرواز برای انتقال مجروحان جنگی انجام داد و رزمندگان مجروح را به پشت جبهه و نقاط امن منتقل کرد.

همتی گفت: افتخار جمعیت هلال‌احمر این است که بانوان امدادگر را به جبهه‌ها و پشت خطوط جنگی اعزام کرد. از آن کار خوب و ارزشمند، امروز به نقطه ای رسیدیم که عده زیادی از امدادگران و جوانان ما بانوانی هستند که تجربه امدادرسانی دارند.

 

بازپیوند خانواده‌ها؛ اقدام ارزشمند هلال‌احمر در هشت سال دفاع مقدس

او در اشاره به دیگر خدمات هلال‌احمر در دوران جنگ تحمیلی افزود: در دوران جنگ، عده‌ای از رزمندگان به اسارت گرفته شدند و اسرای عراقی هم در اردوگاه‌های ایران بودند. جمعیت هلال احمر، پیوند بین اسرا و خانواده‌هایشان را به خوبی انجام داد و بیش از 80 هزار مکاتبه در آن دوران، تحویل خانواده‌ها شد. این مکاتبات امروز به عنوان سند ماندگاری از زحمات شبانه روزی جمعیت هلال احمر در دوران جنگ، تحویل کتابخانه ملی شده است.

 

امدادرسانی هلال‌احمر در بمباران و موشک‌باران شهرها

رئیس جمعیت هلال‌احمر، امدادرسانی در شهرها را از دیگر خدمات هلال‌احمر در زمان بمباران و یا موشک‌باران دوران جنگ برشمرد و گفت: آن زمان دشمنان ما احساس می کردند نمی توانند در جبهه و به صورت رو در رو، مردم کشور ما را وادار به تسلیم کنند، بنابراین شهرها را بمباران و موشک‌باران می کردند و در چنین شرایطی هلال‌احمری‌ها برای کمک و امدادرسانی در شهرها هم زحمات زیادی بر دوش داشتند. بنابراین چه در زمینه کمک به آواربرداری و چه در انتقال مجروحان به مراکز درمانی کارهای بسیار خوبی انجام شد. همچنین طیف وسیعی از هموطنان ما مایل بودند به عنوان امدادگر هلال‌احمر خدمت کنند و چون ظرفیت هلال احمر برای کارهای داوطلبی و کارهای خیرخواهانه تمام ناشدنی است، موضوع آموزش هموطنان هم در این زمان به خوبی انجام شد.

 

تداوم کمک‌‎های بین‌المللی هلال‌احمر

همتی در ادامه افزود: سال 99 از نظر اعتبارات، سال خوبی برای کشور نبود اما هیچ بحران منطقه‌ای یا بین‌المللی نبوده که از هلال‌احمر ایران کمک خواسته شود اما نتواند در این زمینه خدمت کند؛ حتی با ارسال 100 هزار یا یک میلیون ماسک به کشورهای درگیر بیماری کرونا. این روحیه نوع‌دوستی امروز هم ادامه دارد و در تداوم همان روحیه خیرخواهی با ماهیت انسان‌دوستانه هلال‌احمر است.

 

خدمت به مردم در دوران شیوع کرونا

رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: هلال‌احمر از ابتدای شیوع کرونا، در کنار تمام ارگان‌ها و نهادهایی که دغدغه کاهش آلام هموطنان را دارند، به کنترل بیماری کرونا کمک کرده است. امروز اگر بیش از 50 درصد از جمعیت کشور در برابر کرونا واکسینه شده است، هلال احمر در این اقدام سهیم بوده و کمک قابل توجهی داشته چراکه همتی خاطرنشان کرد: آنچه به هلال‌احمر کمک می‌کند تا توانمندی خود را تا نسل‌های بعد حفظ کند، پشتیبانی و حمایت مردم کشور است، اگر امروز حتی یک نفر از هموطنان ما به کرونا مبتلا نشود و هموطنی را به دلیل بیماری کرونا از دست ندهیم به دلیل زحمات شبانه روزی عزیزان هلال‌احمری بوده و جمعیت در این زمینه اقدام تاثیرگذاری داشته است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز