ترکیب واکسن کرونا و آنفلوانزا امکان پذیر است؟

۱۴۰۰/۰۷/۰۲ - ۲۱:۵۳:۱۳
کد خبر: ۱۲۳۷۸۵۷
ترکیب واکسن کرونا و آنفلوانزا امکان پذیر است؟
فصل آنفلوانزا به سرعت نزدیک می‌شود، به این معنی که وقت آن رسیده است که برای گرفتن این واکسن سالانه وقت بگذارید.

به گزارش برنا؛ همه گیری COVID-۱۹ هنوز به پایان نرسیده است و به دلیل نوع بسیار مسری دلتا و جهش‌های دیگر، تقویت کننده واکسن کرونا نیز ممکن است در آینده نزدیک ضروری باشد.

اگرچه مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در حال حاضر فقط تقویت کننده‌ها را برای افرادی که دارای نقص ایمنی هستند توصیه می‌کند، اما وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده برنامه‌هایی را برای ارائه تقویت کننده‌ها به جمعیت بیشتری در پاییز امسال برنامه ریزی کرده است.

اگر به تأخیر انداختن تزریق واکسن آنفلوانزا تا زمان در دسترس بودن اطلاعات بیشتر در مورد اینکه آیا واجد شرایط واکسن تقویت کننده هستید یا خیر، کارشناسان می‌گویند شما می‌توانید مطمئن باشید که نیازی به فاصله گذاری بین دو واکسن ندارید.

ویلیام شافنر مدیر پزشکی بنیاد ملی بیماری‌های عفونی می‌گوید هیچ نشانه متضادی برای دریافت همزمان واکسن آنفلوانزا و COVID-۱۹ وجود ندارد.

دکتر روبرت جی لاهیتا مدیر موسسه بیماری‌های خود ایمنی و روماتیسمی در سنت جوزف هلث و نویسنده کتاب «مصونیت قوی»، با این نظر موافق است و می‌گوید: اگر شجاع هستید، هر دو را در یک هفته ترکیب کنید. سیستم ایمنی بدن شما می‌تواند هر دو را همزمان کنترل کند. می‌توانید انتظار عوارض جانبی معمول مانند درد و خستگی را داشته باشید.

دکتر لاهیتا توضیح داد که اگر می‌خواهید هر دو واکسن را جدا کنید، مطمئناً می‌توانید، اما اگر این انتخاب را دارید، توصیه می‌کند ابتدا دوز تقویت کننده واکسن کرونا (در صورت واجد شرایط بودن) را دریافت کنید، زیرا ویروس کرونا خطرناکتر از آنفلوانزاست.

هنگامی که واکسن‌های کووید -۱۹ برای اولین بار معرفی شدند، کارشناسان توصیه کردند که تا دو هفته پس از مصرف دوز کرونا هیچ واکسن دیگری دریافت نکنید؛ اما دکتر شفنر توضیح داد که این کار با احتیاط زیادی انجام شده است، اما مقامات بهداشتی دیگر احساس نمی‌کنند که لازم است از ایمنی افرادی که واکسن کرونا دریافت می‌کنند اطمینان حاصل شود.

او گفت:  در مورد ایمنی از آزمایش‌های بالینی بسیار آموخته ایم، اما وقتی از واکسن برای میلیون‌ها نفر در دنیای واقعی استفاده می‌کنید، ممکن است چیز‌های دیگری پیش بیاید.

این دکتر ادامه داد: به منظور مطالعه مشخصات عوارض جانبی واکسن‌های جدید کووید -۱۹ بدون پیچیده شدن داده‌ها با ارائه همزمان واکسن‌های دیگر، توصیه اولیه این بود که ظرف دو هفته پس از واکسیناسیون واکسن دیگری تزریق نشود، اما اکنون که اطلاعات ایمنی بیشتری در اختیار داریم، این توصیه لغو شده است.

 

نظر شما