وزیر علوم تحقیقات و فناوری:

باید نوع نگاه خود به دانشگاه‌ها را تغییر دهیم/ چالش اصلی کشور ما بیکاری است

۱۴۰۰/۰۷/۰۳ - ۱۰:۲۳:۴۹
کد خبر: ۱۲۳۸۱۳۶
باید نوع نگاه خود به دانشگاه‌ها را تغییر دهیم/ چالش اصلی کشور ما بیکاری است
محمد علی زلفی گل با بیان اینکه بی‌توجهی به نقش دانشگاه‌ها در مدیریت بی‌انصافی است گفت: چالش عمده و اصلی کشور ما اکنون بیکاری است‌

به گزارش برنا؛ محمد علی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم آغاز سال تحصیلی در دانشگاه شریف گفت: همه ما می‌دانیم دانشگاه بدون حضور دانشجو معنا و مفهمومی ندارد، با حضور دانشجو است که دانشگاه معنا و مفهموم پیدا می‌کند. ان‌شاءالله شیوع واکسیناسیون دانشجویان ادامه داشته باشد تا شاهد حضور دانشجویان باشیم.

او افزود: سر کلاس درس آینده سازان و آینده داران نشسته‌اند. معلمان و دبیران باید بدانند همان انسان‌های بزرگ کسانی هستند که در کلاس درس ما نشسته است معلم و استادی موفق است که نسل داناتر، حکیم تر و آگاه‌تر از قبل تحویل جامعه دهد. دانشگاه شریف همچون خورشیدی در سپهر ایران و جهان خواهد درخشید. خیل عظیمی از دانشجویان کشور ما آرزو دارند توفیق تحصیل در دانشگاه شریف را داشته باشند. من به اساتید این دانشگاه و یاوران علمی آن خسته نباشید می‌گویم. از خداوند می‌ خواهیم بستر های نرم افزاری و سخت افزاری شایسته دانشجویان را فراهم کنیم تا آنها بیشتر بدرخشند.

او خاطر نشان کرد: بارها می‌بینیم که در مجامع مختلف از اینکه دانشگاه‌ها در مدیریت نقش کمرنگی داشته و یا وزارت خانه‌های آموزش و پرورش و وزارت علوم مصرفی است، می‌‌گویند. تمام توفیقاتی که در عرصه نانو، بایو، صنایع نظامی و ... امروز به آنها می‌بالیم دستاورد دانشگاه‌ها و دانشجویان ماست، پس بی انصافی است که نقش دانشگاه‌ها را نبینیم. یک مورد ظلم دیگر این است که این همه توفیقلت نظام ما توسط برخی سیاست‌مدارها نادیده گرفته می‌شود.

زلفی گل گفت: ما مگر چند مجله علمی داشتیم؟ شهر‌های ما چه شکلی بود؟ چه کسی صنایع ما را سرپا نگه داشته است؟  الان هرچه حاصل شده توسط دانشگاهیان بوده است. بهترین راه سرمایه گذاری، سرمایه گذاری برای آموزش است. ما باید نوع نگاه خود به دانشگاه‌ها را تغییر دهیم. اگر امروز رهبر به رتبه اول علمی ایران در منطقه می‌بالد چه کسی جز دانشمندان ما موجب آن شده اند؟ اما ما اکنون به سیستم‌‌های جدید نیاز داریم که بقا به فرد نباشند.

وزیر علوم گفت: با قانون و مقررات است که می‌توان فرهنگ را نهادینه کرد، باید تمام پروژه‌های خرد و کلان مورد توجه بعد فرهنگی قرار بگیرد. باید هر آیین نامه و مقرراتی را که تصویب می‌کنند باید منافع فردی در آن در نظر گرفته شود و بررسی شود که خروجی آن چه بار فرهنگی خواهد داشت. ما باید بدانیم علم و تکنولوژی جدید با خودش فرهنگ جدید همراه دارد.

زلفی گل گفت: دانشگاه ما نباید نگران آن باشد که خوابگاه و سلف سرویس را چگونه مدیریت کند، بلکه باید وقت خود را صرف تمرکز به پیشرفت بگذارد. دانشگاهیان باید کاری کنند که سیاست مداران و قانون گزاران مجری افکار شما باشند. چالش عمده و اصلی کشور ما اکنون بیکاری است‌، ما دانشگاهیان باید برای اینکار فکر کنیم و پیشنهاد بدهیم.

وزیر علوم در پایان گفت: دانشگاهیان باید نقش خود در برنامه توسعه هفتم را پررنگ کنند و پیشنهادات جدیدی عرضه کنند، مطمئن باشید که پیشنهاد حکیمانه مورد توجه قرار خواهد گرفت.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز