عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در گفت‌وگو با خبرنگار برنا:

هشدار؛ احتمال ورود به پیک ششم کرونا بالاست/ واکسن‌هایی با پلتفرم ویروس کشته شده ایمنی کوتاه مدتی دارند

۱۴۰۰/۰۸/۰۶ - ۰۵:۰۶:۳۱
کد خبر: ۱۲۵۲۷۵۱
هشدار؛ احتمال ورود به پیک ششم کرونا بالاست/ واکسن‌هایی با پلتفرم ویروس کشته شده ایمنی کوتاه مدتی دارند
محمد وجگانی گفت: ما عمدتا در حال حاضر داریم از یک واکسن استفاده می‌کنیم درحالی که اگر قرار است از واکسن‌های خارجی نیز استفاده کنیم باید مردم را آزاد بگذاریم که از هر واکسنی که علاقه مند هستند،استفاده کنند چراکه همین امر مردم را برای تزریق واکسن ترغیب می‌کند.

محمد وجگانی، دبیر بورد ایمنی شناسی کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا درباره عدم تزریق واکسن برخی از افراد گفت: سلیقه‌ها برای تزریق واکسن متفاوت است و افراد متفاوت فکر می‌کنند.

او با بیان اینکه اجباری کردن واکسیناسیون کار درستی نیست، افزود: مردم باید برای واکسیناسیون توجیه و همراه شوند چرا که نیاز به مشارکت مردم برای سلامتی همگان است.

وجگانی ادامه داد: اگر افراد نگران خود نیستند باید بدانند نقش آن‌ها در سلامت جامعه، مهم است.

او با اشاره به اینکه ما در حال حاضر محدودیت واکسن داریم، بیان کرد: گاهی در زمینه واکسن گفتمان ما روشن و مشخص نبوده است.

او افزود:  برخی مواقع افراد به دنبال این هستند که برخی از واکسن‌های داخلی که برای آن‌ها تبلیغات زیادی هم شد را تزریق کنند اما در حال حاضر شایعاتی درباره آن‌ها پخش می‌شود که کسی پاسخگو نیست.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: ما عمدتا در حال حاضر از یک واکسن استفاده می‌کنیم درحالی که اگر قرار است از واکسن‌های خارجی نیز استفاده کنیم، باید مردم را آزاد بگذاریم که از هر واکسنی که علاقه‌مند هستند، استفاده کنند چراکه همین امر مردم را برای تزریق واکسن ترغیب می‌کنند.

وجگانی درباره تولیدات واکسن‌های ایرانی افزود: واکسن رازی واکسن خوبی می‌توانست باشد و ما هم به آن خیلی امید بسته بودیم اما صدور مجوز این واکسن با تأخیر روبه‌رو شد که البته دلیل این را نمی‌دانم و در این باره در کمیته علمی بحث نشده است.

او با اشاره به اینکه باید پیگیری شود که چرا برای واکسن رازی پاسخ‌های شفافی صورت نمی‌گیرد؟ گفت: واکسن پاستور، واکسن کمک کننده است دراین باره باید گفت‌وگو صورت گیرد و افراد کارشناس در این حوزه صحبت کنند چراکه باید به واکسن‌های ایرانی امید داشت.

عضو کمیته علمی ستاد کرونا با اشاره به اینکه احتمال ورود به پیک ششم کرونا بالاست، اظهار کرد: اگر مدیریت مناسبی اعمال کنیم و رصد مناسبی داشته باشیم می‌توانیم این پیک را مدیریت کنیم چراکه ملاحظان اصلی مردم هستند.

وجگانی افزود: اهمیت استفاده از ماسک هم رده با واکسن است. همچنین رعایت فاصله گذاری اجتماعی در نشست‌ها و جلسات مهم است و باید از تجمعات دوری کرد. اگر چنین مواردی رعایت شود می‌توان این پیک را مهار کرد.

او با بیان اینکه براساس اطلاعات مراکزی مثل مترو و اتوبوسها پرخطر و مراکزی هستند که انتقال بیماری در آن‌جا بیش از هر جایی است، ادامه داد: کنترل و تسهیل چنین شرایطی لازم است و حتی باید مترو و اتوبوس به این شیوه مدیریت شود که از ازدحام آن کاسته شود تا از مخاطرات دور شویم.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره تزریق دوز سوم تصریح کرد: تزریق یک دوز واکسن از برخی از واکسن‌ها می‌تواند ایمنی نسبی خوبی را داشته باشد که در خصوص واکسن فایزر این امر وجود دارد اما برخی از واکسن‌ها دوام ایمنی کمتری دارند و در این گونه مواقع تزریق دوز سوم توسط کارشناسان مطرح می‌شود.

وجگانی افزود: تصمیم و اولویت تزریق دوز سوم واکسن برای گروه‌های مختلف بر عهده وزارت بهداشت است.

او بیان کرد:  واکسن‌هایی با پلتفرم ویروس کشته شده ممکن است ایمنی کوتاه‌تری داشته باشند و زمان کمتری دوام داشته باشد و در مقابل واکسن‌های ویکتور وی و ام ار ان ای ایمنی بیشتری را دارند.

انتهای پیام/ 3

نظر شما