معنای سبک زندگی ایرانی -اسلامی در قانون جوانی جمعیت چیست؟

۱۴۰۰/۰۹/۰۲ - ۰۴:۴۶:۵۳
کد خبر: ۱۲۶۴۷۴۶
معنای سبک زندگی ایرانی -اسلامی در قانون جوانی جمعیت چیست؟
اسماعیل چراغی گفت: سبک زندگی ایرانی-اسلامی به این معنی است که تلاش شود ارزش ها و هنجار های دینی در افراد جامعه تجلی پیدا کند.

به گزارش برنا؛ چندی است که در بین نخبگان و محفل های سیاست گذاری  موضوعی داغ شده و پرداختن به آن تاب گرفته است. طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده که حالا به قانون تبدیل شده است و از چندی پیش با دستور رئیس جمهور به دستگاه های اجرایی ابلاغ شده، موضوعی است که این روزها برنامه ها و پیش بینی هایی برای آن مطرح می شود که نشان می دهد پرداختن به آن حالا به یکی از اولویت های کشور تبدیل شده است. با یک نگاه اجمالی به این قانون به این نکته می توان پی برد که این قانون علاوه بر جزییات و تعیین خط مشی های مشخص است کلیاتی دارد که کندوکاو چنین کلیاتی می تواند یکی از عناصر مهم باشد. بند پنجم کلیات قانون جوانی جمعیت به گسترش موضوع زندگی ایرانی-اسلامی پرداخته است و عنوان می کند که ترویج و نهادینه سازی سبک زندگی ایرانی-اسلامی و مقابله با ابعاد نامطلوب زندگی غربی باید در اولویت دستگاه های اجرایی قرار گیرد. اما سوالی که اینجا مطرح می شود این است که زندگی با سبک ایرانی-اسلامی اسلامی یعنی چه؟ و چگونه می توان این سبک زندگی را پیش گرفت؟

اسماعیل چراغی کارشناس جمعیت  در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: دین محوری ترین عنصر فرهنگ است  و آن چیزی که سبک زندگی انسان ها را شکل می دهند موضوع دینداری است.

وی درباره سبک زندگی ایرانی-اسلامی افزود: این نوع سبک زندگی به این معنی است که تلاش شود ارزش ها و هنجار های دینی در افراد جامعه تجلی پیدا کند.

چراغی ادامه داد: بافت فرهنگی و عادت های اجتماعی ما با این ارزش ها خو گرفته است و متن روحیات انسان با توجه به اینکه او روحی از خداست با باورهای  معنوی بیشتر هماهنگ است.

این کارشناس جمعیت تصریح کرد: بخشی از عناصر ما عناصر جامعه ایرانی است و سبک زندگی ای که اتخاذ می کنیم به صورتی است که ما در فرهنگ خود، دید و  بازدید ها، احترام و محبت نسبت به بزرگتر ها  و.. را پیش می گیریم که چنین مواردی سبک زندگی ایرانی را شکل می دهد.

چراغی با بیان اینکه برخی ابعاد عناصر دینی ما هستند که به مبحث ایرانی بودن ما هماهنگی دارند، ادامه داد: اعتقاد و باور به خدا، اعتقاد به رزاقیت، پذیرش سنت های الهی، ایثار و از خود گذشتگی، توجه به ارزش های اجتماعی و خانوادگی مواردی هستند که هم دین و هم عناصر هویتی ایرانی روی آن تاکید دارد و با بافت فرهنگی ما در ارتباط است.

وی گفت: منظور ازسبک ایرانی-اسلامی  آن است که ما همین ارزش ها و باور ها دینی و هویتی را در زندگی بتوانیم جریان دهیم و این موارد هماهنگ با بحث باروری است.

وی تاکید کرد: سبک زندگی ایرانی -اسلامی به این معنی است که ارزش هایی که گرایش به جمع و خانوادگی دارد، در زندگی به جریان بندازیم.

چراغی با اشاره به سبک زندگی ایرانی -اسلامی در کلیت قانون جوانی جمعیت گفت: قانون همراه با تحکم است و در قانون لطافتی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه قانون صرف نمی تواند در ابعاد اجتماعی و فرهنگی خیلی موثر باشد، گفت: قانون در جایی می تواند فعالیت داشته باشد که ابعاد فرهنگی را تسهیل کند و بتواند برای آن زمینه سازی کند.

چراغی ادامه داد: قانون نمی تواند بگوید همه باید ازدواج کنند و ۴ فرزند داشته باشند چرا که چنین مواردی خصوصی و شخصی است و به بافت فرهنگی و مقدورات افراد توجه دارد.

وی با بیان اینکه قانون می تواند از یک راه دیگر وارد شود و به طور  فرض اگر کسی فرزند دار شد به او خانه ارزان قیمت و یا امکانات دیگر اعطا کند، افزود: قانون می تواند در خصوص افزایش جمعیت تسهیل کننده باشد. آن ابعادی که در قانون جوانی جمعیت کمک کرده است این است که به جوانان کمک کند که با سهولت ازدواج کنند و یا افراد با آرامش بیشتری فرزند دار شوند.

چراغی گفت: با در نظر گرفتن تسهیلات و‌ مسائل مالی قانون می تواند کمک بسیار شایانی در افزایش جمعیت داشته باشند و ریل گذاری برای این حرکت فرهنگی کند.

انتهای پیام/۳

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز