از سویه جدید آفریقایی و واکسن کرونا در ایران چه خبر؟/ تولید ماهانه ۴ میلیون دوز واکسن اسپایکوژن

۱۴۰۰/۰۹/۰۶ - ۰۵:۱۷:۱۷
کد خبر: ۱۲۶۶۱۷۳
از سویه جدید آفریقایی و واکسن کرونا در ایران چه خبر؟/ تولید ماهانه ۴ میلیون دوز واکسن اسپایکوژن
عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: هیچ جزئیاتی از جهش جدید ویروس کرونا به دست نیامده و تنها اعلام شده جهشی در آفریقای جنوبی پیدا شده است.

به گزارش برنا؛ روز پنجشنبه، دانشمندان از کشف سویه جدید کرونا ویروس B ۱.۱.۵۲۹ در آفریقای جنوبی خبر دادند که به واسطه جهش تکاملی آن به مراتب خطرناک‌تر بوده و تهدیدی بزرگ برای کشور‌ها محسوب می‌شود.

آن‌طور که مشخص است این گونه در بوتسوانا و هنگ کنگ نیز در میان مسافرانی از مقصد آفریقای جنوبی شناسایی شده است. به همین دلیل کشور‌های ایتالیا، آلمان، انگلیس به منظور جلوگیری از ورود سویه جدید ویروس کرونا مرز‌های هوایی خود را روی شش کشور آفریقایی بستند. در حال حاضر، پرواز هواپیما از شش کشور آفریقایی بوتسوانا، اسواتینی، لسوتو، نامیبیا، آفریقای جنوبی و زیمبابوه ممنوع است.

وزیر بهداشت ایتالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد دانشمندان ما در حال مطالعه نوع جدید B.۱.۱.۵۲۹ هستند. در این بین، ما بیشترین تدابیر بهداشتی ممکن را اتخاذ خواهیم کرد.

پیام طبرسی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا و معاون آموزشی مرکز آموزش درمانی مسیح دانشوری، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا درباره جزئیات این جهش جدید ویروس کرونا  گفت: هیچ جزئیاتی از این نوع جهش به دست نیامده و تنها اعلام شده جهشی جدید در آفریقای جنوبی پیدا شده است.

وی با بیان اینکه موتاسیون‌های جهش یافته جدید احتمالا خطرناک است و از بقیه ویروس های موجود جهش یافته تر خواهد بود، افزود: اینکه میزان ابتلا و مرگ و میر این ویروس در نهایت چگونه خواهد بود، فعلا مشخص نیست چون در کشوری هم ظهور پیدا کرده که اطلاعات خیلی درست و صحیح در مورد آن جمع آوری نشده است.

طبرسی درباره شیوع پیک ششم بیماری ادامه داد: زمانی که سویه جدید نباشد و مردم واکسن بزنند، اتفاقی نمی‌افتد مگر اینکه سویه جدیدی وارد شود. امیدواریم اگر قرار است سویه‌ای وارد شود خطرناک نباشد که دنیا را در بر بگیرد. اما اگر سویه جدید خطرناک باشد ما وارد موج جدیدی از بیماری خواهیم شد.

این عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا بیان کرد: به نظرم لازم است محدودیت‌های سختگیرانه ادامه داشته باشد و حتی مدارس هم به صورت آنلاین آموزش‌های خود را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه اگر همه جا را باز کنیم باز مردم در خطر خواهند بود، گفت: حدود 84 درصد از مردم کشور واکسینه شدند و لازم است 16 درصدی از مردم که هنوز واکسن نزدند، حتما برابر بیماری واکسینه شوند چراکه همین میزان می‌تواند منشا بیماری باشند.

طبرسی گفت: اکثر افرادی که در بیمارستان جدیدا بستری می شوند، کسانی هستند که واکسن نزدند.

این عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره تزریق دوز سوم (بوستر) گفت: افرادی که لازم است دوز بوستر را تزریق کنند، فرقی نمی‌کند چه واکسنی را می‌زنند و هر واکسن موجودی می‌تواند به عنوان دوز یادآور مورد استفاده قرار گیرد. واکسن‌های ایرانی اسپایکوژن، پاستور، برکت واکسن‌های خوبی هستند که برای دوز بوستر می‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند.

طبرسی ادامه داد:  اگر وزارت بهداشت اعلام کرده، همه افراد بالای 18 سال می‌توانند واکسن دوز یادآور را تزریق کنند، حتما همه افراد این کار انجام دهند چراکه مشخص نیست در نهایت چه اتفاقی می‌افتد. همین سویه آفریقا اگر سویه مهمی باشد و منتقل شود، احتمالا ابتلا وجود دارد بنابراین باید ایمنی افراد بالا قرار گیرد که نتوان شدت بیماری را در افراد ایجاد کند.

وی با اشاره به آخرین جزئیات واکسن اسپایکوژن گفت: مطالعه این واکسن به پایان رسیده و در حال جمع‌آوری آخرین اطلاعات مربوط به آن هستیم که آماده‌سازی و گزارش فاز سوم مطالعه نوشته شود.

طبرسی افزود: مقاله فاز دوم مطالعه نوشته شده و به زودی به ژورنال‌های معتبر ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه واکسن تحویل وزارت بهداشت شده و تزریق آن هم شروع شده است، تصریح کرد: 6 میلیون دوز واکسن تحویل وزارت بهداشت شده و ماهانه 4 میلیون دوز نیز از این واکسن تولید می‌شود.

انتهای پیام// 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز