جهش آفریقایی در عسلویه مهار شده بود/ لزوم فعالیت تیم‌های واکنش سریع کرونا با بروز سویه جدید ویروس

۱۴۰۰/۰۹/۱۱ - ۰۴:۵۶:۵۷
کد خبر: ۱۲۶۷۱۴۲
جهش آفریقایی در عسلویه مهار شده بود/ لزوم فعالیت تیم‌های واکنش سریع کرونا با بروز سویه جدید ویروس
رئیس سابق گروه واکنش سریع کرونا با اشاره به اینکه حضور تیم‌های واکنش سریع ضرورتی اجتناب ناپذیر در مدیریت اپیدمی کروناست، گفت: واریانت قبلی آفریقایی که مدتی در کشور شیوع پیدا کرد، در منطقه اقتصادی عسلویه توسط این تیم‌ها شناسایی و مهار شد.

به گزارش برنا؛ چالش‌ها و نگرانی‌های سویه جدید آفریقایی در سراسر دنیا ایجاد شده و این هشدار از سوی مسئولان وزارت بهداشت رسیده که احتمال ورود جهش آفریقایی ویروس کرونا به کشورها وجود دارد از این‌رو باید مردم و مسئولان هشدارهای لازم را جدی بگیرند و پروتکل‌های بهداشتی را شدیدتر از قبل رعایت کنند.

حمید سوری، اپیدمولوژیست و رئیس سابق گروه واکنش سریع کرونا، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: تیم‌های واکنش سریع منحل شده و چیزی جایگزین نشده است.

وی با بیان اینکه نبود تیم‌های واکنش سریع در حالی که ویروس جدید کرونا شیوع پیدا کرده، می‌تواند نقصانی باشد که متاسفانه به کشور تحمیل شده، ادامه داد: فعالیت تیم‌های واکنش سریع این بود که به محض اینکه شواهدی از طغیان بیماری از جای جای کشور رخ می‌داد، ضمن تحلیل داده‌های در دسترس، بلافاصله به منطقه اعزام می‌شد و سپس در عرصه و محیط بیماری، عوامل ایجاد کننده، انتشار و... را بررسی می‌کردیم و اقدامات لازم را در محل انجام می‌دادیم و بلافاصله گزارشات به وزیر بهداشت می‌رسید تا اقدامات در سطح کشور نیز انجام شود.

سوری با اشاره به شناسایی واریانت‌های ویروس در کشور توسط تیم‌های واکنش سریع گفت: واریانت قبلی آفریقایی که مدتی در کشور شیوع پیدا کرد در منطقه اقتصادی عسلویه توسط این تیم‌ها شناسایی و مهار شد.

وی با بیان اینکه همچنین کنترل اپیدمی در شادگان برای وریانت بتا انجام شد، افزود: حضور تیم‌های واکنش سریع در مراسم اربعین و یک ماه و نیم در سیستان و بلوچستان موجب مهار اپیدمی شد و شاهد بودیم هفته‌ها در منطقه سیستان و بلوچستان مرگ و میر ناشی از کووید 19 صفر بود.

سوری ادامه داد: حضور تیم‌های واکنش سریع ضرورتی اجتناب ناپذیر در مدیریت اپیدمی کروناست.

این اپیدمولوژیست تصریح کرد: فعالیت تیم‌های واکنش سریع یک ریال هم برای وزارت بهداشت هزینه نداشت و هیچ‌کدام از اعضا یک ریال پول نگرفتند و مطالبه نیز نکردند و عمدتا به شکل افتخاری خدمات ارائه می‌کردند.

رئیس سابق گروه واکنش سریع کرونا با بیان اینکه  این افراد متشکل از همکاران ایمنی شناسی، ویروس شناسی، متخصص بالینی، متخصص بهداشت محیط و عمومی بود، گفت: این ترکیب با مقوله طغیان‌ها و اپیدمی آشنا بودند.

سوری افزود:  به تازگی در ستاد ملی کرونا اعلام شده تیم های واکنش سریع در وزارت کشور تشکیل شود و اقدامات اولیه آن به شکل مشترک با وزارت بهداشت انجام شده اما وزارت بهداشت افراد متشکل در این تیم‌ها را اعلام نکرده است.

انتهای پیام// 3

نظر شما
پرونده ویژه