رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با برنا

انتقال آب از دریا آخرین مرحله تامین آب است/ جای خالی مطالعات آب در اجرای پروژه‌های توسعه‌ای

۱۴۰۰/۱۰/۱۳ - ۰۵:۳۴:۵۳
کد خبر: ۱۲۸۱۵۲۵
انتقال آب از دریا آخرین مرحله تامین آب است/ جای خالی مطالعات آب در اجرای پروژه‌های توسعه‌ای
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: انتقال آب چه از دریا و چه انتقال آب بین حوضه‌ای باید آخرین راه حل برای تامین آب باشد.

سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا درباره مبحث انتقال آب گفت: انتقال آب چه از دریا و چه انتقال آب بین حوضه‌ای باید آخرین راه حل برای تامین آب باشد. اگر تمامی برنامه‌ریزی‌ها بر اساس آمایش سرزمین صورت گرفته بود و اقدامات توسعه‌ای اعم از کشاورزی و رشد صنعت با توان و استعداد سرزمینی مطابقت داشت، نباید امروز برخی مسائل ساده در تامین منابع تبدیل به چالش می‌شد. 

وی افزود: برای تامین آب و تمام پروژه‌های آب‌رسانی باید برنامه‌ریزی‌ها آینده نگرانه بوده و بسته‌ای از راهکارها و اقدامات، براساس نیازهای واقعی، ارائه شوند.

رفیعی با اشاره به وضعیت متفاوت سیستان و بلوچستان برای انتقال آب از دریای عمان اظهار کرد: برای این منطقه شرایط کمی متفاوت است و ما در این استان جدا نیاز به تامین آب داریم. گرچه انتقال آب به تنهایی راهکار نیست و باید فعالیت‌های دیگری را همزمان با انتقال آب برای سیستان و بلوچستان در نظر گرفت درصورتی‌که آن‌ها انجام نشود انتقال آب یک راه حل ناکام خواهد بود.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بحث تامین منابع پایه مثل آب، نیاز به استراتژی داریم که بتوانیم براساس آن، منابع را بصورت پایدار و با کمترین هزینه در مناطق مختلف تامین کنیم. استراتژی زمانی درست طراحی می‌شود که بر مبنای مطالعات صورت گرفته باشند و به نتایج آنها وفادار ماند در برخی موارد حتی باید حقیقت سنجی نیازها انجام شود و تصمیمات احتمالی در کمترین حالت ممکن باشد.

وی با تاکید بر اینکه ما نیاز به مجموعه مطالعات قوی و متعهدانه داریم بیان کرد: در بسیاری از تصمیماتی که مرتبط با محیط زیست و توسعه بوده‌اند مبنای تصمیم‌گیری‌ها با مطالعات تفاوت داشته است و اعتبارسنجی نیازها و ضرورت ها صورت نگرفته و این مساله بسیار مهمی است.

رفیعی با اشاره به اینکه برای بحث تامین آب در هربخشی باید حتما هزینه به فایده صورت بگیرد عنوان کرد:  البته هزینه به فایده تامین آب آخرین تصمیمی است که ما می‌گیریم درصورتی‌که قبل از آن باید مکان‌یابی و امکان‌سنجی انواع مختلف فعالیت‌ها را داشته باشیم و به‌نوعی این امر باید حلقه اول تصمیم‌گیری ما  باشد این درحالی است که بعضا  مکان‌یابی‌ها صحیح و اصولی صورت نمی‌گیرد.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به عنوان مثال آب شرب قم از حوضه دیگری تامین می‌شود و در واقع انتقال آب بین حوضه‌ای دارد. اما در برنامه‌های توسعه‌ای این شهر گسترش صنایع فولادی دیده شده‌اند، این نیاز آبی از کجا می‌خواهد تامین شود؟

وی با تاکید بر اینکه این مسائل باید برمبنای مطالعات صورت گیرد و افق آینده را باید هم در حوزه مقصد و هم مبدا دید خاطرنشان کرد: نباید  فقط وضع فعلی را ببینیم و باید نگاه‌مان به آینده هم باشد. این موارد را جز مطالعات و تحقیقات میدانی و پایبندی به اصول پیشرفت پایدار امر دیگری نمی‌تواند تحقق بخشد.

رفیعی به فناوریهای روز دنیا درخصوص بهره‌وری از آب تشریح کرد: در دنیا فناوریهای قابل توجهی وجود دارد حتی در کشورهایی که در منطقه خشک و نیمه خشک هم نیستند و نیاز آبی زیادی هم ندارند اما فناوریهایی دارند که بتوانند آب را چندباره مورد استفاده قرار دهد و حداکثر بهره‌وری از آب را می‌برند اما ما در مدیریتمان از این فناوری ها کمترین بهره را می بریم. 

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حمایت‌های لازم از شرکت‌های دانش بنیان صورت نمی‌گیرد گفت: مسئولینی که باید از دانش بنیان‌ها به صورت کاربردی استفاده کنند آن‌ها را باور نمی‌کنند و ریسک ورود آن‌ها به اجرا را بعضا نمی‌پذیرند. این مسئله مهم‌تری است که آنان را باور کنیم اما متاسفانه به تصمیمات سنتی بیشتر توجه می شود.

وی با اشاره به اینکه باید برای انتقال آب تمامی ابعادش خصوصا ابعاد محیط زیستی سنجیده شود اذعان کرد: ما در بحث انتقال آب از دریا به نسبت کشورهایی که در حاشیه دریای عمان و خلیج فارس هستند سهم اندکی داریم. آن کشورها عمده تامین آب‌شان را از دریا دارند و حتما اثرگذاری تخریبی روی دریا دارند.

رفیعی در پایان تصریح کرد: توجه به الزامات محیط زیستی و عدم تخریب محیط زیست دریا در بحث بهره‌برداری از آب دریا و استفاده گسترده از آب شیرین کن‌ها باید از مطالبات کشور بوده و علاوه بر مراعات آنها در داخل کشور، باید در سایر کشورهای همجوار با دریا هم حتما رعایت شوند چراکه با این رویه تغییرات اقلیمی تبعاتی که در حوزه محیط زیست اتفاق خواهد افتاد صرفا به یک کشور و دو کشور محدود نمی شود و همه  را درگیر خود خواهد کرد.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز