دکتر یزدان شفیع خانی در گفتگو با برنا مطرح کرد؛

فشارهای اقتصادی حس نوعدوستی را از بین نبرده است/ کاهشی در آمار اهدای عضو نداشته ایم

۱۳۹۷/۰۸/۱۹ - ۰۵:۴۳:۱۶
کد خبر: ۷۷۳۵۷۷
فشارهای اقتصادی حس نوعدوستی را از بین نبرده است/ کاهشی در آمار اهدای عضو نداشته ایم
کوردیناتور ارشد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت : معمولا در بحران ها و شرایط نامساعد اقتصادی و اجتماعی، حس نوعدوستی کم می شود و هرکس به فکر خودش است و کمتر به دیگران اهمیت می دهد اما مردم ما همچنان حس همدردی خود را دارند. چون بحث اهدای عضو، یک امر معنوی و احساسی است و مسائل مالی در آن دخیل نیست، ما کاهشی در این آمار نداشته ایم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا ،  حدود 26 هزار نفر در ایران در لیست انتظار پیوند اعضا قرار دارند که روزانه 7 تا 10 نفر از این بیماران به دلیل نرسیدن بموقع عضو پیوندی از دنیا می روند.

دکتر یزدان شفیع خانی، کوردیناتور ارشد دانشگاه علوم پزشکی ایران در زمینه روند اهدای عضو با گروه اجتماعی خبرگزاری برنا به گفتگو پرداخت.

یزدان شفیع خانی در مورد کارت هایی که برای اهدای عضو صادر می شود به خبرنگار برنا  گفت: «صدور این کارت ها از جمله کارهای فرهنگی هستند که نیت قلبی و علاقه آن فرد را پس از مرگ نشان می دهد اما ضمانت اجرایی ندارد و تصمیم نهایی برای اهدای عضو طبق قوانین اسلام بر عهده اولیای دم  و خانواده فرد است. قطعا فردی که رضایت قلبی برای اهدای عضو دارد، از دل خانواده ای برآمده که آنها هم همین نظر و عقیده را دارند اما تصمیم گیری در آن لحظات برای خانواده سخت است. زمانی که متوجه می شوند عزیزشان به انجام این کار رضایت داشته، خانواده هم تمایل پیدا می کنند که خواسته او را برآورده کنند. اما آنچه اولیای دم باید به آن توجه کنند این است که وقتی شخصی کارت دریافت می کند، هدفش نجات افراد بیشتری است بنابراین باید سریع اقدام شود، چون هرچه زمان می گذرد اعضای بیشتری از بین می روند. یک بیمار مرگ مغزی شاید بتواند جان 8 نفر را نجات بدهد اما اگر یک روز بگذرد ممکن است این تعداد به 6 نفر برسد و همینطور در روزهای بعد کمتر شود.»

پزشک ارشد هماهنگ کننده معاونت درمان استان البرز در مورد ضرورت سرعت در اهدای عضو افزود: « نمی توان زمان قطعی برای اهدای عضو اعلام کرد اما زمانی که مغز از بین رفته و مرگ مغزی اتفاق می افتد، لحظه به لحظه سمومی را در بدن آزاد می کند که  اعضای بدن را از بین می برد و اولین بافتی که تخریب می شود، ریه است چون فرد تنفس ندارد و دستگاه تنفس کم کم به بافت ریه آسیب می زند. پزشکان تلاش می کنند که همه سلول های بدن را حفظ کنند و این حمایت را تا روزی که قلب تپش دارد ادامه می دهند، شاید خانواده روز آخر رضایت بدهند. برای بیمار مرگ مغزی فقط دو راه وجود دارد یا صبر کنیم تا به علت حجم زیاد سموم ایجاد شده در بدن، اعضا از بین بروند یا اهدای عضو انجام شود.»

وی با اشاره به اینکه فرهنگ سازی در سال های اخیر، میزان اهدای اعضا را افزایش داده است، گفت: «امروز ما شاهد اهدای عضو در استان هایی هستیم که قبلا در آنها این کار امری ناشناخته بود  و این شیوع باعث افزایش آمار کشوری  شده است. استان هایی مثل سیستان و بلوچستان که قبلا هیچ مورد اهدای عضو نداشتند  و استان های دیگری مثل اردبیل و کرمان که رشد آمار اهدای عضو داشته اند. معمولا در بحران ها و شرایط نامساعد اقتصادی و اجتماعی، حس نوعدوستی کم می شود و هرکس به فکر خودش است و کمتر به دیگران اهمیت می دهد اما مردم ما همچنان حس همدردی خود را دارند. چون بحث اهدای عضو، یک امر معنوی و احساسی است و مسائل مالی در آن دخیل نیست، ما کاهشی در این آمار نداشته ایم.»

شفیع خانی همچنین فرارسیدن فصل آلودگی هوا را زنگ خطری هرساله دانست: «آلودگی هوا به خصوص در فصول پاییز و زمستان، وضعیت بیمارانی را که در انتظار پیوند اعضا هستند به ویژه بیماران ریوی ساکن تهران و شهرهای بزرگ، وخیم تر می کند و متأسفانه هر ساله کسانی را در لیست انتظار از دست می دهیم که امیدواریم امسال این اتفاق نیفتد.»

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز