دوش سرد صبحگاهی بگیرید تا سالم باشید

۱۳۹۷/۰۸/۱۹ - ۰۷:۴۶:۴۹
کد خبر: ۷۷۳۸۷۱
دوش سرد صبحگاهی بگیرید تا سالم باشید
نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که آب سرد مقدار بسیار زیادی پیام‌های الکتریکی را از پایانه‌های عصبی محیطی به مغز ارسال می‌کند که این شرایط می‌تواند به یک شکل گیری یک اثر ضد افسردگی منجر شود.

به گزارش برنا، اگر فکر می‌کنید دوش گرفتن با آب سرد دیوانگی به نظر می‌رسد، افراد بسیاری در جهان با شما هم عقیده هستند. اما نتایج پژوهش‌هایی رو به افزایش و نظرات کارشناسان نشان می‌دهند که دوش آب سرد می‌تواند به تقویت قدرت‌های ذهنی و جسمی انسان کمک کند.

روزهای کمتر بیماری

 طی فصول سرد احتمال ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا افزایش می‌یابد. هنگامی که موضوع مبارزه با بیماری مطرح می‌شود، دو رویکرد اصلی مد نظر قرار می‌گیرند: پرهیز از تمامی میکروب‌ها تا حد امکان و تقویت سیستم ایمنی برای مواقعی که به عنوان مثال مجبور هستید با همکار بیمار خود ساعاتی را در طول روز سپری کنید. و هنگامی که موضوع تقویت خطوط دفاعی بدن در برابر میکروب ها مطرح می‌شود، علم سلام جدیدی را در اختیار دارد که دوش آب سرد است. نتایج مطالعه ای جدید که در نشریه Plos One منتشر شد، نشان می دهد که به پایان بردن دوش گرفتن با آب سرد می تواند به کاهش ۳۰ درصدی تعداد روزهای بیماری کمک کند. شرکت کنندگان در این مطالعه طی ۳۰ تا ۹۰ ثانیه پایانی دوش گرفتن روزانه خود از آب سرد استفاده کردند و نه تنها روزهای بیماری کمتری را تجربه کردند، بلکه به طور عجیبی اضطراب کمتر و اندکی حس رضایت بهتر از زندگی را گزارش کردند.

چربی بدن کمتر

 بنابر پژوهش منتشر شده توسط موسسه ملی سلامت آمریکا، پایداری هوای سرد روش سوخت و ساز چربی در بدن را تغییر می‌دهد، و در همین راستا چربی زرد ناسالم به چربی قهوه‌ای فعال تبدیل می‌شود و کاهش وزن و کاهش چربی را در پی دارد. افزون بر این، فرد در آب و هوای سرد کالری‌های بیشتری می‌سوزاند زیرا بدن برای حفظ دمای طبیعی خود انرژی بیشتری مصرف می‌کند. پژوهش‌های چندانی درباره دوش آب سرد به عنوان تاکتیکی بلند مدت برای کاهش وزن انجام نشده است، اما این مساله برخی افراد را از استفاده از آب سرد درمانی یا سیستم لرز به منظور کاهش موفقیت آمیز وزن خود حداقل در کوتاه مدت باز نداشته است.

انرژی بیشتر

 چندی پیش چالشی به نام «سطل آب یخ» محبوب شده بود و اگر از تمامی شرکت کنندگان در آن پرسش کنید، گواهی می‌دهند که ریختن آب سرد روی سر به واقع انسان را بیدار می‌کند. این به دلیل آن است که هر گونه شوک به سیستم بدن شما ترشح اندورفین، ماده شیمیایی مسئول احساس خوب در مغز، را موجب می‌شود. یکی از آثار اولیه اندورفین هجوم فوری انرژی است و دوستداران دوش آب سرد به این نکته اشاره دارند که پس از دوش گرفتن انرژی ایجاد شده در بدن آنها برای مدت زمان بیشتری دوام می‌آورد و بار دیگر بدن گرم می‌شود. همچنین، دوش آب سرد می‌تواند به کاهش خستگی طولانی مدت که با سندرم خستگی مزمن توصیف می‌شود، کمک کند.

تحمل درد بالاتر

 آیا با درد مزمن دست و پنجه نرم می کنید؟ یکی دیگر از فواید ترشح اندورفین به واسطه دوش آب سرد احساس درد کمتر است. بنابر نتایج یک متاآنالیز نشان می‌دهد، نه تنها افراد کاهش درد جسمی پس از دوش آب سرد را تجربه کردند، بلکه به افزایش تحمل خود برای دردی که احساس می‌کردند، اشاره داشتند.

کمک به کاهش اضطراب و افسردگی

 دوش آب سرد صبحگاهی برای بیشتر افراد دلیل کافی برای افسرده شدن است، اما برای افرادی که به واقع از افسردگی بالینی رنج می‌برند، انجام این کار می‌تواند اثری مخالف داشته باشد. نتایج پژوهشی که نشان می‌دهد که آب سرد مقدار بسیار زیادی پیام‌های الکتریکی را از پایانه‌های عصبی محیطی به مغز ارسال می‌کند که این شرایط می‌تواند به یک شکل گیری یک اثر ضد افسردگی منجر شود. مطالعه‌ای دیگر نیز نشان داده است که دوش آب سرد به بهبود کلی خلق و خو، کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کند.

افزایش هوشیاری

 دوش آب سرد می‌تواند تمام فواید روانی نوشیدن یک فنجان قهوه صبحگاهی را بدون شکل گیری خشم، اضطراب و افت انرژی زمانی که اثر کافئین از بین می‌رود را به همراه داشته باشد. دوش آب سرد سیستم‌های اضطراری بدن را فعال می‌کند و فرد را در حالت آماده باش قرار می‌دهد. دوستداران دوش آب سرد بیان می‌کنند که پس از انجام این کار تمرکز و دقت بیشتری روی کار خود دارند.

ریکاوری سریع‌تر پس از ورزش

 ورزشکاران حرفه‌ای مانند کوبی برایانت و لبرون جیمز، دو ورزشکار مطرح لیگ حرفه‌ای بسکتبال آمریکا، حمام یخ پس از انجام تمرینات ورزشی و بازی‌های سخت را به عنوان روشی برای کاهش درد عضلانی و ریکاوری سریع‌تر عنوان کرده‌اند. در شرایطی که این کار برای آنها موثر است، آیا برای ورزشکاران آماتور نیز خوب است؟ در پاسخ باید گفت: شاید. مطالعات در این زمینه به نتیجه‌ای واحد نرسیده‌اند. برخی کارشناسان معتقدند این کار به افزایش جریان خون و کاهش التهاب کمک می‌کند، در شرایطی که برخی مطالعات آن را کاملا بی اثر عنوان کرده‌اند.

اراده قوی‌تر

 اراده شما همانند یک عضله می ماند و هرچه بیشتر آن را ورزش دهید تا از وسوسه‌ها و نیروهای مخالف پرهیز کند، از اراده قوی‌تری برخوردار خواهید شد و در حفظ عادات خوب بهتر عمل می‌کنید. حتی اگر دوش آب سرد فواید سلامت اضافی برای شما به همراه نداشته باشد، تنها عمل مجبور کردن خود به انجام این کار سخت می‌تواند به عملکرد بهتر شما در انجام وظایف ناخوشایند اما مهم در برخی از برهه‌های زندگی منجر شود.

 

نظر شما