بهمن آرمان در گفتگو با برنا :

سیلابس های درسی ما مربوط به ۵۰ سال پیش است/ میانسالان با تجربه با همراهی جوانان خلاق در کنار هم مدیرت کنند

۱۳۹۷/۰۸/۲۱ - ۰۵:۳۴:۲۱
کد خبر: ۷۷۴۵۴۹
سیلابس های درسی ما مربوط به ۵۰ سال پیش است/ میانسالان با تجربه با همراهی جوانان خلاق در کنار هم مدیرت کنند
آرمان گفت : در کشورهای پیشرفته وقتی می خواهند یک فرد را در سمتی استخدام کنند چون به جایگاه و پیشرفت توجه دارند علاوه بر سوالات فنی و تخصصی ، یک روانشناس هم در کنار هیات داوران می نشیند تا تشخیص دهد این فرد از نظر روحی آمادگی مدیریت و توان اداره امور را دارد و در کل چه ویژگیهایی شخصیتی را دارا است. در ایران شایسته سالاری را کنار گذاشتیم، مشاغل حساس و مراکز تصمیم گیری را نباید در دست عده ای قرار دادیم که توان تجربی درک مسائل را ندارند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبر گزاری برنا . امروزه بحث به کار گیری نسل جوان در سطوح مدیریتی در همه زمینه های اجتماعی و اقتصادی، موضوع داغ  است. ضرورت استفاده از نیروی کاربلد جوان در کنار افراد با تجربه در عرصه مدیریت ، در جوامع در حال توسعه اهمیت قابل توجه ای دارد زیرا  در غیراینصورت  جامعه در مسیر عقب گرد و بعضا توقف قرار می گیرد. داشتن علم و توان  در کنار تجربه مدیریت می تواند ثمر بخش باشد و نبود هر کدام تخریب کننده است. جامعه ما نیز به علم و توان جوانان در کنار بهره گیری از مدیران با سابقه نیاز دارد که اگر سیستم مدیریت ارشد اینگونه شکل نگیرد، در نبود هر بخش ، ضررهای خطرناکی ، حاصل خواهد شد . بهمن آرمان  استاد دانشگاه در گفتگو با برنا از اهمیت انتخاب درست و شایسته مدیران برای همه سطوح مسئولیتی چنین گفت که در ادامه می خوانید : 

آرمان در گفتگو با خبر نگار اجتماعی خبرگزاری برنا گفت:  بحث استفاده از نیروهای جوان و بازنشسته کردن افراد بیشتر تلاش دولت برای ایجاد اشتغال برای جوانان است که بهانه ایست برای ایجاد فضای کار برای جوانان ، که دو نکته مهم در این مسئله قابل اهمیت است ، یکی اینکه سن برای تصدی و کسب موقعیت اجتماعی فاکتور مناسب نیست، مشاغلی هستند در جوامع پیشرفته که سن برای تصدی آنها محدودیتی به وجود نمی آورد برای نمونه  رئیس بانک مرکزی آمریکا ارلین کریستن سالیان زیادی در این مسند بوده و در سن 92 سالگی ایشان از آن سمت استعفا دادند ، علاوه بر آن اگر به میانگین سنی سنای آمریکا نگاه کنیم به عنوان بزرگترین کشور جهان، می بینیم که افراد بالای هشتادو پنج سال هم در سمت های مهم حضور دارند.

وی افزود :  ضمن اینکه مشاغلی هستند که بازنشستگی شامل حال آنها نمی شود ،مثلا یک استاد دانشگاه تا زمانی که توان ایستادن در  پای تخته دارد می تواند تدریس کند ، ودر غیر این صورت می تواند دانشجویان مقاطع بالای تخصصی مانند دکترا را راهنمایی و علم خود را در اختیار آنها بگذارد .

 بهمن آرمان با عنوان اینکه اشخاصی را می توان با عنوان مشاور مورد استفاده قرار داد گفت :  اینکه سن مبنای رسیدن به سمتی باشد در هیچ کجای دنیا وجود ندارد ، فارغ التحصیلان جوان دانشگاههای ما از توان علمی کافی برخوردار نیستند و علم آنها علم به روز جهانی نیست  ، سیلابس های درسی ما مربوط به 50 سال پیش است درسهایی که ما در مقاطع فوق لیسانس در ایران درس می دهیم در دانشگاههای کشور های پیشرفته درسهای هستند که در سال دوم به دانشجویان خود آموزش می دهند ، یعنی جوان ما از مراکز تحصیلی خارج می شود که دارای توان علمی کافی و به روز همسان با سطح علمی کشورهای پیشرفته  نیست.

وی از دیگر دلایلی که موجب پایین آمدن سطح علمی فارق التحصیلان در کشور شده را پذیرش بیش از حد دانشجویان در دانشگاهها دانست و افزود، در گذشته دانشکده ی فنی تهران و دانشکده ی شریف  بیشتر از 50 نفر نمی پذیرفتند، این در حالی است که ما حتی یک دانشگاه در ایران نداریم که در سطح جهان درمیان صد دانشگاه برتر جهان باشد  و به این خاطر این خطر هست که افراد بیسواد را با افراد باسواد جایگزین کنیم ضمن اینکه این افراد جوان دارای تجربه کاری و  کافی لازم هم نیستند . در کشورهای پیشرفته وقتی می خواهند یک فرد را در سمتی استخدام کنند چون به جایگاه و پیشرفت توجه دارند  علاوه بر سوالات فنی و تخصصی ، یک روانشناس هم در کنار هیات داوران می نشیند تا  تشخیص دهد این فرد از نظر روحی آمادگی مدیریت و توان اداره امور را دارد و در کل  چه ویژگیهایی شخصیتی را دارا است. در ایران  شایسته سالاری را کنار گذاشتیم، مشاغل حساس و مراکز تصمیم گیری را نباید  در دست عده ای قرار دادیم که  توان تجربی درک مسائل را ندارند.تا زمانی که علم استوار بر تجربه ،جایگزین سخن نشود آش همین است و کاسه هم همین . 

بنا بر این نمیشود این افراد را صرفا بر اساس گرایشهای تحصیلی مدرکی در سمت مدیریتهای مهم قرار داد . مگر اینکه به واسطه خلاقیت ها و نو آوریهای فکری از آنان به عنوان مشاوران و تئوریسین ها استفاده مناسب نمایند وتا زمانی که علم جایگزین سخن نشود آش همین است و کاسه هم همین .

 

 

 

در این فرایند تحول، از مدیران جوانی استفاده شود که مراحل مدیریتی را طی کرده اند و کارایی آن ها سنجش شده است. یعنی معیاردقیقی برای سنجش کارایی مدیران جوانی که در سطوح دیگر هستند وجود داشته باشد تا با استفاده از ان بتوان بهترین مدیران را بر مسند گذاشت نمی توان صرفا با بکارگیری جوانان در سطوح مدیرتی تحول ایجاد کرد بلکه در این راستا باید از کسانی استفاده کرد که مراتب را طی کرده اند دارای بازده و کارایی خوبی بوده اند و از سوی دیگر نیروی جوان، پرانرژی و متخصص نیز هستند. سنجش عملکرد از سطوح پایین به بالا، که تا کنون یا وجود نداشته و یا به ان کمتر اهمیت داده شده است باید مورد توجه قرار گیرد تا بتوان از قانون جدید بهترین نتیجه را گرفت و در مدیریت کشور تحول ایجاد کرد .این قانون نقطه عطفی در مدیریت خواهد بود اگر خوب اجرا شود و در مراحل اجرا نظارت صحیحی بر اجرای دقیق و درست ان باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز