یک زوج درمانگر مطرح کرد:

قاتل زندگی مشترک

۱۳۹۷/۰۸/۲۳ - ۲۲:۰۰:۱۴
کد خبر: ۷۷۵۵۴۲
قاتل زندگی مشترک
آذرتاش گفت: متخصصان، ازدواج بدون روابط زناشویی را قاتل خاموش زندگی مشترک می دانند که آرام آرام مثل موریانه ای به پیکره زندگی زوجین نفوذ کرده و آن را خاموش می کند.

دکتر فاطمه آذرتاش در گفت وگو با خبرنگار برنا، درباره روابط زناشویی در ازدواج با بیان اینکه سال گذشته رکورد طلاق در ایران شکسته شد،گفت: ثبت 175 هزار طلاق در سال 96باعث نگرانی کارشناسان و مسئولان شده است، زیرا که استحکام هر جامعه ای منوط به استحکام خانواده است و طلاق سلامت خانواده و فرد را به مخاطره انداخته و آسیب های جدی را به پیکره اعضای خانواده و به ویژه فرزندان وارد می کند.

وی  مشکلات اقتصادی، اعتیاد، ناسازگاری وعدم هماهنگی شخصیتی و ارزشی زوجین، ناآشنایی با مهارت های زندگی، خیانت، دخالت خانواده ها، اختلالات خلقی- شخصیتی و مشکلات جنسی را از جمله علل طلاق برشمرد و تاکید کرد: در بین این عوامل مشکلات جنسی سهم بیشتری را به خود اختصاص داده است.

این زوج درمانگر با بیان اینکه متخصصان ازدواج بدون روابط زناشویی را قاتل خاموش زندگی مشترک می دانند که آرام آرام مثل موریانه ای به پیکره زندگی زوجین نفوذ کرده و آن را خاموش می کند، ادامه داد: این دشمن خاموش به دلایل مختلفی در زندگی زوجین ایجاد می شود که اولین علت آن جهل جنسی است.

وی در اینباره توضیح داد:جهل جنسی به معنای ناآگاهی نسبت به خواسته ها و نیازهای خود و طرف مقابل و نداشتن مهارت های جنسی لازم وهمچنین ناآگاهی نسبت به اختلالات جنسی است که در طرفین می تواند وجود داشته باشد. 

آذرتاش با اشاره به نبود آموزش مدون در خصوص روابط زناشویی میان زوجین در کشور، اظهار کرد:در این شرایط زوجین زندگی خود را ابهام و ناآگاهی شروع می کنند غافل از اینکه غریزه جنسی همچون سایر غرایز انسان نیاز به آموزش و تربیت دارد لذا زندگی مشترک آغاز شده و با آزمون و خطای بسیاری پیش می رود و سال ها طول می کشد که طرفین روش صحیح و مهارت کافی در این زمینه را کسب کنند، دقیقا به همین دلیل است که 5 سال اول زندگی مشترک شاهد نرخ بالاتری از طلاق در زندگی زوجین هستیم.

وی خاطرنشان کرد: زوجینی که از نیازها و خواسته های خود اطلاع کافی ندارند و به خودشناسی نرسیده اند چطور می توانند این نیازها را از دیگری طلب کنند؟ لذا در این جاست که ایجاد گفتمان جنسی بین زوجین از ضروریاتی است که باید به اهمیت آن در روابط زوجین اشاره شده و کتاب هایی در این حوزه نیز به زوجین معرفی شود تا به این تفاوت ها و نیازها اشراف داشته باشند.

این روانشاس خانواده با تاکید براینکه در نظر متخصصان  هر فردی می تواند اختلال جنسی داشته باشد، تصریح کرد: لذا باید به آنها آگاهی بدهیم که درصدد رفع مشکلات خود برآیند، مساله دیگر خجالت زوجین از مطرح کردن خواسته ها نیازها و مشکلات است بدین معنا که گاهی زوجین به خاطر شرم و حیا از بیان مشکلات  و خواسته هایشان به طرف مقابل خودداری کرده و گمان می کنند طرف مقابل باید خودش این موضوعات را حدس بزند، همچنین گاهی آنها از بیان مشکلات خود به متخصص خجالت می کشند.

وی اضافه کرد:وقتی به پرونده های موجود دراتاق های مشاوره یا دادگاه های طلاق مراجعه می کنیم متوجه می شویم که بیشترین علت مراجعه به این مراکز عدم هماهنگی و نارضایتی جنسی زوجین است .

آذرتاش سومین علت کاهش روابط زناشویی میان زوجین را  رد مصالحه دانست و عنوان کرد: گاهی شاهد زوجینی هستیم که در مقابل یکدیگر حالت تدافعی داشته و به خواسته های همدیگر گوش نمی کنند، یعنی وقتی یک طرف از خواسته جنسی خود  صحبت می کند دیگری آن را موضوعی بی اهمیت تلقی کرده و از همسرش انتظار دارد که نیازهای خود را نادیده گرفته و به نیازها بیولوژیکی خود اهمیت ندهد که همین مساله مقدمات خشم، نفرت، بی اعتنایی، افسردگی و خیانت را به وجود آورده و ازدواج را به مخاطره می اندازد.

این مشاور خانواده با اشاره به چهارمین علت کاهش روابط زناشویی میان زوجین بیان کرد:طی دوره بارداری، شیردهی و فرزند پروری شاهدیم که رابطه جنسی میان زوجین به دلیل باورهای اشتباه آنها کاهش می یابد که به ویژه این موضوع در دوران بارداری بیشتر دیده می شود، این  درحالی است که اگر بارداری بدون مخاطره باشد و با پزشک زنان دراین  خصوص مشورت کنند وی تایید می کند که روابط زناشویی در این دوران به هیچ عنوان مشکلی برای مادر و جنین ایجاد نمی کند. لذا بهتر است زوجین از این موضوع آگاه بوده و از پزشک زنان و متخصصان در این خصوص اطلاعات کسب کنند تا بتوانند نیازهای یکدیگر را برآورده کنند.

وی با بیان اینکه  بعد از بارداری نیز به دلیل نگرانی هایی که والدین دارند مانند شب بیداری ها ،خستگی ها و نگهداری از نوزاد شاهد رابطه زناشویی کمتری میان زوجین در این مدت هستیم، خاطرنشان کرد: حتی در این دوران به دلیل ترشح هورمون پرولاکتین در زنان برخی از آنان دچار بی میلی های جنسی می شوند که دراین خصوص باید آگاهی های لازم به زوجین داده شود تا با مراقبت و آگاهی و پیشگیری از مسائل مذکور بتوانند شرایطی را ایجاد کنند که روابط جنسی در زندگی زناشویی زوجین حاکم بوده و آنها بتوانند نیازهای خود را برآورده کنند تا شاهد زندگی پربار و صمیمی تری میان آنها باشیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز