عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد:

تولید بیش از ۶ هزار تن زباله در استان‌های شمالی/ دولت مدیریت پسماندرا جدی بگیرد

۱۳۹۷/۰۸/۲۵ - ۱۴:۵۸:۵۴
کد خبر: ۷۷۶۵۰۰
تولید بیش از ۶ هزار تن زباله در استان‌های شمالی/ دولت مدیریت پسماندرا جدی بگیرد
عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از تولید بیش از ۶ هزار تن زباله در استان های شمالی، گفت: دولت حساسیت لازم برای مدیریت پسماند را ندارد بنابرای زباله باعث آلودگی دریا، جنگل، رودخانه ها و آب های زیرزمینی شده و به شدت سلامت شهروندان را تهدید می کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، علی‌محمد شاعری با انتقاد از اینکه در استان های شمالی بیش از 6 هزار تن زباله تولید می شود، گفت: زباله ها اغلب در حواشی جنگل، رودخانه ها و سواحل رهاسازی می شوند و بخش عمده‌ای از آنها به ویژه در استان مازندران و گیلان بدون مدیریت صحیح در طبیعت رها و موجب آلودگی آب، خاک و ایجاد منظر نامناسب شهری و روستایی شده است.

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه حجم بالای زباله در طبعیت کام دوستداران محیط زیست، مسافران، گردشگران و آحاد مردم حاح را تلخ کرده است، افزود: زباله به عنوان عامل آسیب رسان و آلاینده بصری و آلوده کننده محیط زیست به شمار می رود.

زباله مهترین چالش زیست محیطی استان های شمالی و ساحلی

وی زباله را مهترین چالش زیست محیطی استان های شمالی و ساحلی دانست و ادامه داد: متاسفانه تاکنون از سوی دولت اقدام مناسبی برای مدیریت معضل زباله در استان های شمالی صورت نگرفته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه مجلس در سال گذشته تبصره ای را در قانون بودجه سال 97 پیش بینی کرد، گفت: متاسفانه این تبصره عملیاتی نشد در واقع قرار شد بر اساس آن نیم درصد از محل واردات کالاهایی که آلاینده محیط زیست هستند یعنی هزار میلیارد تومان عوارض ورودی اخذ و صرف مدیریت پسماند با اولویت استان های شمالی شود اما متاسفانه دولت تاکنون اقدامی در جهت عملیاتی شدن این تبصره انجام نداده است.

شاعری با بیان اینکه در لایحه بودجه سال 97 مقرر شد حدود 2 میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برای مدیریت پسماند اختصاص داده شود که متاسفانه در صحن علنی مجلس رای نیاورد، گفت: باید پیش از تدوین لایحه از مراجع ذیربط مجوزهای لازم برای اختصاص این بودجه اخذ می شد که متاسفانه به علت عدم اخذ مجوز از مراجع ذیربط نمایندگان به این مهم رای ندادند.

عضو هیات رییسه کمیسیون کشاوزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه فرآیند مدیریت پسماند در کشور به علت فقدان منابع مالی به درستی انجام نمی شود، تصریح کرد: زباله محیط زیست استان های شمالی را به چالش کشانده و باعث آلودگی دریا، جنگل، رودخانه ها و آب های زیرزمینی شده و به شدت سلامت شهروندان را تهدید می کند.

زباله اکوسیستم طبیعی شمال کشور را به مخاطره انداخته است

وی با انتقاد از اینکه زباله اکوسیستم طبیعی شمال کشور را به مخاطره انداخته است، گفت: در سایر کشورها تجربه مدیریت پسماند مطالعه شده و بخش خصوصی، شهرداری ها و دولت سه عنصر اصلی برای مدیریت پسماند به شمار می روند.

شاعری با تاکید بر اینکه دولت برای مدیریت پسماند باید زیرساخت های لازم را فراهم کند، افزود: دولت باید زمین مناسب را تامین و تهیه و سپس آماده سازی زمین و تامین امکانات مناسب برای سرمایه گذاری بخش خصوصی مانند تسهیلات کم بهره با بازپرداخت طولانی مدت و امکاناتی مانند آب، برق، تلفن، گاز و مخابرات و سایر زیرساخت ها را تامین و فراهم کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: پس از فراهم نمودن زیرساخت ها از بخش خصوصی باید دعوت کرد تا با مشارکت شهرداری ها سرمایه گذاری کند و در این مکان ها پسماندها جمع آوری و در نیروگاه های زباله سوز یا سایر روش های موجود که مناسب مدیریت پسماند در شمال کشور است نسبت به مدیریت پسماندها اقدام شود.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت 6 هزار پسماند کار دشواری نیست، گفت: اما چون درک درست، اعتبار مناسب و زیرساخت های لازم وجود ندارد و دولت نیز در این رابطه حساسیت لازم را ندارد متاسفانه مدیریت پسماند در کشور رها شده است و به همین دلیل محیط زیست دریا، جنگل، طبیعی و انسانی ما در شمال کشور به مخاطره افتاده است.

به دولت هشدار می دهم مدیریت پسماند را جدی بگیرد و پسماند که عامل مرگ خاموش است را در شمال کشور مدیریت کند و بیش از این اجازه ندهد سلامت مردم به مخاطره افتد

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه به دولت هشدار می دهم مدیریت پسماند را جدی بگیرد، تصریح کرد: دولت باید پسماند که عامل مرگ خاموش است را در شمال کشور مدیریت کند و بیش از این اجازه ندهد سلامت شهروندان شمالی، گردشگران و مسافران به مخاطره افتد.

عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه استان های شمالی کارکرد ملی دارند و سالانه میلیون ها نفر از سایر نقاط کشور به طبعیت و ساحل خزر پناه می برند، ادامه داد: متاسفانه اگر آب زیرزمینی مناطق مختلف شمال را آنالیز و بررسی کنیم مشاهده می کنیم که آلودگی نیترات و فلزات سنگین و سایر آلایندگی ها در آن بیش از حد مجاز است و این هشداری برای دولت است که مدیریت پسماند را جدی بگیرد و هر چه سریع تر با اولویت این معضل زیست محیطی و بهداشتی را مرتفع کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز