در گفتگو با سخنگوی سازمان غذا و دارو عنوان شد:

خطا در اطلاع رسانی، انگیزه مثبت مهناز افشار را تحت الشعاع قرار داد/ سلبریتی ها با مشورت نهادهای تخصصی آگاه سازی انجام دهند

۱۳۹۷/۰۹/۱۴ - ۱۳:۵۸:۰۴
کد خبر: ۷۸۴۲۶۳
خطا در اطلاع رسانی، انگیزه مثبت مهناز افشار را تحت الشعاع قرار داد/ سلبریتی ها  با مشورت نهادهای تخصصی آگاه سازی انجام دهند
سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: امیدواریم افرادی که مشهور و به نوعی الگوی جامعه و به ویژه جوانان هستند، در چنین مواردی اگر تمایل به موضع گیری دارند، با مشورت نهادهای تخصصی باشد.

در ویدئویی که در فضای مجازی منتشر شده، مهناز افشار با ابراز نگرانی از وضعیت سوء مصرف مواد مخدر در کشور، جوانان و خانواده های آنها را تشویق به تهیه آمپول نالوکسان و مصرف آن هنگام بروز عوارض ناشی از اوردوز و سیاستگذاران را ترغیب به ارائه بدون نسخه این دارو کرده است. هرچند این سلبریتی مدعی شده صرفا قصد اطلاع رسانی داشته، اما به عنوان یک الگوی اجتماعی باید پیش از هر گونه اقدام، از صحت اطلاعات خود اطمینان حاصل می کرد.

خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا در همین زمینه با کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو گفتگویی را انجام داده است.

جهانپور نگرانی مهناز افشار از وضعیت اوردوز در معتادان تزریقی را قابل تقدیر اما یک اطلاع رسانی غلط دانست و گفت: وی به دارویی اشاره کرده است که تزریق آن  نیازمند تجویز پزشک بوده و تحت مونیتورینگ کادر پزشکی در اورژانس، اتاق عمل یا آی سی یو بیمارستان استفاده می شود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو وظیفه اطرافیان هنگام وقوع  اوردوز را چنین عنوان کرد: اگر سوءمصرفی اتفاق بیفتد، اولین اقدام همراهان تماس با 115 و فوریت های پزشکی است، نه اینکه جوانان و مردم را به سمت یک داروی تزریقی نیازمند به نسخه و استفاده در محیط بیمارستانی و کنترل شده هدایت کنیم و عواقب و پیامدهای مصرف خودسرانه این دارو را افزایش دهیم.

وی با تأکید دوباره بر اینکه این دارو بدون تجویز پزشک و به صورت شخصی و خودسرانه قابل مصرف نیست، افزود: این نوع اطلاع رسانی خطای بزرگی بود که اتفاق افتاد و متأسفانه انگیزه های مثبت این سلبریتی را هم تحت الشعاع قرار داد.

امیدواریم افرادی که  مشهور  و به نوعی الگوی جامعه و به ویژه جوانان هستند، چه  بازیگران سینما و چه ورزشکاران، در چنین مواردی اگر تمایل به موضع گیری دارند، با مشورت نهادهای تخصصی باشد که اطلاعات اشتباه منتشر نشود و فرهنگ سازی غلطی اتفاق نیفتد.

 

نظر شما