مددکار انجمن حمایت از حقوق کودکان در گفت و گو با برنا:

پیگیری پرونده سوزاندن کودک توسط نامادری/ ۱۵۳ تماس مرتبط با کودک آزاری با صدای یارا

۱۳۹۷/۰۹/۱۶ - ۱۹:۵۰:۲۶
کد خبر: ۷۸۴۳۰۸
پیگیری پرونده سوزاندن کودک توسط نامادری/ ۱۵۳ تماس مرتبط با کودک آزاری با صدای یارا
مددکار انجمن حمایت از حقوق کودکان با بیان اینکه ازابتدای سال تاکنون 153 مورد تماس درارتباط با کودک آزاری توسط صدای یارا ثبت شده است، تصریح کرد: شخص آزارگر در این تماس ها 149 مورد مادر، 46مورد پدر،20 مورد پدر و مادر، 12 مورد غریبه، 8 مورد دست اندرکاران آموزشی،5 مورد اقوام و 19 مورد سایر موارد بوده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، سامانه صدای یارا خط تلفنی در زمینه ی مشاوره به کودکان، نوجوانان و والدین است که با یاری انجمن حمایت از حقوق کودکان و تعدادی از روان شناسان، مشاوران و مدکاران اجتماعی تأسیس فعالیت می کند، افرادی که نیازبه دریافت مشاوره و راهنمایی در زمینه مسائل کودکان و نوجوانان دارند می توانند از طریق تماس با شماره 42152 از خدمات این سامانه بهره مند شوند.

شیرین صدر نوری  در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، درباره تماس های گرفته شده با سامانه صدای یارای انجمن حمایت از حقوق کودکان با اشاره به 6511 تماس گرفته شده در 6 ماه ابتدای سال جاری گفت: مشکلات خانوادگی با 33.11 درصد بیشترین آمار تماس ها را به خود اختصاص داده است که شامل موضوعاتی از قبیل عدم آگاهی از شیوه های فرزندپروری، اختلاف در شیوه تریبت، ناسازگاری و... بوده است.

وی ادامه داد: مشکلات مربوط به مدرسه 8.34درصد، مشکلات مرتبط با دوستان 9.4 درصد، مشکلات عادتی از قبیل ناخن جویدن، دندان قروچه کردن و کندن مو10.06 درصد، اختلالات رفتاری 7.43 درصد، مشکلات ذهنی 1.34درصد، مشکلات ارتباطی 11.92 درصد، مشکلات مربوط به بلوغ 6.62 درصد و درخواست 6.63 درصد از تماس های صدای یارا را به خود اختصاص داده اند.

مددکار انجمن حمایت از حقوق کودکان اظهار کرد: از 6511 تماس گیرنده، 2993 نفر اعلام کرده اند که کودکان خود را مورد تنبه قرار می دهند که از این تعداد 39.29 درصد تنبیه بدنی و 60.71 درصد نیز کودکان خود را مورد تنبیه از نظر روانی، عاطفی و بی توجهی قرار می دهند.

وی با اشاره به تماس های گرفته شده با صدای یارا طی آبان ماه ، عنوان کرد: 406 تماس در این ماه ثبت شده است که از این تعداد 92.11 درصد تماس ها توسط مادران، 5.17 درصد از سوی پدرها، 6 تماس از سوی کودکان و 5 تماس از سوی آشنایان صورت گرفته است که از این تعداد 52.21درصد درخواست مشاوره در خصوص پسرها و 47.79 درصد درخصوص دخترها بوده است.

نوری با بیان اینکه موارد کودک آزاری شدید را به بخش مددکاری ارجاع می دهند و در این بخش مورد پیگیری قرار می گیرد، خاطرنشان کرد: در 6 ماه اول سال جاری 86 مورد از تماس ها به بخش مددکاری ارجاع شد که از این تعداد 29 مورد مربوط به کودک آزاری بوده است که 16 مورد آن مربوط به دخترها و 13 مورد آن مربوط به پسرها بود.

وی افزود: 6 تماس توسط مادران، 2 تماس توسط پدران ،10 مورد توسط همسایه و 4 مورد نیز توسط همسایه ها صورت گرفته است. همچنین 12 مورد از کودک آزاری ها جسمی، 29 مورد عاطفی، 29 تماس مرتبط با غفلت ، 3 مورد مربوط به آزار جنسی کودکان و 2 مورد مرتبط به آزار آموزشی بوده است.

این فعال حوزه کودکان با بیان اینکه ازابتدای سال تاکنون 153 مورد تماس درارتباط با کودک آزاری توسط صدای یارا ثبت شده است، تصریح کرد: شخص آزارگر در این تماس ها 149 مورد مادر، 46مورد پدر،20 مورد پدر و مادر، 12 مورد غریبه، 8 مورد دست اندرکاران آموزشی،5 مورد اقوام و 19 مورد سایر موارد بوده است.

مددکار انجمن حمایت از حقوق کودکان با اشاره به پیگیری قضایی و روانشناختی موارد کودک آزاری شدید ارجاع شده به انجمن حمایت از حقوق کودکان گفت: به عنوان مثال در یکی از پرونده ها پدر خانواده که مردی تبعه افغان بود با صدای یارا تماس گرفت و از آزار دختر 13 ساله اش توسط نامادری خبر داد.

وی توضیح داد: ماجرا از این قرار بود که این مرد پس از بازگشت از سفر متوجه می شود که همسرش طی اختلافی با کودک 13 ساله  مرد صورت او را با اتو سوزانده است.

نوری ادامه داد: مرد برای گرفتن مشاوره از طریق صدای یارا با انجمن تماس گرفت و در حال حاضر این پرونده مورد پیگیری قضایی قرار گرفت و در حال حاضر نامادری مورد درمان روانشناختی قرار داشته و خانواده نیز مورد مشاوره قرار می گیرند.

 

 

نظر شما