در گفتگو با کارشناس رسانه مطرح شد:

لزوم ساماندهی فعالیت سلبریتی ها در فضای مجازی / هدایت تخصصی چهره ها سودمندترین گام

۱۳۹۷/۰۹/۱۷ - ۰۶:۰۸:۲۰
کد خبر: ۷۸۴۸۳۶
لزوم ساماندهی فعالیت سلبریتی ها در فضای مجازی / هدایت تخصصی چهره ها سودمندترین گام
استاد دانشکده خبر بر این نکته تأکید کرد که سلبریتی ها از هر نوع فعالیت به صورت انفرادی و ترویج مواردی که هنوز از نظر علمی ثابت نشده یا توسط پزشکان مورد تأیید نیست خودداری کنند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی برنا ، پس از توصیه به مصرف دارویی خاص توسط سلبریتی معروف در فضای مجازی که واکنش جامعه پزشکی را در پی داشت، بار دیگر لزوم نظارت بر  ورود سلبریتی ها به حوزه های مختلف و گاه تخصصی  مورد توجه قرار گرفت. در همین زمینه با کارشناس رسانه به گفتگو پرداختیم.

امیر حسین شمشادی واژه سلبریتی را متأثر از دنیای مدرن دانست که ما به ازای دقیق فارسی ندارد، اما به طور کلی به معنی افراد تأثیرگذار مشهور و  شناخته شده است: در فرهنگ شرقی و به ویژه ایران، شهرت امر نکوهیده ای بوده و افتادگی و دوری از شهرت یک فضیلت شناخته می شده، حتی در مبانی دینی هم پوشیدن لباس شهرت حرام است؛ یعنی لباسی که باعث تمایز و تفاوت شما از بقیه شود. به هر حال تحت تأثیر شبکه های اجتماعی، موضوع میل به دیده شدن در میان افراد جامعه تقویت شده و موضوع سلبریتی ناشی از نفوذ و اثرگذاری شبکه های اجتماعی و لایه های مختلف جامعه است. تحت تأثیر این شبکه ها مفهوم سلبریتی گسترش یافته و اگر تا پیش از این فقط برخی بازیگران سینما و تلویزیون و تا حدودی برخی ورزشکاران رشته های خاص  مانند فوتبالیست ها می توانستند به عنوان چهره شناخته شوند، در حال حاضر افراد با تخصص های مختلف و حتی بدون داشتن هرگونه تخصص و توانایی، به لطف نفوذ بسیار بالای شبکه های اجتماعی می توانند به عنوان سلبریتی دسته بندی شوند. این موضوع باعث ایجاد مشکلی به نام خودنمایی در شبکه های اجتماعی شده؛ به این صورت که افراد بدون داشتن هنر و ویژگی خاص با حضور پرتعداد در رویدادهای مختلف یا تولید عکس و فیلم و حتی حاشیه، سعی می کنند خود را مطرح کنند و بیشتر دیده شوند.

این استاد دانشگاه به این موضوع که سلبریتی ها در همه زمینه ها اطلاعات، دانش و تخصص کافی ندارند، اشاره کرد و گفت: گاهی بسیاری از آنها با مشکلات شخصیتی و ضعف های اخلاقی و ضعف در آگاهی و دانش مواجه اند. اگر یک ورزشکار در وزنه برداری موفق است، لزوما آن فرد مسلط و دارای علم روز نیست یا فردی که جایزه بین المللی در حوزه بازیگری را از آن خود می کند، لزوما الگوی مناسبی از نظر شخصیتی و اخلاقی و رفتاری نمی تواند باشد.

وی به کارکردهای مثبت سلبریتی ها اشاره کرد و افزود: یکی از این کارکردها انتقال پیام های آموزشی به لایه های مختلف جامعه است؛ از این جهت که سلبریتی ها مورد توجه عموم مردم هستند، پیامشان شنیده می شود و این نوع پیام ها معمولا نسبت به پیام هایی که از مجاری رسمی و دولتی صادر می شود، راحت تر شنیده شده و توسط مخاطب پذیرفته می شود.

این کارشناس رسانه عملکرد سلبریتی ها در مسائلی همچون سیل و زلزله و بحران های ملی و کمک به کودکان بی سرپرست یا بیماری های خاص موثر معرفی کرد: سلبریتی ها در موضوع زلزله کرمانشاه مسئولانه عمل کردند و وظیفه اجتماعی خود را به خوبی انجام دادند؛ چرا که در فقدان اعتماد به نهادهای دولتی و حکومتی، این افراد توانستند نقش موثری را در جمع آوری و ساماندهی کمک های مردمی برای زلزله کرمانشاه ایفا کنند.

شمشادی بهترین نوع عملکرد سلبریتی ها را تبدیل آنها به سفیران حسن نیت و صلح دانست و گفت: از حدود 50 سال پیش موضوع دعوت از برخی چهره های معروف یا همان سلبریتی ها توسط دبیرکل سازمان ملل و کمک گرفتن از آنها برای ترویج آرمان های ملل متحد در دستور کار بوده و بسیاری از بازیگران و چهره های مشهور به عنوان سفیران صلح از طرف سازمان ملل انتخاب شده اند و همینطور بخش های مختلفی از سازمان ملل مانند یونیسف، افراد را تحت عنوان سفیر حسن نیت انتخاب می کند. این افراد وظیفه دارند  موضوعات خاصی را برجسته کرده و در دستور کار رسانه ها و مردم قرار دهند و در تأمین مالی کمپین هایی که نهادهای مختلف برگزار می کنند، مشارکت داشته باشند.

استاد دانشکده خبر با تأکید بر اینکه سلبریتی ها از هر نوع فعالیت به صورت انفرادی و ترویج مواردی که هنوز از نظر علمی ثابت نشده یا توسط پزشکان مورد تأیید نیست خودداری کنند، افزود: اینکه افراد را در زمینه علوم پزشکی به مصرف یا عدم مصرف نوع خاصی از دارو یا رژیم غذایی خاص تشویق کنند یا اینکه به عنوان الگوی اخلاقی و رفتاری برای افراد مختلف شناخته شوند، کار اشتباهی است. سلبریتی ها باید در زمینه هایی که دارای حساسیت و مرتبط با سلامت و زندگی مردم است مانند مسائل پزشکی، حتما از پشتوانه علمی افراد دارای تجربه وتخصص لازم کمک بگیرند.

وی نفوذ شبکه های اجتماعی و اینکه سلبریتی ها برای بسیاری از مردم به عنوان مرجع مطرح هستند را به عنوان یک فرصت معرفی کرد: برای ساماندهی این مسئله،سلبریتی ها می توانند در قالب خیریه در موضوع خاصی مانند محیط زیست با یک نهاد تخصصی این حوزه در ارتباط باشند و تبدیل به سفیر تخصصی آن حوزه شوند تا اطلاعات تخصصی و دانش روز و مطالبی که صحت آنها به طور علمی ثابت شده، از طرف آن نهاد در اختیار سلبریتی ها قرار داده شود و جامعه را نسبت به این موضوع حساس کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما