معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد:

ساختار معیوب آموزشی کشور؛ مانع اصلی تحقق نشاط در مدارس

۱۳۹۷/۰۹/۲۴ - ۱۰:۳۳:۱۲
کد خبر: ۷۸۷۸۸۵
ساختار معیوب آموزشی کشور؛ مانع اصلی تحقق نشاط در مدارس
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: کنکوریزه شدن و همینطور بیستیزه شدن و دغدغه های بیش از حد خانواده ها و دانش آموزان در زمینه ساحت علمی، باعث شده کمتر رغبتی به فعالیت های نشاط آور و شادی بخش و مهارت آفرینی که در آموزش و پرورش تعبیه شده داشته باشند و در این برنامه ها حضور پیدا کنند.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ، با توجه به تأکید رئیس جمهور بر ایجاد فضای نشاط اجتماعی در کشور، تحقق این امر در مدارس بیش از سایر فضاها ضروری به نظر می‌رسد؛ از آن رو که دانش‌‌آموزان بی‌نشاط امروز، بی شک نسل افسرده فردا خواهند بود.

علیرضا کاظمی اهداف آموزش و پرورش در ایران را در دو بخش معرفی کرد و گفت: یک بخش در قالب برنامه درس ملی اجرا می‌شود؛ یعنی در چارچوب کلاس و کتاب‌های درسی و تمهیدات مورد نیاز برای این فضا. یک بخش هم در حوزه فعالیت های فوق برنامه است که به دو حوزه معاونت پرورشی و تربیت بدنی اختصاص دارد. آموزش و پرورش در هر دو بخش، فعالیت های بسیار مهمی را انجام داده است.

وی افزود: هرچند تمرکز اصلی آموزش و پرورش بر برنامه های آموزشی است، اما فعالیت های تربیتی و فوق برنامه مکمل برنامه درس ملی نیز وجود دارند و با دقت به ریز این اهداف مشاهده می کنیم که آموزش و پرورش برنامه های فراوان و متنوعی در حوزه های مختلف تعلیم و تربیت و همینطور مهارت های دانش آموزان در بخش های گوناگون دارد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، ساختار معیوب نظام آموزشی کشور  را مانع اصلی تحقق نشاط اجتماعی در مدارس عنوان کرد: تمام دغدغه خانواده ها و دانش آموزان به عنوان مخاطبان اصلی نظام تعلیم و تربیت بر حوزه علمی متمرکز شده است؛ یعنی بچه ها از همان ابتدا به نمره 20، قبولی، المپیاد و کنکور فکر می کنند و به طور خلاصه کنکوریزه شدن و همینطور بیستیزه شدن و دغدغه های بیش از حد خانواده ها و دانش آموزان در زمینه ساحت علمی، باعث شده کمتر رغبتی به فعالیت های نشاط آور و شادی بخش و مهارت آفرینی که در آموزش و پرورش تعبیه شده داشته باشند و در این برنامه ها حضور پیدا کنند.

کاظمی به فعالیت های حوزه معاونت پرورشی آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: ما در این حوزه 120 برنامه داریم و ظرفیت های بسیار بالایی در حوزه های اردویی، کانون ها، مسابقات و فعالیت های متعدد درون و بیرون مدرسه وجود دارد، اما بزرگترین مانع بر سر راه حضور بچه ها و استفاده از این فضای مفرح، همان ساختار معیوب نظام آموزشی کشور است که برداشتن این مانع نیاز به یک همت ملی دارد. سازمان آموزش و پرورش تمام تلاش خود را انجام می دهد که سهم کنکور را کاهش و سهم فعالیت های پرورشی را در مدارس افزایش دهد؛ همچنین استرس و اضطراب را از دانش آموزان دور کند.

معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش، رویکردهای مهم این وزارتخانه را چنین برشمرد: حذف آزمون‌های زائد در دوران ابتدایی، حذف و کاهش تعدد و تنوع مدارس، کاهش تکالیف درسی منطبق بر حافظه محوری و دانش محوری و همینطور حذف کتاب‌های کمک درسی، آزاد شدن 2 ساعت از برنامه درسی مدرسه و اختصاص آن به فعالیت های فوق برنامه تحت عنوان برنامه ویژه مدرسه و تغییر فرایندها و رویکردها و برنامه های مهارتی.

علیرضا کاظمی رویکرد آموزش و پرورش در راستای ایجاد نشاط در مدارس را مطلوب اما در ابتدای راه دانست و گفت: ما باید به دنبال مهارت هایی باشیم که برای دانش آموزان شوق آفرین و کاربردی باشد، اما آموزش و پرورش زیرساخت‌های لازم برای تحقق این امر را دارا نیست. در حال حاضر برنامه ایران مهارت با کمک ظرفیت های سازمان فنی و حرفه ای در حال انجام است و امکان تحقق تمامی مهارت ها در مدارس روستایی یا حتی مناطقی که یک هنرستان یا یک کارگاه فنی حرفه ای بیشتر ندارند، نمی‌تواند وجود داشته باشد. امیدواریم با مساعدت‌های مورد نیاز آموزش و پرورش در این زمینه، هرچه زودتر شاهد تحقق نشاط اجتماعی در مدارس کشور باشیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز