باقرزاده معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی اعلام کرد :

نرخ با سوادی ایران ۳.۸ درصد بالاتر از میانگین جهانی

۱۳۹۷/۱۰/۱۸ - ۱۲:۳۲:۲۳
کد خبر: ۷۹۷۵۷۷
جلسه مشترک سازمان نهضت سواد آموزی با مرکز آمار ایران با حضور باقرزاده معاون وزیر رئیس سازمان نهضت سواد آموزی و پارسا و حجه الاسلام قرائتی نماینده ولی فقیه در سازمان نهضت سواد آموزی برگزار شد.

به گزارش گروه اجتماعی برنا، جلسه مشترک سازمان نهضت سواد آموزی با مرکز آمار ایران با حضور باقرزاده معاون وزیر رئیس این سازمان،حجه الاسلام قرائتی نماینده ولی فقیه در سازمان نهضت سواد آموزی و پارسا رئیس مرکز آمار ایران  برگزار شد.

گفتنی است این جلسه به منظور انجام رایزنی به منظور توسعه و تکمیل اطلاعات پایگاه ثبتی سطح سواد کشور و تعیین وضعیت سواد گروه های خاص و اظهار نشده در این پایگاه تشکیل یافته بود .

باقرزاده در ابتدای جلسه ضمن ابراز مراتب خرسندی از همکاری های فی مابین سازمان نهضت سواد آموزی و مرکز آمار ایران بیان کرد : مرکز آمار ایران در سال های اخیر همکاری و تعامل بسیار نزدیکی با سازمان نهضت سواد آموزی داشته و دارد . 

وی با بیان اینکه رشد با سوادی در کشور نسبت به میانگین جهانی و برخی از کشور های پیشرو در زمینه توسعه ی ،از وضعیت بهتری برخوردار هست افزود : با توجه به اطلاعات و آمار درج شده در موسسه آمار یونسکو ، نرخ با سوادی جمعیت گروه سنی 15 ساله و بالاتر در سال 2016 در جهان 82.2 اعلام شده که ایران با داشتن 86 درصد با سوادی در این گروه سنی ،  3.8درصد بالاتر از میانگین جهانی قرار دارد .

باقرزاده ادامه داد : کشور جمهوری اسلامی ایران در نرخ با سوادی  15 ساله و بالاتر  و 24-15 ساله در  مقایسه با کشور ترکیه ،چین و برزیل به عنوان کشورهای پیشرو در امر سواد آموزی از پیشرفت بهتری برخوردار است. به نحوی که کشور ترکیه در خلال سال های 1976 تا 2014 در گروه سنی 15 ساله و بالاتر 33.9 درصد رشد نموده در حالیکه این نرخ در باره ایران 48.29 درصد است . این برتری در گروه سنی مذکور  در مقایسه با کشور های چین و برزیل نیز صادق است .  همچنین در گروه سنی 24-15 سال ایران با رشد 40.55 درصدی  در صدر جدول رتبه بندی رشد سواد  در کشورهای چین با 6.35 درصد و ترکیه با 19.44 درصد و برزیل با 7.81 درصد رشد، قرار دارد .

معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی محور بعدی سخنان خود را به  رویکرد های جدید سواد آموزی کشور اختصاص داد و تاکید نمود : در سال های اخیر تغییرات رویکردی مهم در سازمان اتفاق افتاده که از جمله آنها اصلاح رویکرد سنتی سواد از خواندن و نشتن صرف به سمت مفهوم سواد همراه مهارت آموزی و مهارت های شهروندی ،حرکت از سواد آموزی دولتی به غیر دولتی و برون سپاری  است .

پارسا رئیس مرکز آمار ایران نیز ضمن ابراز مراتب خرسندی ازر تشکیل این جلسه بیان کرد : در حال حاضر مرکز آمار ایران در مرحله گذار است . برنامه ریزی های لازم در خصوص حرکت از سمت خود اظهاری در سرشماری ها به سمت اطلاعات ثبتی در این مرکز آغاز شده و در حال انجام است .

وی تاکید کرد :به منظور بهبود وضعیت موجود و فراهم شدن زمینه ی سیاست گذاری صحیح ،برنامه ریزی و اجرای طرح های توسعه ای ضروری است حاکمیت بتواند پاسخ سه سوال مهم که ؟،کجا ،چکار ؟را از اطلاعات موجود دریافت نماید. و این نمی شود مگر با اصلاح فرآیند و نحوه گرد آوری اطلاعات و آمار و حرکت به سوی اطلاعات ثبت شده در بخش های مختلف دارند اطلاعات ثبتی در  کشور.  

در خاتمه پارسا افزود: مرکز آمار کشور  آمادگی خود را برای گسترش همکاری ها با سازمان نهضت سواد آموزی در چهارچوب اصول و مقررات موجود اعلام می دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز