مغز ما دروغ هایی که می گوییم را باور می کند

۱۳۹۷/۱۰/۲۱ - ۱۶:۱۶:۲۲
کد خبر: ۷۹۸۷۲۳
مغز ما دروغ هایی که می گوییم را باور می کند
بر اساس مطالعه جدیدی که در دانشگاه « برندیس » در ایالات متحده انجام شد، تنها 45 دقیقه طول می کشد تا دروغ هایی که می گوییم را خودمان هم باور کنیم. دروغ گفتن حافظه را تغییر می دهد و برای اتفاقی که رخ نداده، خاطره جدید می سازد.

به گزارش برنا، محققان روش استفاده از نوار مغزی( الکتروانسفالوگرافی" EEG " ) را برای کنترل فعالیت های مغزی گروهی از جوانان و افراد میانسال و پیر استفاده کردند. این کنترل در حالی انجام شد که به آنها پرسشنامه هایی داده و از آنها خواسته شده بود تا جواب هایی درست و نادرست را به سوالات موجود در این پرسشنامه بدهند.

در این تحقیق مشخص شد که گروه مسن تر که در فاصله سنی بین 60 تا 92 سال بودند به شکل مشخصی نسبت به گروه سنی 18 تا 24 در پذیرش دروغی که به عنوان حقیقت گفته اند زودتر واکنش نشان داده و در کمتر از یک ساعت دروغ هایی که خود در پرسشنامه ها گفته بودند را باور کردند.

به عقیده محققان پیرترها در تشخیص بین واقعیت و غیر واقعیت نسبت به جوان ترها دچار مشکلاتی می شوند.در واقع دروغ گفتن حافظه افراد پیرتر را برای به خاطر آوردن هر آنچه که واقعا اتفاق افتاده است به چالش می کشد و در عمل به دروغی که گفته شده اعتبار بیشتری می بخشد.هنگامی که آنها دروغ می گویند، همه چیز در ذهن آنها تغییر پیدا می کند و در این که آیا چنین کاری را انجام داده اند یا خیر مردد می شوند.در این آزمایش 42 نفر شرکت کردند که تقزیبا نیمی از آنها جوان و نیمی دیگر سالخورده بودند. به هر کدام از آنها فرمی داده شد که در آن حدود 102 سوال درباره کارهایی که دیروز انجام داده بودند، پرسیده شده بود.

سوالاتی مثل این که « آیا ساعت زنگ دار خود را در حالت چرت زدن قرار دادید؟ » و یا این که « آیا هنگام خوردن ناهار از چنگال استفاده کردید؟»

در نیمی از سوالات که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند، به پاسخ دهندگان گفته شد که جواب دروغ بدهند.

45 دقیقه بعد شرکت کنندگان به همان پرسشنامه دوباره پاسخ دادند ، با این تفاوت که به آنها گفته شد ، این بار به تمامی سوالات به درستی پاسخ بدهند.

سوال کلیدی تحقیق مذکور این است که « آیا دروغ به ذهن می چسبد؟ » هنگامی که شرکت کنندگان درباره یک سوال باری اولین بار دروغ می گویند، آیا برای بار دوم به خاطر می آورند که دروغ گفته اند یا این که هم اکنون فکر می کنند که دروغشان واقعیت داشته است؟

نتایج این تحقیق نشان داد که در مقایسه با گروه جوانتر، گروه مسن تر بیشتر تمایل داشتند تا دروغ را باور کنند. علاوه بر این که داده های نوارهای مغزی یا " EEG " نشان داد که دروغ گفتن فرایند مغزی را که مسئول کارکرد صحیح حافظه است، درگیر می کند.دروغ می تواند خود را در حافظه قرار دهد تا جایی که شخص احساس کند که حقیقت و واقعی است. دروغ گفتن حافظه را تغییر می دهد و برای اتفاقی که رخ نداده است، خاطره جدید می سازد.

 

نظر شما