اخذ «حق‌سرویس» در رستوران‌ها غیرقانونی است

۱۳۹۷/۱۲/۰۲ - ۱۱:۱۷:۳۳
کد خبر: ۸۱۵۴۲۴
اخذ «حق‌سرویس» در رستوران‌ها غیرقانونی است
معاون نظارت بازرسی و حمایت ازحقوق مصرف کننده سازمان صنعت، معدن وتجارت استان بوشهر گفت: دریافت وجه اضافی به عنوان حق سرویس از مشتریان در رستوران ها غیر قانونی است و در طرح نظارتی ویژه نوروز ۹۸ با این تخلف ها برخورد می شود.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ، معاون نظارت بازرسی و حمایت ازحقوق مصرف کننده سازمان صنعت، معدن وتجارت استان بوشهر گفت: دریافت وجه اضافی به عنوان حق سرویس از مشتریان در رستوران ها غیر قانونی است و در طرح نظارتی ویژه نوروز ۹۸ با این تخلف ها برخورد می شود.

رضا جمالی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: به منظور حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان گرفتن هرگونه وجه اضافی با عنوان حق سرویس در واحدهای صنفی نظیر رستوران و رستوران هتل‌ها که به نوعی منجر به افزایش قیمت واقعی کالا یا خدمات شده و زیان خریدار را به همراه دارد از مصداق های گرانفروشی محسوب شده و غیر قانونی است.

وی بیان کرد: برخی واحدهای صنفی از جمله تالارهای پذیرایی، سفره‌خانه‌های سنتی، رستوران‌ها و واحدهای اقامتی که مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده هستند، بعضی از اقلام نظیر نوشیدنی‌ها و فرآوردهای لبنی را با وجود اینکه مالیات بر ارزش افزوده در قیمت نهایی آنها لحاظ شده از کم اطلاعی مصرف‌کنندگان سوء استفاده و اقدام به گرفتن مالیات برارزش افزوده می‌ کنند که این کار به عنوان تخلف محرز است.

جمالی اظهار داشت: بر اساس ماده ۵۷ قانون اصلاح قانون نظام صنفی مصوب سال ۱۳۹۲ عرضه یا فروش کالا یا ارائه خدمت به بهایی بیش از نرخ‌های تعیین شده و هر نوع عملی که منجر به افزایش بهای کالا یا خدمت به زیان خریدار شود از مصادیق گرانفروشی است.

وی یادآورشد: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه‌، مراتب را از طریق تلفن ۱۲۴ به سامانه دریافت و رسیدگی به شکایات مردمی سازمان‌های صنعت‌، معدن و تجارت اعلام، تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

 

نظر شما