یک روانشناس در گفتگو با برنا مطرح کرد:

تاثیر آسیب‌های اجتماعی در شکل گیری روابط فرازناشویی/ از هر ۱۰ زوج با ۶ خیانت در زندگی زناشویی مواجه هستیم

۱۳۹۷/۱۲/۲۱ - ۰۵:۴۷:۲۲
کد خبر: ۸۲۳۰۷۰
تاثیر  آسیب‌های اجتماعی در شکل گیری روابط فرازناشویی/ از هر ۱۰ زوج با ۶ خیانت در زندگی زناشویی مواجه هستیم
اصغر کیهان نیا گفت :می توان گفت از ده زوجی که به ما مراجعه می کنند، 6 تن از آنها اعتراض راجع به خیانت می کنند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ یکی از معضلات جامعه امروز ما روابط فرازناشویی است. به گفته بسیاری از منابع حقوقی دلایل طلاق های بسیاری در دادگاه های خانواده خیانت یکی از زوجین اعلام شده است. اتفاقی که می توان ریشه‌های آن را در زمین آسیب ها اجتماعی و بسیاری از ضدفرهنگ های عصر جدید جست و جو کرد. 

از طرفی وقوع خیانت، باعث آینده ای مبهم و نامعلوم همراه با بیماری های روانی برای فردی که مورد خیانت قرار گرفته خواهد شد و همچنین این مسئله جامعه را نیز مورد هدف قرار داده و آسیب های بیشتری را هم متوجه آن خواهد کرد. 

با این همه آمار و ارقام رسمی و غیررسمی خبر از افزایش روزافزون روابط فرازناشویی در کشور می دهند. در جست و جوی علل این اتفاق و همچنین تاثیر آن بر زندگی فردی و اجتماعی نظر یک روانشناس و کارشناس این حوزه مورد پرسش قرار گرفت. اصغر کیهان نیا، در این باره به خبرنگار برنا گفت: فضای مجازی و سریال‌های ماهواره ای متاسفانه در سالهای اخیر بر روابط غالب خانواده های ایرانی تاثیر داشته است و قبح روابط نامشروع با نمایش این ضدفرهنگ ها از بین رفته است.  

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل روابط فرازناشویی اقتصاد بیماری است که باعث شده است عده ای نوکیسه وارد جامعه شوند و از این موقعیت استفاده کنند. 

وی نگاه مصرف گرایانه در خانواده ها را دلیل دیگری برای این اتفاق برشمرد و افزود: تجمل گرایی و نیاز به سبک زندگی لاکچری باعث افزایش این دست از روابط بوده است. 

وی درباره عقاید مختلف افرادی که اقدام به داشتن روابط فرازناشویی می کنند، گفت: تصور عمومی این بود که افراد معتقد و مذهبی کمتر به این سمت داشتن روابطی خارج از رابطه زناشویی خود کشیده می شوند اما در این جامعه نیز با توجیه شرعی اقدام به ازدواج موقت در عین متاهل بودن می زنند که این اتفاق نیز با توجه به تغییر فرهنگ امروز ایران تفاوتی با رابطه فرازناشویی ندارد و از سوی جامعه قبیح شمرده می شود. 

وی با اشاره با مراجعین خود در مرکز مشاوره، گفت: می توان گفت از ده زوجی که به ما مراجعه می کنند، 6 تن از آنها اعتراض راجع به خیانت می کنند. 

وی درباره پیامدهای خیانت در خانواده گفت: این خیانت ها باعث بوجود آمدن تشنج در خانواده می شود که تاثیر مستقیمی بر کودکان و روابط زن و شوهر خواهد داشت. 

کیهان نیا با تاکید بر اینکه کودکان در جر و بحث های پدرومادر صدمه های بسیاری می بینند، تصریح کرد: این کودکان وقتی به ما مراجعه می کنند از ناراحتی های خود که مربوط به جنگ کلامی والدینشان می شود صحبت می کنند. 

این روانشناس درباره اتفاقات معمول بعد از خیانت در زندگی زناشویی اظهار داشت: خیانت باعث جدایی های طولانی، طلاق و جنگ بین خانواده های طرفین می شود. خشونت های کلامی نیز در بین این زوج ها اتفاق می افتد. 

وی در پایان افزد: زنان خشونت کلامی، اعتیاد و بسیاری دیگر از مشکلاتی را که زوج داشته باشد می توانند تحمل کنند اما بدون شک هیچ زنی حاضر به زندگی با مردی که شریک جنسی دیگری داشته باشد نخواهد بود. این حساسیت باعث می‌شود که وقتی در رابطه زناشویی ای خیانت از سوی مرد اتفاق بیافتد بدون شک نمی توان آن رابطه را به روز اول برگرداند. 

به گزارش خبرنگار برنا، بدون شک امنیت روانی در جامعه متاثر از وضعیت افراد در خانواده است. آینده کشور را نیز کودکانی رقم خواهند زد که امروز اکثر زمان روزانه خود را در خانه و در کنار والدین خود می گذرانند. بدون شک خیانت منجر به آسیب های متعدد به کودکان می شود و در نهایت نیز آینده کشور با مشکلات متعددی همراه خواهد شد. 

علاج واقعه قبل از وقع در مورد خیانت و دیگر مشکلات زندگی زناشویی بنظر تغییر فرهنگ ازدواج در جامعه است. پسران و دختران پیش از ازدواج ضمن انکه باید بتوانند مراحل آشنایی را تفصیلا و جزئی بگذرانند همچنین باید دوره های روانشناسی و مشاوره را نیز جدی گرفته و آن را نادیده نگیرند. این امر بدون تسهیل نهاد های ذی صلاح امکان پذیر نخواهد بود. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز