رضا دانش‌میر در گفتگو با برنا مطرح کرد؛

معماری تهران گرفتار نوکیسه‌ها و چشم و هم چشمی شده است/ شهر زیبا ساختن بودجه نمی‌خواهد طراحی منظم نیاز دارد

۱۳۹۸/۰۱/۰۱ - ۰۶:۱۵:۰۴
کد خبر: ۸۲۶۱۳۴
معماری تهران گرفتار نوکیسه‌ها و چشم و هم چشمی شده است/ شهر زیبا ساختن بودجه نمی‌خواهد طراحی منظم نیاز دارد
رضا دانش‌میر گفت: معماری تهران گرفتار نوکیسه‌ها و چشم و هم چشمی شده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نمای شهری تهران دچار آشفتگی است. با وجود سرمایه غنی داشتن متخصصان معماری و شهرسازی چنین بی‌نظمی و بی‌سلیقگی در معماری پایتخت قابل تامل است  و اما گره کار کجاست؟

رضا دانش‌میر، مهندس معمار که از آثار آن می‌توان به طراحی پردیس سینمایی ملت و طراحی مجتمع فرهنگی مذهبی ولی‌عصر (عج) اشاره داشت، درخصوص علل آشفتگی و بی‌سلیقگی در معماری و طراحی شهری تهران چنین به برنا پاسخ داد: عمدتا نماهای شهری در زمره بخش ساختمان سازی آشفتگی دارد اما خیلی از این ساختمان‌ها سعی کرده‌اند روحیه‌ای از معماری ایران و معماری معاصر را در خود جای دهند.

دانش‌میر تاکید کرد: معماران باید متوجه این باشند که افراد باید از حرکت در شهر لذت ببرند و از این طریق هماهنگی‌هایی در شهر ایجاد شود. برای شکل‌گیری این لذت بصری احتیاج نیست طرحی عجیب و غریب ارائه بدهیم. تصور کنید اگر در یک نمای شهری مصالح ساختمانی مشابه و هم رنگ به کار ببریم و ارتفاع ساختمان‌ها به گونه‌ای مشابه باشد، به زیبایی می‌رسیم.

وی اظهار کرد: تراکم فروشی باید طبق اصول باشد  در غیر این‌صورت زیبایی شهر را از بین می‌برد. در حال حاضر عدم خلاقیت در حوزه معماری در شهر وجود دارد. ما می‌توانیم با ایجاد خلاقیت‌های معماری حتی بر ذائقه انتخاب مردم در نماسازی‌ها اثرگذار باشیم. دور شدن از تصویرسازی‌های خلاقانه، نماهای شهری را دچار چشم و هم چشمی کرده است. به شکلی که نماسازی‌های ساختمان انگار دچار یک مسابقه شده‌اند. کسانی که دست‌شان به جیب‌شان می‌رسد و استطاعت مالی دارند در مسابقه‌ای قرار می‌گیرند که با یکدیگر رقابت کنند در حالی که کیفیت فضایی در نظر گرفته نمی‌شود.

دانش‌میر در پایان عنوان کرد: حاکم شدن پول بر طراحی، اتفاقی است که برای معماری سال‌های اخیر افتاده. رانت و پولشویی در ساختمان‌سازی وارد شده و این در حالی است که در گذشته حساب و کتاب وجود داشت و شما نمی‌توانستید به هر شکلی که تمایل داشتید و به هر میزان مصالح مصرف کنید ولی  امروز  طبقه  نوکیسه وارد ساخت و ساز شده‌اند  و رانت و پولشویی در این کار  آمده که سبب شده هیچ‌گونه جلوه‌ای در معماری‌ها نمی‌بینیم.

نظر شما