هلال احمر:

تحریم ها ۶ فروند بالگرد هلال احمر را زمین گیر کرد

۱۳۹۸/۰۳/۰۱ - ۱۰:۵۵:۵۹
کد خبر: ۸۴۹۲۶۹
تحریم ها ۶ فروند بالگرد هلال احمر را زمین گیر کرد
دبیرکل جمعیت هلال احمر با بیان اینکه 6 فروند بالگرد امداد هوایی سازمان امداد و نجات این جمعیت به دلیل تحریم های بین المللی بر علیه کشورمان زمین گیر است، گفت: ما به علت تحریم ها نمی توانیم قطعات مورد نیاز تعمیر این بالگردها را برای نجات جان انسان ها تامین کنیم.

به گزارش گروه ورزشی برنا؛ محمودرضا پیروی روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران رسانه های خارجی با اعلام این مطلب اظهار داشت: تحریم های بین المللی حتی نمی گذارند ما برای انجام عملیات امدادرسانی به انسان های متاثر و آسیب دیده از انواع حوادث و سوانح که در شرایط اضطراری عمومی و پیچیده قرار گرفته اند قطعات مورد نیاز تعمیر این بالگردها را خریداری و تامین کنیم.

وی با بیان اینکه ما به عنوان یک سازمان امدادرسان در حوادث در زمان حاضر حتی در خرید بالگرد های امدادی هم در تحریم هستیم، گفت: ما پول خرید این بالگردها را هم داریم، اما اجازه خرید آنها را هنوز پیدا نکرده ایم و نتوانسته ایم به این نتیجه برسیم که چگونه باید این پول برای خرید این بالگردهای امدادی از کشور خارج شود تا این پرنده های امدادرسان وارد کشور شوند.

دبیرکل جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه در ملاقاتی که با مسئولان کمیته بین المللی صلیب سرخ و سازمان ملل متحد داشتم به این موضوع هم اشاره کردم، گفت: اما تا کنون اقدام مهم و موثری برای کمک به تامین قطعات و تعمیر این بالگردها نشده است.

دبیرکل جمعیت هلال احمر در ادامه به ارائه گزارشی از آخرین اقدامات صورت گرفته در امدادرسانی به سیل زدگان کشور پرداخت و گفت: در زلزله کرمانشاه حدود 64 میلیارد تومان کمک نقدی جمع‌ آوری شد که این رقم در پی سیل اخیر افزایش چشمگیری داشت، به طوری که برابر گزارشی که تا صبح امروز دریافت کردم 158 میلیارد تومان کمک نقدی از سوی مردم به حساب‌های جمعیت هلال احمر واریز شده و بیش از 70 میلیارد تومان نیز ارزش کمک‌های غیرنقدی است.

پیروی با اشاره به اینکه در زمان حاضر بهترین نوع کمک برای سیل ‌زدگان کمک نقدی است، تصریح کرد: با کمک‌ های نقدی می‌توان با توجه به نیاز هر منطقه اقلامی را تهیه و میان سیل زدگان توزیع کرد.

وی در خصوص دریافت محموله های کمک‌ های بشردوستانه اهدائی دولتها، جمعیت های ملی و سازمان های بین المللی جهت کمک به سیل اخیر در کشور نیز افزود: برخی از کشورها از جمله هلال احمر ترکیه، دولت و صلیب سرخ آلمان، هلال احمر کویت، آژانس همکاری های بین المللی ژاپن(جایکا)، دولت فرانسه، دولت جمهوری آذربایجان، دولت عمان، دولت کره جنوبی، دولت گرجستان، دولت هندوستان، هلال احمر امارات متحده عربی، هلال احمر عربستان، بیمارستان ایرانیان در لبنان، دولت ایتالیا، دولت انگلستان از طریق برنامه جهانی غذا، دولت اتریش از طریق کمیسیون اروپا، دولت چین، هلال احمر عراق، دولت اسلواکی، روسیه، فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و ارمنستان به کشور وارد شده که ما تمامی این موارد را به شکلی شفاف هزینه خواهیم کرد.

وی گفت: اما تا این لحظه به خاطر تحریم های بین المللی هیچ یک از کشورهای خارجی برای کمک به سیل زدگان ایران کمک‌های نقدی خود را به حساب این جمعیت واریز نکرده ‌اند.

دبیر کل جمعیت هلال احمر در خصوص نحوه استفاده از کمک‌های مردمی نیز گفت: به جز کمک های غیرنقدی که برخی استفاده شده و برخی در انبارهاست، تاکنون هیچ برداشتی از کمک‌های نقدی مردمی انجام نشده و به آنها دست نزده‌ایم. تمام کمک‌ها از محل اعتبارات و امکانات خود هلال احمر انجام شده و چندین برابر این مبلغ جمع‌آوری شده را لازم داریم برای اینکه بتوانیم امکانات اولیه زندگی را برای سیل زدگان تامین و در اختیار آنها قرار دهیم.

پیروی اظهار داشت: در سیل لرستان سه هزار و 500 نفر از محاصره شدگان سیل و آبگرفتگی را با استفاده از بالگرد جابجا کردیم که این افراد عمدتا کسانی بودند که برای تعطیلات نوروزی به برخی روستاها رفته بودند و ما به وسیله بالگرد آنها را به پلیس راه و دیگر معابر باز رساندیم تا به شهرهای خود بازگردند.

بالاترین مقام اجرایی هلال احمر در پاسخ به پرسش خبرنگاری عرب زبان مبنی بر اینکه برخی ها عنوان می کنند که کمک‌های هلال احمر کویت در مناطق سیل زده توزیع نشده است، گفت: کشور کویت طی 2 مرحله به سیل زدگان ایرانی کمک کرد که در مجموع حدود ۸۰ تن اقلام امدادی و غذایی و دارویی اهدایی کویت وارد کشور شد که با هماهنگی های صورت گرفته در مناطق سیل زده توزیع شده است.

دبیرکل جمعیت هلال احمر در پاسخ به اینکه چرا چادرهای اماراتی در میان سیل زدگان توزیع نشده نیز افزود: این ادعا درست نیست، اما توجه داشته باشید که ما بین ۵۰ تا ۵۵ هزار چادر در مناطق سیل زده توزیع کردیم و حتی برخی از خانوارها چندین چادر دریافت کردند، در این میان ۲۹۲ تخته چادر به چشم نمی‌آید و تعدادش کم است، اما ما آمار همین را هم داریم که در چه مناطقی توزیع شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون اظهارات اخیر سعید قاسمی در مورد اقدامات نظامی در بوسنی تحت پوشش هلال احمر نیز گفت: به وضوح می گویم که ما جمعیتی هستیم که نیروهای داوطلب زیادی با ما همکاری می‌کنند، ممکن است برخی از این نیروها لباسی را از ما دریافت کنند و آن را در جایی دیگر هم بپوشند که البته این کار خلاف قانون است و پیگرد دارد، اما به هرحال ما لباس را از نیروهایمان پس نمی‌گیریم. در مورد ادعای این فرد نیز هم جمعیت هلال احمر و هم نیرویی که آن فرد از آن بازنشسته شده است اعلام جرم و شکایت کرده اند و ایشان باید ادعای خود را ثابت کند و در مجامع قضائی در این خصوص توضیح دهد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز