در گفتگو با پزشک درمانگاه ملی مطالعات اعتیاد مطرح شد؛

چگونه داروها ما را معتاد می‌کنند؟

۱۳۹۸/۰۳/۱۲ - ۰۶:۰۳:۰۴
کد خبر: ۸۵۲۱۹۸
چگونه داروها ما را معتاد می‌کنند؟
نوروزی گفت: ضد دردهای مخدر و داروهایی که خاصیت مخدر دارند و برخی دیگر از داروها که در درمان برخی از بیماری های روانپزشکی استفاده می‌شوند و همچنین داروهای آرامبخش از داروها‌یی هستند که قابلیت استفاده نابجا را دارند و فرد با سو مصرف آن‌ها احتمال گرایش به سمت اعتیاد را پیدا خواهد کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ اعتیاد تنها مصرف مواد مخدری نیست که اسم اقسام آنها را شنیده‌ایم؛ اعتیاد حتی می تواند با نوع مصرف دارو زندگی ما را تحت تاثیر قرار دهد.

علیرضا نوروزی، روانپزشک و پزشک درمانگاه مرکز ملی مطالعات اعتیاد، در خصوص اینکه آیا مصرف دارویی می‌تواند باعث گرایش فردی به اعتیاد شود به برنا گفت: قبل از هرچیزی باید دانست دارو برای درمان بیماری توسط پزشک تجویز می‌شود و هدف از تجویز دارو نیز تسریع در روند بهبودی فرد بیمار است، البته اگر برخی از داروها به صورت نابجا، خودسرانه و بدون دستور پزشک استفاده شود و فرد نیز خود در راستای خارج شدن از حالت طبیعی دارویی را مصرف کند، می‌تواند باعث گرایش به سمت اعتیاد شود.

وی در ادامه افزود: متاسفانه تصور غلطی در بین عامه مردم وجود دارد که نقش دارو در اعتیاد یک فرد را بیش از هر چیز دیگری پررنگ و فکر می‌کنند استفاده از یک دارو خاص منجر به اعتیاد شده است و نقش خود فرد در گرایش به سمت اعتیاد را در نظر نمی‌گیرند و از آن صرف‌نظر می‌کنند، در صورتی‌که اینطور نیست و خود فرد را می‌توان به عنوان عامل اصلی گرایش به اعتیاد دانست.

پزشک درمانگاه ملی مطالعات اعتیاد در خصوص اینکه چه داروهایی اعتیادآور است؟ عنوان کرد: بعضی از داروها هستند که قابلیت مصرف نابجا دارند و افراد نیز به دنبال این داروها می روندو به صورت خودسرانه آن‌ها را مصرف و در استفاده از آن‌ها نیز دچار سوءمصرف می‌شوند که منجر به اعتیاد فرد به این دست از داروها خواهد شد.

وی در پایان نیز تصریح کرد :ضد دردهای مخدر و داروهایی که خاصیت مخدر دارند و برخی دیگر از داروها که در درمان برخی از بیماری های روانپزشکی استفاده می شوند و همچنین داروهای آرامبخش از داروهایی هستند که قابلیت استفاده نابجا را دارند و فرد با سوءمصرف آن‌ها احتمال گرایش به سمت اعتیاد را پیدا خواهد کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز