یک فعال محیط زیست مطرح کرد؛

دریاخواری در خلیج فارس/ورود حجم بالای فاضلاب به آب های خلیج و بیماری های پوستی کودکان

۱۳۹۸/۰۳/۱۹ - ۰۶:۰۴:۲۴
کد خبر: ۸۵۵۳۵۵
دریاخواری در خلیج فارس/ورود حجم بالای فاضلاب به آب های خلیج و بیماری های پوستی کودکان
تراژدی غم انگیزی خلیج فارس را تهدید می‌کند؛ هر ارگانی در فکر بهره‌برداری از این منبع ثروت و سرمایه زیست محیطی هستند و هیچ‌کس به فکر خلیج همیشه فارس نیست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سرازیری فاضلاب صنعتی و خانگی به خلیج فارس، ساخت و ساز در حاشیه دریا، حضور نفتکش‌ها اکوسیستم خلیج فارس را به نابودی کشانده این در حالی است که متولیان امر  اقدامی برای بهبود حال خلیج همیشه فارس نکرده‌اند.

در این رابطه خبرنگار برنا به سراغ محمد کبادی، فعال زیست محیط، رفت تا از آخرین وضعیت خلیج فارس اطلاع کسب کند.

در خواست‌های فعالان محیط زیستی از دادستان

این فعال محیط زیست در رابطه با وضعیت آبهای خلیج فارس به برنا گفت: آلودگی خلیج فارس یکی از معضلات و تهدیدات اصلی این روزهاست که چندین عامل این آلودگی ها را تشدید می کند.

وی با اشاره به عوامل آلوده کننده  آب‌های خلیج فارس تصریح کرد: عبور نفت‌کش‌های غول پیکر و تردد کشتی‌های تجاری و همچنین تخلیه فاضلاب صنعتی و خانگی از جمله عواملی است که آلودگی های بی شماری را برای خلیج فارس به جای می‌گذارند.

کبادی تاکید کرد: حدود 700 لیتر بر ثانیه فاضلاب شهری و صنعتی وارد خلیج فارس می‌شود. در این رابطه بارها و بارها اعضای شورای شهر و دانشجویان دانشگاه پیام نور از دادستانی درخواست داشتند که با این قضیه برخورد صورت بگیرد.

این فعال محیط زیست در ادامه با اشاره به اثرات حضور نفتکش‌ها در خلیج فارس خاطرنشان کرد: قوانینی در خصوص حضور نفتکش‌های غول پیکر که در هنگام سانحه و هر گونه شرایطی که سبب آلودگی آب‌های خلیج فارس می‌شود، وجود دارد؛ برای این سبک آلودگی‌ها، پروتکل‌هایی وجود دارد که وارد عمل می‌شوند.

کبادی در رابطه با مشکلاتی که  نفتکش‌ها برای خلیج فارس می‌توانند ایجاد کنند؛ تاکید کرد:  نفتکش‌ها می‌تواند نشتی داشته باشد و یا از موتورهایشان آلودگی متصاعد شود و به هر دلیل دیگری ممکن است این آلودگی به خلیج فارس وارد شود چرا که حجم وسیعی از مواد سوختی در این آب ها تردد می کند.

وی اظهار کرد: انتهای خلیج فارس و مدل عبور آب به گونه ای است که تمامی آلودگی ها در مناطق مختلف پخش می شود.

ماهی ها می میرند و آب خلیج قرمز می شود

این فعال زیست محیطی تاکید کرد: مرگ دسته جمعی ماهی‌ها و کشند سرخ که موجب قرمزی دریا , سبب قرمز شدن آب خلیج فارس می‌شود جزو این آسیب‌هاست. اما بیش از این‌ها آلودگی فاضلاب‌های صنعتی و خانگی است که به آب خلیج فارس وارد می شود و خود تراژدی غم انگیزی است.

وی در توضیح پدیده کشند ها در خلیج فارس تصریح کرد: پدیده کشند سرخ یا آب‌سرخه، یک پدیده دریایی است که بر اثر ازدیاد جمعیتی انفجارگونهٔ گروهی از جلبک‌هااتفاق می‌افتد. مقدار معمول آن حدود ۲۰۰۰ عدد در لیتر است و به علت تغییر رنگ آب دریا به رنگ سرخ یا مایل به سرخ آن را کشند سرخ (موج سرخ) می‌گویند

کبادی اظهار کرد: تخلیهٔ پساب‌های صنعتی و خانگی و کودهای شیمیایی که مملو از موادی  چون نیترات‌ها و فسفات‌ها هستند در دریا موجب فراهم شدن غذای زیاد برای فیتوپلانکتون‌ها و ازدیاد آنی جمعیت آن‌ها می‌شود. تناوب تابش ابر-آفتاب و بارندگی کمک به سزایی در رشد این موجودات می‌کند و وزش طوفان و گردوغبار از طرف بیابان‌ها نیز باعث فراهم شدن ذرات آهن‌دار می‌شود. 

این فعال محیط زیست عنوان کرد: بعضی از این فیتوپلانکتون‌ها از خود سم ترشح می‌کنند یا باعث فزونی اکسیژن با تک اتم می‌شود که باعث تخریب آبشش ماهی‌ها می‌شود یا با مرگ این فیتوپلانکتون‌ها، باکتری‌های تجزیه کننده بقایای مرده این فیتوپلانکتون‌ها اکسیژن محلول آب را مصرف می‌کنند و در نتیجه ماهی‌ها و دیگر آبزیان منطقه دچار حالت خفگی و کمبود شدید اکسیژن شده و در نهایت منجر به مرگ آنها می‌شود. درسالهای اخیر فزونی پدیده کشند سرخ در دریای خزر،خلیج فارس و دریای عمان خسارات زیادی به ماهیگیران زده‌است

کبادی در ادامه با اشاره به سرازیری فاضلاب و آلودگی آب های خلیج فارس عنوان کرد: یکی از اعضای شورای شهر در سال 1394 و در اعتراض نمادین، خود را جلوی یکی از این لوله‌های فاضلاب انداخت. در آن زمان مسئولین در مدت کوتاهی به تکاپو افتادند اما ما هنوز شاهد ورود فاضلاب به آب خلیج فارس هستیم. بندرعباس 7 خور یعنی خروجی دارد که کل آن‌ها مملو از زباله و محلی برای معتادین است که متاسفانه این آب‌ها وارد خلیج فارس می شود و اکوسیستم را به هم می زند.

مسئولان آب و فاضلاب فقط حرف می زنند

وی در رابطه با نحوه عملکرد متولیان امر اظهار کرد: کنترل فاضلاب شهری بر عهده مسئولین آب و فاضلاب است. تاکنون اتفاقی برای توقف این امر نیفتاده است و تنها در حد صحبت است. گفته شده کارهایی انجام شده است اما تغییری تا کنون ندیده ایم.

کبادی با بیان برخی اعتراضات فعالین محیط زیست عنوان کرد: یک‌بار دانشجویان دانشگاه پیام نور نامه ای سرگشاده به دادستان بندر عباس نوشتند و خواستند پیگیری جدی صورت بگیرد تا مشخص شود چه کسی کوتاهی می‌کند. 700 لیتر در ثانیه حجم وحشتناکی است که به آب‌های خلیج فارس وارد می شود که در جریان جذر و مد کل این آلودگی در خلیج فارس پخش می شود.

دریاخواری در سواحل خلیج

این فعال محیط زیست با اشاره به وضعیت کنونی آب‌های خلیج فارس گفت: آب خلیج فارس همراه گرمای زمین، گرم شده که سبب مرگ تعداد بیشماری مرجان های شده است.

وی تاکید کرد: دریاخواری یکی از نابودکننده‌ترین اتفاقات در کناره خلیج فارس است. به بهانه توسعه ساحل؛ ساخت و ساز انجام می شود که تیشه بر ریشه محیط زیست خلیج فارس زده است. تخریب ساحل به بهانه توسعه ساحل انجام می شود که خیلی غم انگیز است. سواحل شرقی و غربی بندرعباس پیست دوچرخه، پلاژ و بازار راه افتاده است که البته خوب است اما مشکل اینجا است که حریم ساحل حدود 60 متر است و این حریم رعایت نشده است. بی توجهی به حریم دریا صورت گرفته این در صورتی است که بارها و بارها برخی مسئولین و حتی نماینده ولی فقیه از طریق تریبون نمازجمعه خواسته که مقابل مسائلی چون دریاخواری و مشکلات زیست محیطی گرفته شود اما همچنان خبری نشده است.

کودکان بیمار؛ ارمغان ورود فاضلاب به آب دریا

کبادی ادامه داد: مردم بندر عباس در گذشته بیشترین غذایی که سر سفره داشتند ماهی و غذاهای دریایی بود اما در حال حاضر شاهد آلودگی محیط زیست هستیم که آب کثیفی در خورها ریخته می‌شود سبب شده تا رغبت زیادی به استفاده از ماهی نداشته باشند.

این فعال محیط زیستی افزود: بومیان به خصوص کودکانی که در ساحل بازی می‌کنند درگیر بیماری های پوستی هستند که ارمغان ورود فاضلاب به دریاست.

کبادی در پایان تاکید کرد: حدود 2880 گونه جانوری و گیاهی در خلیج فارس و دریای عمان داریم که شناسایی شده‌اند اما امروزه به دلیل آلودگی‌های موجود همگی در حال نابودی است.  

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز