یک روانشناس مطرح کرد ؛

مردم دچار خطای هاله ای شده اند

۱۳۹۸/۰۴/۰۴ - ۰۵:۴۱:۱۴
کد خبر: ۸۶۰۷۹۷
مردم دچار خطای هاله ای شده اند
ایمانی گفت: «یکی از عوامل دیگری که گرایش به جراحی های زیبایی را در کشور ما افزایش داده است، تبلیغات گوناگونی است که در این زمینه صورت می گیرد. تقریبا روزی نیست که چشممان به آگهی هایی که «قبل از عمل... و بعد از عمل...» روی آن حک شده است، نخورد. این حجم وسیع از تبلیغات برای جراحی های زیبایی باعث شده است که گرایش افراد به دستکاری بدنشان افزایش پیدا کند.»

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، گرایش به جراحی‌های زیبایی در کشور ما به حدی افزایش پیدا کرده که در برخی از زمینه‌ها روی دست دنیا بلند شده‌ایم. برای نمونه کشور ما در زمینه جراحی‌های بینی در دنیا سرآمد است. در ایران، رینوپلاستی (جراحی بینی) بیشترین میزان عمل‌های جراحی زیبایی را به خود اختصاص داده است. طبق آمارهای منتشر شده، سالانه در حدود ۲۵ هزار جراحی زیبایی بینی در کشور انجام می شود. جراحی پلک (بلفاروپلاستی)، لیپوساکشن، بوتاکس، تزریق فیلر و ژل در رتبه‌های بعدی عمل‌های زیبایی در ایران هستند.

بد نیست از خودمان بپرسیم چه چیزی باعث شد که ما ایرانی‌ها این همه عاشق جراحی‌های پلاستیک شویم؟ این روند آنچنان سریع در حال افزایش است که در آینده‌ای نه چندان دور دیگر معدود صورتی را در ایران می‌توان دید که تیغ جراحی به آن نخورده باشد. در واکاوی دلایل گرایش ایرانی ها به جراحی های زیبایی گفت و گویی با یک روانشناس داشته ایم که در ادامه می خوانید:

محسن ایمانی، روان‌شناس، با بیان اینکه نباید به مسائل تک علتی نگاه کرد به برنا گفت: «در بررسی دلایل گرایش به جراحی های پلاستیک نباید فقط دنبال یک علت بود. در این زمینه زنجیره ای از علت ها تأثیرگذار هستند، که جنبه های مختلف فرهنگی، شخصی، روانشناسی و اجتماعی را در بر می گیرد.»

وی با اشاره به اینکه، یکی از دلایل گرایش بیشتر دخترها به عمل‌های زیبایی این است که تمایل به خودنمایی در دختران بیشتر از پسران است، افزود: «در حال حاضر در کشور ما پسرها هم به سمت جراحی‌های زیبایی گرایش پیدا کرده‌اند به حدی که برخی از پسرها تمام اعتماد به نفس‌شان در گرو جراحی‌هایی است که انجام داده‌اند.»

این روان‌شناس با تأکید بر اینکه، تغییر ارزش‌ها در یک جامعه باعث می‌شود که جهت گیری افراد در مورد زیبایی تغییر کند، تصریح کرد: «وقتی در یک جامعه ارزش اصلی این باشد که «صورت زیبای ظاهر هیچ نیست، ای برادر سیرت زیبا بیار»، رفتار افراد متفاوت خواهد بود. در حال حاضر ارزش‌ها در جامعه ما به سمتی حرکت می‌کنند که اهمیت بیشتری به ظاهر داده می‌شود و همین باعث شده گرایش به عمل‌های جراحی زیبایی افزایش پیدا کند. زیبایی تبدیل به ملاک خوشبختی شده و همین باعث شده ملاک افراد برای انتخاب‌های مهم زندگی‌شان زیبایی باشد.»

وی ادامه می دهد: «در کشور ما آنقدر به زیبایی صورت توجه می‌شود که از توجه به زیبایی‌های درون کاسته شده است. افراد آنقدری که برای زیبایی صورت‌شان وقت می گذارند به دنبال کسب فضائل اخلاقی نیستند.»

ایمانی با اشاره به اینکه، در روانشناسی مسئله‌ای به نام «خطای هاله‌ای» وجود دارد، تأکید کرد: «برای نمونه وقتی که یک دانش آموز با خوش‌رویی وارد کلاس می‌شود و به معلم سلام می‌کند، معلم این اخلاق خوب را به سایر حوزه‌ها تعمیم می‌دهد و می‌گوید این فرد کلا دانش آموز خوبی است و حتی درسش هم خوب است. در کشور ما در بسیاری از موارد در انتخاب‌هایی که صورت می‌گیرد خطای هاله‌ای روی داده است، به این معنا که افراد فکر می‌کنند اگر کسی صورت زیبا داشته باشد از نظر اخلاقی هم فرد خوبی است. همین مسئله باعث شده انتخاب‌های اشتباه در جامعه ما افزایش پیدا کنند.»

این روان‌شناس ادامه داد: «یکی از عوامل دیگری که گرایش به جراحی‌های زیبایی را در کشور ما افزایش داده، تبلیغات گوناگونی است که در این زمینه صورت می‌گیرد. تقریبا روزی نیست که چشم‌مان به آگهی‌هایی که «قبل از عمل... و بعد از عمل...» روی آن حک شده است، نخورد. این حجم وسیع از تبلیغات برای جراحی‌های زیبایی باعث شده گرایش افراد به دستکاری بدن‌شان افزایش پیدا کند.»

وی در پایان گفت: «برای این جراحی‌های زیبایی هزینه‌های سنگینی می‌شود. علاوه بر این ممکن است سلامتی فرد را تهدید کنند و حتی در مواردی به قیمت جان فرد تمام می‌شوند. اگر می‌خواهیم که آمار جراحی‌های زیبایی در جامعه کاهش پیدا کند باید ارزش‌های جامعه را تغییر دهیم و به جای صورت زیبا بر سیرت زیبا تأکید کنیم. عشق پایدار در زندگی در گرو سیرت زیباست زیرا صورت زیبا به مرور زمان چروکیده و پیر می‌شود ولی این شخصیت و هویت فرد است که پایدار است.»

نظر شما