مدیرکل نظارت بر مراکز غیردولتی بهزیستی:

رتبه بندی خیریه ها

۱۳۹۸/۰۴/۱۰ - ۰۸:۳۲:۱۸
کد خبر: ۸۶۴۴۵۳
رتبه بندی خیریه ها
مدیرکل دفتر توسعه و نظارت بر مراکز و موسسات غیردولتی سازمان بهزیستی کشور گفت: خیریه ها و سمن ها براساس شاخص های تعیین شده ای، رتبه بندی می شوند.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ جهان حیدری افزود: شفافیت عملکرد و توانمندی آنها و همکاری در طرح های اجتماعی از جمله شاخص هایی است که برای رتبه بندی خیریه ها و سمن ها در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: رتبه بندی خیریه ها به ما امکان می دهد تا هر سه ماه، یکبار گزارش عملکرد از خیریه ها داشته باشیم و احتمال اقداماتی مانند پولشویی در خیریه ها به حداقل برسد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با رتبه بندی خیریه ها، توانمندسازی آنها را شناسایی می کنیم و در مواقع بحرانی می توانیم از توانمندی آنها بهره مند شویم.

*پولشویی در برخی خیریه ها

مدیرکل دفتر توسعه و نظارت بر مراکز و موسسات غیردولتی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: تاکنون سه مورد پولشویی از خیریه ها گزارش شده که طبق استعلام ها، هیچکدام مجوز خود را از بهزیستی نگرفته بودند.

حیدری افزود: گاهی خیریه های قدیمی تر که سطح تحصیلات پایین تری دارند به سمت و سویی هایی کشیده می شوند که ما بلافاصله روشنگری کردیم و آنها را نسبت به اقدامشان آگاه کردیم تا به مشکلات برنخورند.

وی تصریح کرد: اگر خیریه ای از بهزیستی مجوز گرفته شود و مرتکب تخلفی شود بلافاصله اقدام آن خیریه در کمیسیون بررسی می شود و اگر آن خلاف، مشکل زا باشد آن خیریه منحل خواهد شد.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی برخلاف نهادهای دیگر برای انحلال خیریه، نیاز به رای دادگاه ندارد.

حیدری افزود: برای ایجاد خیریه حتی از افراد خوشنام نیز استعلامات لازم مانند عدم سوء پیشینه اخذ می شود و پس از تاسیس بلافاصله آنها را درگیر کارهای تخصصی می کنیم.

*سامانه شفافیت صدور مجوز خیریه

مدیرکل دفتر توسعه و نظارت بر مراکز و موسسات غیردولتی سازمان بهزیستی کشور گفت: سامانه شفافیت صدور مجوز خیریه ها نیز در این سازمان در دست راه اندازی است.

حیدری در گفتگو با ایرنا افزود: اگر کسی نسبت به صادر نشدن خیریه ای معترض بود می تواند براساس اطلاعات این سامانه بفهمد که علت چه بوده است.

وی اضافه کرد: به خاطر شفافیت در عملکرد و حقوق شهروندی، نیازسنجی خیریه ها برداشته شده و فراخوانی در این زمینه نخواهد بود تا افراد خیر بتوانند در سامانه وارد شوند و حق کسی ضایع نشود. چون پیش از این جلوی صدور مجوزها در برخی استان ها گرفته شده بود.

 

نظر شما