مسئول واحد برنامه‌ریزی دفتر تهران ستاد دریاچه ارومیه:

تداوم حال خوب دریاچه ارومیه وابسته به تامین حق آبه از منابع آب حوزه آبریز

۱۳۹۸/۰۴/۱۸ - ۰۵:۴۸:۱۷
کد خبر: ۸۶۷۷۲۱
تداوم حال خوب دریاچه ارومیه وابسته به تامین حق آبه از منابع آب حوزه آبریز
علی حاجی مرادی گفت: تقریبا به تمامی افراد اثبات شده که احیای دریاچه ارومیه شدنی است و تنها متغیری که می‌تواند تاثیرگذار باشد موضوع تامین حق آبه دریاچه ارومیه از منابع آب حوزه آبریز دریاچه است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ پس از روی کار آمدن دولت یازدهم یکی از کارهای مهمی که در دستور کار هیات دولت و مسئولان قرار گرفت احیای دریاچه ارومیه بود و کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به مدیریت اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، شروع به فعالیت کرد.

طی سالیانی که از تشکیل این کارگروه می‌گذرد شاهد اقدامات لازم و راهکارهای جامع برای احیای دریاچه بوده‌ایم و به حد قابل توجهی نیز این کارگروه کارهای خود را با موفقیت پشت سر گذرانده است و در حال حاضر نیز ستاد احیای دریاچه ارومیه به عنوان یکی از اصلی‌ترین متولیان این امر برنامه‌های فراوانی را احیای بیش از پیش دریاچه، بازگرداندن میزان آب دریاچه به قبل از خشکسالی و پایداری میزان حجم آبی که در دریاچه وجود دارد خواهد داشت.

در این خصوص گفتگویی را با علی حاجی مرادی، مسئول واحد برنامه‌ریزی دفتر تهران ستاد دریاچه ارومیه، داشتیم.

حاجی مرادی در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه بیان کرد: در حال حاضر دریاچه ارومیه نسبت به سال شروع عملیات احیا که سال 93 بود به میزان 115 سانتی طراز بیشتری دارد، این موضوع در حالی است که در سال‌های قبل از احیا دریاچه ما با کاهش 40 سانتی‌متری روبرو شدیم اما موضوعی که از اهمیت بالایی نسبت به اعداد و ارقام ارائه شده برخوردار است مبحث اثبات رساندن آب به پیکره دریاچه است که باعث زنده ماندن دریاچه خواهد شد که می‌تواند باعث بازیابی شرایط گذشته دریاچه در دهه های 70 و 80 شود.

وی ادامه داد: تقریبا به تمامی افراد اثبات شده که احیای دریاچه ارومیه شدنی است و تنها متغیری که می‌تواند تاثیرگذار باشد موضوع تامین حق آبه دریاچه ارومیه از منابع آب حوزه آبریز دریاچه است.

این مقام مسئول در خصوص افزایش بازدید مردم از این دریاچه پس از احیای آن نیز گفت: آمارهای موثقی در این خصوص از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی وجود دارد که نشان دهنده این موضوع است که بیش از 55 درصد میزان آمد و شد با راه‌های منتهی به دریاچه ارومیه وجود دارد، این آمارها حاکی از این است که مردم از دیدن دریاچه ارومیه گریزان نیستند و با شوق و علاقه‌ای خاص برای بازدید از دریاچه به آن مکان می‌روند که این مبحث نشان دهنده حال خوب دریاچه ارومیه است.

حاجی مرادی در رابطه با این موضوع که طی سالیان گذشته و قبل از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه چندین بار برای احیای دریاچه تلاش‌هایی انجام شده اما پس از طی مدتی نتیجه‌ای را در بر نداشته است بیان کرد: تا زمانی که برای  تامین حق آبه دریاچه ارومیه به عنوان یک حق آبه زیست محیطی احترام قائل باشیم، می‌توانیم بگوییم احیا دریاچه ارومیه صورت گرفته است؛ اما عدم تامین یکساله حق آبه دریاچه ارومیه یعنی اینکه هر چه در این 5 سال برای هدف خود که احیای دریاچه بوده تلاش کرده‌ایم به عقب باز خواهیم گشت.

وی در خصوص میزان تبخیر آب دریاچه ارومیه و میزان اثرگذاری آن نیز بیان کرد: ماهیت وجود دریاچه ارومیه به این شکل است که با تبخیر از سطح آن بالانس دمایی در شهرهای اطراف دریاچه ایجاد شود به نحوی که در سال‌های 1393 و 1394 با بدترین وضعیت خشکی دریاچه ارومیه مواجه بودیم، شرایط دمایی شهر تبریز به عنوان نمونه به دماهای بالای 40 درجه رسیده بود اما در حال حاضر با توجه به بالانس دمایی که وجود دارد شرایط دمایی اطراف دریاچه ارومیه به نحوه قابل قبولی نسبت به سال های گذشته است.

این مقام مسئول ادامه داد: ماهیت این گونه دریاچه‌ها به این شکل است که در فصول غیر زراعی باید حداکثر تلاش را انجام داد که منابع آب را به این دریاچه‌ها منتقل کرد تا براساس شرایط اقلیمی طبیعی در فصل تابستان منابع ورودی در فصل تابستان تبخیر شود و تلاش ما در یک سال آبی باید به این شکل باشد که هرساله بتوانیم میزان آبی که به دریاچه  وارد می کنیم عدد تعادلی آن از میزان تبخیر آن سال بیشتر باشد.

حاجی مرادی در پایان نیز به نقش دولت در رابطه با احیای دریاچه ارومیه بیان کرد: برای پاسخ دادن به این سوال به گذشته باید رجوع کرد، در سال‌های 85 و 86 میزان بارش‌های دریاچه ارومیه 410 میلی‌متر بوده اما طراز دریاچه حدود 30 سانتی متر کاهش داشته و در سال‌های 87 و 88 نیز 420 میلی‌متر بارش داشته اما باز هم حدود 25 سانتی‌متر کاهش طراز آب دریاچه را داشتیم. در سال آبی جاری حدود 480 میلی‌متر بارش داشتیم که به میزان 106 سانتی‌متر افزایش طراز داشته‌ایم، بنابراین اگر بیشترین میزان بارش را هم در حوزه دریاچه ارومیه داشته باشیم و اقداماتی در راستای احیای دریاچه ارومیه انجام ندهیم کاری از پیش نخواهیم برد. به همین دلیل است که از نقش دولت و کارگروهی که در راستای احیای دریاچه و همچنین ستاد احیاست سخن به میان می‌آوریم و اگر شاید اقدامات موثر و راهکارهایی که در این رابطه انجام گرفت نبودیم هم اکنون احیای مجدد دریاچه شکل نگرفته بود ولی هنوز  نمی‌توانیم بگوییم که دریاچه در وضعیت ثبات قرار دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز