معاون وزیر راه و شهرسازی:

راه‌اندازی و بهره‌برداری مترو در شهرهای جدید اولویت وزارت راه

۱۳۹۸/۰۴/۲۴ - ۱۰:۱۰:۳۸
کد خبر: ۸۷۱۱۲۸
راه‌اندازی و بهره‌برداری مترو در شهرهای جدید اولویت وزارت راه
حبیب‌الله طاهرخانی یک شرط مهم در جمعیت‌پذیری شهرهای جدید و کاهش تمرکز و تراکم جمعیتی در شهرهای مادر را تشریح کرد و گفت: راه اندازی مترو شهرهای جدید به خصوص شهرهای جدید اطراف کلانشهرها و به ویژه شهرهای جدید حومه تهران موضوع بسیار مهمی است که می تواند کیفیت سکونت در این شهرها و موفقیت در جذب جمعیت را به حداکثر برساند.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ حبیب اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، اعلام کرد: ایجاد مسیر حمل و نقل عمومی سریع و انبوه از شروط اصلی و اساسی تحقق جمعیت‌پذیری تعیین شده در شهرهای جدید است که علاوه بر کمک به جذب جمعیت به این شهرها منجر به کاستن از بار ترافیکی کلانشهرهایی همچون تهران و در نتیجه کاهش حجم تردد در ورودی و مرکز شهرها در ساعات اوج ترافیک خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این راستا ساخت، راه اندازی و بهره‌برداری از متروی شهرهای جدید هم اکنون یکی از اولویت های کاری وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران شهرهای جدید است افزود: یکی از مهمترین دلایل تاخیر در ساخت و راه‌اندازی متروی شهرهای جدیدی همچون شهر جدید پرند مشکلات مربوط به تامین منابع مالی است که به رغم عدم تعهد دولت برای تامین این هزینه ها وزارت راه و شهرسازی در تامین این منابع به شهرداری کمک می کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: راه اندازی مترو شهرهای جدید به خصوص شهرهای جدید اطراف کلانشهرها و به ویژه شهرهای جدید حومه تهران موضوع بسیار مهمی است که می تواند کیفیت سکونت در این شهرها و موفقیت در جذب جمعیت را به حداکثر برساند.

طاهرخانی با بیان اینکه دولت نیز تمام توان خود را به کار بسته است تا در کنار شهرداری با کمک به بحث تامین منابع متروی شهر جدید پرند را تعیین تکلیف کرده و آن را افتتاح کند خاطرنشان کرد:در حال حاضر نیز اتصال ریلی بین تهران و پرند به واسطه خط راه آهن تهران-پرند برقرار است و ۲۲ رام قطار در این مسیر به صورت روزانه اقدام به جابه جایی مسافر می کند. با این حال راه اندازی متروی تهران-پرند از اولویت های مهم وزارت راه و شهرسازی برای افزایش ظرفیت جابه جایی مسافر از این شهر جدید به کلانشهر تهران است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه شهرسازی ریل پایه امروزه یکی از بهترین روش های شهرسازی در دنیا محسوب می شود گفت: علاوه بر متروی پرند متروی سایر شهرهای جدید همچون هشتگرد و پردیس نیز در دستور کار قرار دارد، ضمن آنکه برنامه ریزی شده است متروی پرند تا یکسال آینده به مرحله افتتاح و بهره برداری برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افتتاح متروی شهرهای جدید به خصوص شهرهای جدید اطراف تهران را یکی از عوامل موثر در کاهش التهابات بازار مسکن کلانشهرهای مادر عنوان کرد.

وی در این باره   به پایگاه خبری بانک مسکن گفت: راه اندازی مترو به جهت ایجاد امکان حمل و نقل سریع،آسان و ارزان از شهر جدید به شهر مادر و بالعکس منجر به جذب جمعیت از کلانشهرها به این شهرهای جدید خواهد شد که مناطقی کم تراکم تر و ارزان تر هستند و با حل مشکل حمل و نقل به طور قطع بخش قابل توجهی از افراد ترجیح می دهند با سکونت در واحدهای مسکونی بزرگتر و ارزان تر از ظرفیت شهرهای جدید برای سکونت خود بهره مند شوند. همین عامل منجر به کاستن از بار تقاضا در بازار مسکن کلانشهرها می شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید همچنین از آغاز مراحل مقدماتی ساخت متروی پردیس خبر داد و افزود: مراحل مقدماتی کار برای ساخت متروی پردیس نیز آغاز شده است و بناست با راه اندازی متروی این شهر جدید نیز ضمن کاستن از بار ترافیک جاده ای مسیر تهران به این شهر جدید امکان حمل و نقل سریعتر و ارزانتر بین پایتخت و پردیس فراهم شود.

وی تاکید کرد: با راه اندازی متروی شهرهای جدید قطعا جذابیت سکونت در این شهرها افزایش یافته و روند توسعه شهرهای جدید تسریع خواهد شد.

نظر شما