جهانگیری در نوزدهمین کنگره ملی پرسش مهر ریاست جمهوری:

برجام زمانی اتفاق افتاد که تحریم های شورای عالی امنیت ایران را مخل امنیت جهانی می‌دانستند/ طی سال ۹۸ هدف صرفه جویی در هزینه‌ها است/ مسیر توسعه آموزش و پرورش و مدرسه می گذرد

۱۳۹۸/۰۴/۲۵ - ۱۱:۴۳:۱۵
کد خبر: ۸۷۱۷۰۴
برجام زمانی اتفاق افتاد که تحریم های شورای عالی امنیت ایران را مخل امنیت جهانی می‌دانستند/ طی سال ۹۸ هدف صرفه جویی در هزینه‌ها است/ مسیر توسعه آموزش و پرورش و مدرسه می گذرد
بکنگره ملی پرسش مهر ریاست جمهوری با حضور اسحاق جهانگیری ؛ معاون اول رئیس جمهور، سید جواد حسینی؛ سرپرست آموزش و پرورش و مدیران و معاونان حوزه آموزشی به همراه دانش آموزانی که در این کنگره موفق به کسب رتبه شدند برگزار شد. معاون اول رئیس جمهور با حضور در این کنگره با تاکید بر اهمیت آموزش و پرورش ، تفکر خلاق به دانش‌آموزان را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا ؛ معاون اول ریاست جمهوری در پانزدهمین کنگره ملی پرسش مهر عنوان کرد: خدای بزرگ را سپاس می گویم که توفیق نصیبم شد تا در جمع عزیز و ارزشمند معلمان بزرگوار شایسته کشور و دانش آموزان عزیز و فرزندان این کشور که آینده در دستان آنان است و مدیران آموزش و پرورش به مناسبت کنگره پرسش مهر حضور پیدا کنم.

وی افزود: امیدوارم خداوند به همه شما عزیزان توفیق بیش از پیش عنایت کند. پرسش مهر سنت حسنه از دولت اصلاحات است و این کار از سوی برادر ارزشمند سید محمد خاتمی شروع شد و بعد از آن روسای جمهور تاکنون همواره این موضوع را ادامه می‌دهند.

جهانگیری با اشاره به اهداف پرسش مهر بیان کرد : مهمترین هدف این بوده است که در میان فرهنگیان و دانش آموزان موضوع پرسشگری نسبت به آینده و جهان و محیط اطراف خود افزایش پیدا کند.

جهانگیری ادامه داد : این مسئله باید به موضوع جدی و تعیین کننده تبدیل شود رئیس جمهور به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور هر ساله با آغاز سال تحصیلی در یک مدرسه حاضر می‌شوند و همزمان با بهار تعلیم و تربیت سوال مطرح می‌کند تا به نقد و تحقیق کارگروهی اهمیت داده شود همچنین ده‌ها هدف کوچک و بزرگ پشت پرسش مهر نهفته است.

 معاون اول رئیس جمهور خاطر نشان کرد : می‌خواهیم جوانان آینده کشور نقاد باشند همچنین باید پرسشگر و تحلیل گر بوده و بدانند جهان با چه مسائل جدی در امروز و آینده روبرو است. کار تحقیق و پژوهش نتیجه کاری که در پرسش مهر صورت گرفته است.

وی تأکید کرد : نظام تعلیم و تربیت برای کشور جایگاه مهمی دارد و در این نظام آموزش و پرورش است که بر سرنوشت کشور اثرگذار است باید به سرنوشت آموزش و پرورش توجه کنیم چرا که همه چیز از آموزش و پرورش شروع می شود.

جهانگیری خاطرنشان کرد : هر زمان با چالش‌های جدی مواجه بودیم اهمیت توجه به علم و آموزش و پرورش برای برون رفت از مسائل جدی‌تر می‌شود. کشوری هستیم که در طول چهار سال گذشته با مسائل جدی مواجه بودیم به طور مکرر از مسئولین اجرایی و اقتصادی شنیده‌ام برخی چالش‌های دیروز امروز به ابر چالش ها تبدیل شده است و هیچ معضلی برطرف نشده مگر که به علم و سرمایه انسانی توجه شود.

جهانگیری گفت: اگر به دنبال توسعه هستیم و به دنبال آن هستیم که از برخی بیماری‌های مزمن اقتصادی فرهنگی اجتماعی و سیاسی عبور کنیم باید  تنگناهای جدی  را بشناسیم و به آنان توجه ویژه نشان بدهیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به برخی از تنگناها عنوان کرد: برخی از این تنگناها تحریم است که مشکلاتی ایجاد کرده است.

جهانگیری تصریح کرد: اگر به دنبال بازسازی سرمایه های مادی و معنوی پیش روی کشور هستیم هیچ راهی به جز توجه به آموزش و پرورش و مدرسه وجود ندارد تنها راه بازسازی و نوسازی سرمایه مادی و معنوی کشور توجه به مدرس است اگر سرمایه انسانی مهمترین سرمایه در کشور است و نقش اثر‌گذار دارند باید از آن برای بقیه سرمایه کشور بهره ببریم.

وی با اشاره به سرمایه های موجود در کشور گفت : چنانچه کشورمان بهترین موقعیت از جمله بهترین موقعیت ژئوپلتیکی و موقعیت و سرمایه منابع طبیعی هم در اختیار داشته باشد تنها با سرمایه انسانی قادر هستیم این سرمایه‌ها را به حرکت درآورده ایم از این رو توجه به سرمایه انسانی یعنی توجخ به مدرسه مهم است. از سوی دیگر اگر به دنبال توسعه پایدار هستیم باید به  مدرسه توجه کنیم.

جهانگیری افزود : چنانچه تاریخ شهرهای آسیایی و پس از جنگ های ویران گر را مطالعه کنیم میفهمیم وقتی خواستند کشورشان را آباد کنند با محدودیتهای جدی مواجه بودند اما تصمیم گرفتند که مشکلات را به طور جدی رفع کنند و اولین موضوعی که در این محدودیت‌ها اثر گذار بود توجه جدی به آموزش و پرورش بود.

وی تاکید کرد: مسیر توسعه از آموزش و پرورش مدرسه  است می گذرد باید به آموزش و پرورش از این منظر نگاه کنیم هزینه آموزش و پرورش نباید از منظر هزینه جاری نگاه شود بازدهی سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش از لحاظ روحی در سایر بخش ها بهتر است. در این جاست که هزینه دهها و صدها برابر سرمایه گذاری برای بحث انسانی وجود دارد که کشورهای صنعتی زمینه را فراهم می کنند تا افراد مختلف از کشورهای دیگر به آن جا بیایند تا از سرمایه آنان استفاده شود و سرمایه سایر کشورها هستند را به دست بیاورند تا کشور خودشان بازدهی داشته باشد اگر جامعه‌ای توانمند از منظر اقتصادی فرهنگی و سیاسی می‌خواهیم جز از طریق آموزش و پرورش پویا امکان پذیر نیست.

جهانگیری افزود : اهمیت به آموزش و پرورش باید در دستور کار همه دولتمردان قرار گیرد . در جهانی هستیم به طور لحظه دستخوش تغییر است در گذشته چند سال سبب تغییر در علم می‌شد اما در حال حاضر چند ساعت زمان طول میکشد که  فناوری های جدید ایجاد شود چرا که در  عصر انفجار اطلاعات به سر می بریم.

جهانگیری بیان کرد: آموزش و پرورش با امکانات ثابت نمی توانند پاسخگو باشند باید به مدرسه‌ای در آموزش و پرورش فکر کنیم که انسانهای متعهد انتخابگر مشارکت جو و منتقد تحویل جامعه بدهد .

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به برخی تنگناها در آموزش و پرورش عنوان کرد: آموزش و پرورش نیز با تنگناهای مواجه است این تنگناها شامل ساختاری فکری و مدیریتی است اما به طور قطع برخی از این تنگناها  اقتصادی است.  مرحله اول در آموزش و پرورش نیازمند اقتصاد است و باید زندگی شرافتمندانه برای معلمین فراهم شود در دولت تدبیر و امید با این باور کارمان را شروع کردیم که هر روز باید به این حوزه توجه جدی‌تری کردیم.

جهانگیری با اشاره به تحریم‌های ظالمانه عنوان کرد: طی شش سال دولت تدبیر و امید  چهارسال در تحریم کامل بودیم باید به کشورهای دیگر و دنیا نشان بدهیم که جمهوری اسلامی ایران قدرت است و با قدرت های بزرگ تعامل می‌کند و بزرگترین توافق دنیا محقق شد در برجام ایران یک طرف و شش کشور دیگر در طرف دیگر قرار داشتند. برجام زمانی اتفاق افتاد که تحریم های شورای عالی امنیت به طور کامل لحاظ شده به ایران را مخل امنیت جهانی می‌دانستند اما هنر دیپلماسی ایرانی آن هم این سرمایه ها ست سبب شد تا به توافق برسند تا جایی که دولت بعدی آمریکا بگوید در این توافق کاملا سرش کلاه رفته است و سپس کار غیر اخلاقی و بر خلاف حقوق بین الملل انجام گرفت و ما یکسال پس از گذشت خروج یک کشور به برخی ها تعهدات خود در برجام عمل نکردیم تا دنیا بداند با مردم متمدن تاریخ‌ساز روبرو است و  توافق یک طرف به هم خورد.

جهانگیری اضافه کرد : برگشت ما به برجام کار ساده‌ای است و در چند ساعت به آن باز می گردیم و راهش این است که به آمریکا فشار وارد شود که از تحریم‌های ظالمانه دست بردارند.

جهانگیری با اشاره به وضعیت سال ۹۸ عنوان کرد: در سال ۹۸ هدف سرمایه گذاری هزینه هاست و باید صرفه‌جویی صورت بگیرد در اولین قدم بودجه  ۴۴۷ هزار میلیاردی به بودجه ۳۳۶ هزار میلیارد تبدیل شد که باید ۶۰ هزار میلیارد کاهش پیدا می کرد امیدوارم این کاهش در آموزش و پرورش اثر نکند تا بتوانیم به همه تعهدات خود عمل کنیم.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه کنگره ملی پرسش مهر اظهار کرد : مهارت برای رشد و تعالی فردی و اجتماعی جزء اولویت‌ها و مهارت زندگی باید به دانش آموزان یاد داده شود.

وی با اشاره به لزوم فراگیری برخی مهارتها در آموزش و پرورش اظهار کرد: در زندگی در شرایطی هستیم که باید تصمیم بگیریم و مهارت تفکر انتقادی داشته باشیم. از این رو توانایی مقابله با هیجانات از مهمترین مسائل است گاهی در لحظاتی قرار می‌گیریم و تحت تاثیر هیجانات صحبت‌های می‌کنیم که باید مهارت کنترل آن را هم داشته باشیم همچنین مهارت همزیستی با یکدیگر را در نظر بگیریم حتی اگر انتقادی داریم باید بتوانیم با هم زندگی کنیم.

جهانگیری افزود: مهارت و کارآفرینی و کسب و کار باید داشته باشه مهارت‌های کسب و کار امروز و در سال گذشته متفاوت از آموزش و پرورش باید متناسب با دنیا در حوزه کسب و کار حرکت کند همچنین باید به کارآفرینی توجه شود.  کارآفرینان موفق کسانی هستند که به فکر خود متکی است و آینده فناوری ها حول آی تی و آی سی تی است که در دوره‌های کسب و کار باید به این دو فناوری به خصوص آی تی توجه ویژه شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز