زندگی با یک نیمکره مغز

۱۳۹۸/۰۴/۲۵ - ۲۲:۵۹:۵۹
کد خبر: ۸۷۱۹۲۱
زندگی با یک نیمکره مغز
مردی روسی فقط با تکیه بر یک نیمکره مغز خود به مدت 60 سال بدون مشکل زندگی کرده است. پزشکان پس از اسکن سر این مرد متوجه شدند نیمکره چپ مغز او وجود ندارد و یک «حفره خالی» جای آن را گرفته است.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ حتی تصور اینکه فقط قسمت خیلی کوچکی از مغز را نداشته باشیم هم ترسناک است چون نتایج فاجعه بار و فلج کننده ای در پی دارد، اما این مرد روسی نه تنها در ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی عضو بوده بلکه دارای زن و فرزند و مدرک دانشگاهی هم هست.

نیمکره مغز

تصویر اسکن مغز این فرد پزشکان را شگفت زده کرده است

این مرد فقط نیمکره راست مغز سر خود را دارد اما اثری از نیمه دیگر مغز او نیست. در اسکنی که از سر او گرفته شده یک «حفره سیاه رنگ» به جای بافت مغز به چشم می خورد. تیم پزشکی که او را معاینه کرده اعتقاد دارد این مورد بسیار نادر است.

بیشتر بخوانید:

چرا سکونت در ماه خطرناک است؟

تفاوت بین مغز افراد قاتل با دیگران چیست؟

«مارینا آنیکینا» (Marina Anikina) متخصص مغز و اعصاب اهل مسکو و عضو تیم پزشکی که این مرد را معاینه کرده می گوید:

«این فرد به دلیل حمله ایسکمی گذرا (Ischemia) به دکتر مراجعه کرده بود. در حمله ایسکمی گذرا خون رسانی به مغز مختل می شود. پس از معاینه او متوجه شدیم که او در حرکت دادن یکی از پاها و دست های خود مشکل دارد. متخصصین رادیولوژی سر او را اسکن کردند و تا مدت ها نمی توانستند چیزی را که می بینند باور کنند. قسمتی از مغز این مرد که حمله ایسکمی در آن اتفاق رخ داده بود اصلاً وجود نداشت. به جای نیمکره چپ یک حفره سیاه رنگ دیده می شد.»

او در تمام طول عمر خود برای انجام دادن کارهای مختلف فقط به نیمکره راست مغز خود وابسته بوده و ظاهراً مشکل خاصی هم از این بابت نداشته است. این فرد که در اتحاد جماهیر شوروی بزرگ شده، هیچ مشکل فیزیکی یا روانی خاصی نداشته و پس از گرفتن مدرک دانشگاهی به ارتش سرخ شوروی ملحق می شود. او بعداً ازدواج کرده و فرزند می آورد.

نیمکره مغز

بیمارستانی در روسیه که مرد به آن مراجعه کرده بود

دکتر آنیکینا در در مورد علت وقوع چنین نقصی می گوید:

«احتمالاً در دوره جنینی مشکلی در خون رسانی به مغز پیش آمده یا اینکه اتفاق دیگری مسئول بروز این عارضه بوده است. در بسیاری از موارد عدم رشد کافی مغز منجر به سقط جنین می شود، اما در این مورد بسیار نادر جنین به طور موفقیت آمیز به دنیا آمده. احتمالاً این اتفاق در مرحله ای از جنینی اتفاق افتاده بوده که تقسیم وظایف مختلف بین قسمت های مختلف مغز هنوز صورت نگرفته بوده است. در این مرحله زمانی که یک نیمکره آسیب ببیند، نیمکره دیگر تمام وظایف را بر عهده می گیرد.»

دکتر آنیکینا می گوید اگر امروزه با وجود دستگاه های اسکن پیشرفته، چنین جنینی در شکم مادر شناسایی شود پزشکان به مادر پیشنهاد سقط آن را می دهند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز