مهمترین اخبار اجتماعی هفته؛

نجفی قتل عمد همسرش را تکذیب کرد / بستنی خوردن زنان جنجالی شد/ ایدز جان ۷۷۰ هزار نفر را گرفت/حبس زنان متهم با پابند الکترونیکی در خانه

۱۳۹۸/۰۴/۲۷ - ۰۵:۴۴:۲۱
کد خبر: ۸۷۲۵۰۸
نجفی قتل عمد همسرش را تکذیب کرد / بستنی خوردن زنان جنجالی شد/ ایدز جان ۷۷۰ هزار نفر را گرفت/حبس زنان متهم با پابند الکترونیکی در خانه
در این گزارش می‌خوانید در هفت روز گذشته در دنیای اخبار اجتماعی رسانه‌ها چه گذشت و چه خبرهایی در صدر مهمترین‌ها قرار گرفتند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در هفت روز گذشته، خبرنگاران بخش اجتماعی رسانه‌های مختلف کشور، اخبار خوب و بدی را منتشر کردند که در ادامه نگاهی به آنها خواهیم داشت:

نجفی قتل عمد همسرش را منکر شد و گفت بازپرس مجبورم کرد بگویم میترا مهدورالدم است

جنجالی ترین اتفاق هفته جاری برگزاری دو جلسه دادگاه محمدعلی نجفی -شهردار سابق تهران و وزیر آموزش و پرورش اسبق - به اتهام قتل همسرش میترا استاد بود .

قتلی که هفتم خرداد ماه در خانه ای واقع در یکی از برج های منطقه سعادت آباد تهران رخ داد. طبق اعتراف نجفی او با اسلحه به قتل تهدید میترا وارد حمام می شود تا او را راضی به طلاق کند ولی درگیر شده و در زمان درگیری ناخواسته تیرها شلیک ؛ به میترا اصابت کرده و منجر به قتل وی شده است.

در جلسه اول دادگاه که روز شنبه برگزار شد ؛ کیفرخواست قرائت شد که بخش بیشتر کیفرخواست به روابط خاص کاری میترا استاد با مردان مختلف می پرداخت و نامه ای که نجفی بعد از حادثه خطاب به دخترش نوشته بودو مقتوله را مهدورالدم خطاب کرده بود . نامه ای که در جلسه دوم دادگاه نجفی عنوان کرد که نباید در متن کیفرخواست و در جلسه علنی محتوای آن خوانده می شد زیرا بالا نامه ذکر شده بود برای خانواده است و محتوای آن عمومی نیست و در ادامه نیز متذکر شد ؛ عنوان مهدورالدم را تنها در نامه نوشته بودم و در هیچ بخش تحقیقات قضایی و پلیسی به آن اشاره ای نداشتم و در حال حاضر تاکیدی بر آن ندارم .

در جلسه اول دادگاه اولیادم حضور نداشتند و تنها وکیل آنها حضور داشت ولی در جلسه دوم پسر میترا استاد حضور داشت و ضمن بیان اینکه نجفی و مادرم مدام با هم درگیر بودند مدعی شد نجفی چند مرتبه مادرم را به قتل تهدید کرده بود که نجفی در ادامه با بیان اینکه به شرایط روحی مهیار - پسر میترا استاد- احترام می گذارد این ادعا را رد کرد و تاکید داشت که هیچ وقت پیش از روزحادثه میترا را با اسلحه تهدید نکرده است .

در جلسه دوم وکیل متهم مدعی شد که شواهدی وجود دارد که فرد دیگری نیز در صحنه قتل بوده و تعداد تیرهای شلیک شده و نوع تیرهاو اسلحه با مندرجات پرونده مطابق نیست .

جلسه سوم دادگاه نجفی ؛ دوشنبه هفته آینده در شعبه 9 دادگاه کیفری استان برگزار خواهد شد . در این جلسه اولیا دم تقاضای قصاص و برقراری عدالت را از دادگاه خواستار شدند.

ورود زنان به آرایشگاه های مردانه ممنوع

رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه با تاکید بر برخورد جدی با واحدهای صنفی که آرایشگران مرد اقدام به اصلاح موی مشتریان زن کنند گفت: متاسفانه اغلب تخلفات اینچنینی در آرایشگاه‌های آپارتمانی که به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند انجام می‌شود.

رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه با تاکید بر برخورد جدی با واحدهای صنفی که آرایشگران مرد اقدام به اصلاح موی مشتریان زن کنند گفت: متاسفانه اغلب تخلفات اینچنینی در آرایشگاه‌های آپارتمانی که به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند انجام می‌شود.

عباس گلشن با اشاره به برخورد جدی اتحادیه آرایشگران و پلیس اماکن با تخلفاتی از جمله آرایشگاه‌های مختلط اظهار کرد: بر اساس قوانین، اتحادیه و پلیس اماکن در صورت مواجهه با آرایشگاه‌های مختلط که آرایشگران مرد اقدام به اصلاح موی زنان کنند، حتماً برخورد قانونی را خواهند کرد و بر اساس قانون، اگر یک واحد صنفی چنین تخلفی را داشته باشد، حتماً پلمب خواهد شد.

بحث نامگذاری روز کوروش دوباره مطرح شد

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی از بررسی موضوع نامگذاری روز کوروش در وزارت کشور خبر داد.

بهرام پارسایی با اشاره به طرح سوال خود و عبدالکریم حسین زاده از وزیر ارشاد در رابطه با نامگذاری روزی در تقویم به نام روز کوروش، گفت: سوال در هفته قبل از تعطیلات مجلس در دستور کار مجلس قرار گرفت، اما فعلاً به مدت یک ماه متوقف شده چرا که وزارت ارشاد قول پیگیری جدی‌تر موضوع سوال را داده و همین طور موضوع از طرف دولت به وزارت کشور ارجاع داده شده است.

وی افزود: البته این موضوع باید قاعدتاً به وزارت ارشاد ارجاع می‌شد اما به هر حال به وزارت کشور ارجاع شده و این وزارتخانه با درایت آن را به بخش اجتماعی برای رسیدگی فرستاده و قرار است جلسات تخصصی بین وزارت کشور و وزارت ارشاد برگزار شود و من هم در این جلسات حضور پیدا می‌کنم تا به جمع بندی مشخصی در این باره برسیم.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: من این درایت را در وزارت کشور تحسین می‌کنم که به جای امنیتی کردن مسئله، با راهبردهای اجتماعی به آن نگاه می کند.

پارسایی با ابراز امیدواری نسبت به حل و فصل این موضوع، یادآور شد: نامگذاری روزی به نام روز کوروش برای اینکه فرصت استثنایی برای جذب گردشگر و موجب انسجام ملی است می‌تواند منجر به تقویت احساس غرور و هویت ملی شود که مورد تأیید همه دلسوزان کشور است و برای استقلال کشور نیز مورد نیاز است.

ایدز جان 770 هزار نفر را گرفت

بر اساس جدیدترین گزارش سازمان ملل متحد که روز سه شنبه منتشر شد، بیماری ایدز در سال گذشته میلادی جهان هفتصد و ۷۰ هزار نفر را در سراسر جهان گرفته است.

گزارش سازمان ملل حاکی از کاهش میزان مرگ و میر در جهان بر اثر ابتلاء به ویروس ایدز می‌باشد. این در حالیست که این بیماری در برخی کشورها همچنان به عنوان چالش بزرگ باقی مانده است.

بر اساس گزارش امروز سازمان ملل متحد که هر ساله منتشر می‌شود، شمار مرگ و میر ناشی از ابتلاء به ویروس فراگیر ایدز نسبت به سال ۲۰۱۰ میلادی یک سوم کاهش یافته است. تعداد افرادی که در سال ۲۰۱۰ بر اثر ابتلاء به ایدز فوت کردند یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود اما این رقم در سال ۲۰۱۸ به هفتصد و ۷۰ هزار نفر تقلیل یافته است.

بر اساس آمار سالیانه سازمان ملل متحد، بیشترین آمار مرگ و میر بر اثر ابتلاء به ویروس ایدز در سال ۲۰۰۴ میلادی ثبت شد که بر اساس آن، یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جان خود را از دست دادند.

گزارش سازمان ملل متحد همچنین از افزایش شمار افراد مبتلا به «اچ آی وی» که از داروهای ضدویروسی استفاده می‌کنند حکایت دارد. طبق آمار منتشر شده از ۳۷ میلیون و ۹۰۰ هزار فرد مبتلا به «اچ آی وی» ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هم اکنون از داروهای ضدویروسی استفاده می‌کنند.

این داروها در صورتی که به درستی مصرف شوند روند پیشرفت ویروس در بدن را کُند می‌کنند. داروهای ضدویروسی همچنین از انتقال «اچ آی وی» به دیگران جلوگیری می‌کنند.

طبق این گزارش، در پایان سال ۲۰۱۷ برای مقابله با ایدز در کشورهای با سطح درآمد کم و متوسط حدود ۲۱ میلیارد دلار بودجه موجود است. تأمین کننده بیش از نیمی از این مبلغ منابع داخلی این کشورها بوده‌اند و نه اهدا کنندگان بین المللی. برنامه مشترک سازمان ملل متحد در مبارزه با ویروس "اچ آی وی" تخمین می‌زند که در سال ۲۰۲۰ به رقمی حدود ۲۶ میلیارد دلار نیاز خواهد بود.

محکومیت زنان متهم با پابند در خانه

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده درباره آخرین اقدامات این معاونت در خصوص بررسی مشکلات زنان زندانی می‌گوید: اولین کاری که طی 20 ماه گذشته انجام دادیم بازدید از زندان‌ها بوده و در طول این مدت 10 زندان را از نزدیک دیدیم و با زنان زندانی دیدارهای چهره به چهره داشتیم و از ابعاد مختلف زندگی شرایط زنان زندانی از مهدکودک گرفته تا بهداری، کارگاه‌های آموزشی و شرایط مرتبط با تغذیه و بهداشت عمومی و وضعیت حقوقی گزارش تهیه کردیم.

به گفته ابتکار، بررسی کردیم که چند درصد از این زنان دارای فرزند هستند و مشکلات این دسته را هم جویا شدیم تا بتوانیم به‌صورت ویژه مشکلات آنان را بررسی و رسیدگی کنیم. برای حل مشکلات زنان زندانی با مراجع ذیربط مکاتبه کردیم تا برای رفع کمبودها اقدامات مؤثری انجام شود و تا امروز هم پیشرفت‌های خوبی داشتیم هرچند هیچ وقت هم نمی‌توانیم وجود کمبودها را انکار کنیم.

وی در ادامه می‌افزاید: در زمان خانم مولاوردی طرح ارمغان جهت آزادی زنان زندانی معسر جرایم غیرعمد اجرا شد و بعد از آن 3 دوره دیگر این طرح را با همکاری سازمان زندان‌ها و ستاد دیه اجرایی کردیم که بسیار کارآمد بود و همچنان هم قصد داریم آن را ادامه دهیم. علاوه بر این مورد، به طور خاص با معاون پیشگیری و اجتماعی قوه قضائیه در خصوص موضوع دستبندهای الکترونیک و حمایت از آن تفاهمنامه‌ای امضا کردیم و با معاون قوه قضائیه هم به تفاهم رسیدیم که بخشی از هزینه‌ها را معاونت زنان تأمین کند و مابقی را قوه قضائیه برعهده بگیرد.

در حال حاضر این طرح در 14 استان اجرایی شده ولی متأسفانه تعداد کمی از استفاده‌کنندگان این طرح را زنان تشکیل می‌دهند. تأکید معاونت بر این است که زنان بیشتری بتوانند از این طرح استفاده کنند مخصوصاً مادران، بیشتر مورد توجه قرار بگیرند؛ البته تمامی همکاری‌ها صورت گرفته و امیدواریم با کمک دستگاه‌های ذیربط هرچه سریعتر به نتیجه برسیم.

مشاهده دو یوزپلنگ ایرانی در طبس

رئیس اداره حفاظت محیط زیست طبس اعلام کرد: از ابتدای امسال دو یوزپلنگ ایرانی در پناه گاه حیات وحش نایبندان طبس مشاهده شده است.

 اسدالله حاتمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست طبس گفت: به صورت مستند امسال دو یوزپلنگ ایرانی در زیستگاه حیات وحش نایبندان طبس مشاهده شده که در یک مورد نیز یکی از اهالی محلی بیان داشته که یک یوز را به همراه توله‌اش دیده است.

حاتمی افزود: مشاهده و آمارگیری از این گونه حیوانی بسیار سخت است چرا که همواره در مسیر پناهگاه نایبندان طبس تا پناهگاه راور استان کرمان در حال حرکت است.

پناهگاه نایبندان طبس، وسیع‌ترین منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و۵۰۰ هزار هکتار است.

 بستنی خوردن زنان جنجالی شد

خبری در فضای مجازی منتشر شد که رئیس بسیج جامعه زنان کشور گفته است که خوردن بستنی توسط بانوان در اماکن عمومی ممنوع است.

 این خبر تکذیب شد، اما قسمت دردناک این ماجرا این است که بسیاری آن را باور کردند، به بیان دیگر با برخوردها و رویه‌هایی که جامعه دیده است حتی این را هم "بعید نمی‌دانند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز