سرپرست مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات در نشست خبری نمایشگاه الکامپ:

تبلت و موبایل ابزار مزاحمی برای تحصیل دانش آموزان در صورت نداشتن محتوای آموزشی

۱۳۹۸/۰۴/۲۹ - ۰۹:۰۷:۵۴
کد خبر: ۸۷۳۱۴۱
تبلت و موبایل ابزار مزاحمی برای تحصیل دانش آموزان در صورت نداشتن  محتوای آموزشی
سرپرست مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات وزارتت آموزش و پرورش در نشست خبری، تبلت و موبایل و سایر وسایل الکترونیکی که فاقد محتوای آموزشی لازم باشند را مزاحم برای تحصیل دانش آموزان دانست.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ مهدی شرفی اظهارکرد: براساس برنامه ششم توسعه و در راستای سند تحول، هوشمندسازی مدارس به آموزش و پرورش ماموریت داده شده است.

وی از هوشمند سازی بیش از۲۲درصد کلاس های درس تاکنون خبرداد وافزود: با توجه به گستره آموزش و پرورش در موضوع هوشمند سازی، جامعه هدف مناطق محروم است لذا در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری مناطقی از استان های محروم را پوشش دادیم که با استقبال آن مناطق مواجه شدیم.

شرفی از فعالیت سایت رشد با بیش از ۱۲هزار محتوای الکترونیکی خبرداد و تصریح کرد: هر ساله جشنواره تولید محتوای الکترونیکی برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود و محتوای برتر که ارزش آموزشی داشته باشد و بتواند مورد استفاده عموم قرار بگیرد در شبکه رشد به نام دانش‌آموز به اشتراک گذاشته می‌شود.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه شعار ما "ایران هوشمند، آموزش و پرورش هوشمند" است و مدرسه هوشمند با هدف معرفی خدماتی از جمله؛ خدمات دولت الکترونیک، میز خدمت الکترونیک و خدماتی که از طریق آموزش و پرورش به دانش آموزان، فرهنگیان، خانواده ها و مردم می‌توان ارائه داد.

سرپرست مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: خدمات الکترونیکی احصا شده است و سعی شده تا جایی که امکان دارد همکاران فرهنگی و دانش آموزان بدون مراجعه به هیچ مکان فیزیکی اداری و هر سطحی از آموزش و پرورش بتوانند کارهای الکترونیکی خود را انجام دهند.

وی ادامه داد: علت پرداختن به این مهم در آموزش و پرورش، گستره عظیم این دستگاه اجرایی و پرمخاطب بودن آن است زیرا بیش از۵۰درصد از جامعه با آموزش و پرورش به طور مستقیم سروکار دارند.

شرفی ارائه خدمات الکترونیکی به شهروندان را از اهداف آموزش و پرورش اعلام و عنوان کرد: براساس سند تحول، خدمت رسانی و ارائه سرویس های الکترونیکی به مخاطبین از ماموریت های این وزارتخانه است.

وی هدف مدرسه هوشمند را نزدیک کردن ارتباطات و تعامل‌ها برشمرد و گفت: از جمله موضوعاتی که در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد مدرسه هوشمند است لذا منظور از مدرسه هوشمند؛ مدرسه ای است که بتواند کل فرایند تعلیم و تربیت را با استفاده از فناوری های نوین و به صورت هوشمندانه و قدم به قدم  و پابه پای دانش آموز به پیش ببرد.

سرپرست مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات ادامه داد: مدرسه هوشمند نیازمند سیستم اتصال به شبکه ملی اینترنت و همچنین نیازمند سخت افزار و نیازمند نرم افزارهایی برای ایجاد زیرساخت های لازمه است، لذا در همین راستا و طبق قانون برنامه ۵ساله و با استفاده از ظرفیت سایر دستگاه ها از جمله وزارت فناوری و اطلاعات، در این زمینه فعالیت می کنیم.

وی در خصوص سواد رسانه ای دانش آموزان گفت: در این راستا موضوع جنبه های مراقبتی و محافظتی مطرح است لذا باید توانایی مهارتی را به دانش آموزان منتقل کنیم تا بتواند در برابر رسانه ها جنبه تشخیص خود را ارتقا دهند و همچنین بتوانند در صورت نیاز محتوای رسانه ای استاندارد تولید کنند لذا به سواد رسانه ای به عنوان یک مهارت نگاه می شود.

شرفی افزود: هر محتوایی که در فضای مجازی منتشر می شود معلم باید چنان توانمند باشد که بتواند هدف پیام های الکترونیکی را تشخیص دهد بنابراین، برای مواجهه  با فضای مجازی، آموزش ضمن خدمت معلمان ضروری است لذا آموزش های ضمن خدمت، معلم‌محور است و در پایان دوره آزمون برگزار می‌شود.

وی اظهارکرد: در مدارس هوشمند دانش‌آموزان از سطح حافظه به یادگیری عمیق سوق داده می شوند و ارتقای سطح دانش آنها مطرح می‌شود بنابراین ارتقاء پایه تحصیلی براساس مهارت‌ها و یادگیری مرحله به مرحله توسعه پیدا می‌کند و دانش‌آموزان به یادگیری واقعی دست پیدا می کنند.

سرپرست مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات از امضای تفاهم نامه ای بین آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای هوشمند سازی مدارس خبرداد و افزود: براساس این تفاهم نامه که فراد به امضای طرفین می رسد، تمام فرایندهای آموزشی و اداری دانش‌آموزان به صورت هوشمند و با استفاده از فناوری‌های نوین صورت می گیرد.

وی شبکه ملی مدارس را در راستای عدالت آموزشی دانست و افزود: شبکه ملی مدارس بین دورترین نقاط کشور، محروم‌ترین نقاط تا مرفه‌ترین و برخوردارترین مناطق ارتباط برقرار می‌کند تا دانش‌آموزان بتوانند با هم تعامل داشته باشند و محتواها را با هم به اشتراک بگذارند و در فرایند آموزش به هم کمک کنند. همچنین موضوع محتواهای آموزشی است به صورت هوشمند، دانش‌آموز را به یک هدف یادگیری و از قبل تعیین شده هدایت می‌کند.

شرفی گفت: بهره مندی از ابزار الکترونیکی نیازمند محتوای خاص است، در مدارس ابزارهای الکترونیکی هوشمند وجود دارد و همچنین سایت‌های اینترنتی، شبکه‌های خاص آموزشی مثل شبکه رشد که دانش‌آموز می‌تواند به آن دسترسی پیدا کند.

وی ادامه داد: تا هنگامی در تلفن همراه یا هر دستگاه الکترونیکی دیگری این امکان که فرآیند تحصیل مدرسه و فعالیت‌های ساعت مدرسه درآن وجود نداشته باشد، استفاده از موبایل به عنوان یک دستگاه زائد است و بیشتر مانع فرآیند آموزشی دانش‌آموزان می‌شود بنابراین زمانی که محتواهای الکترونیکی در وسایل الکترونیکی مثل تبلت و موبایل یا مواردی از این دست بیاید، بردن این وسایل به مدرسه هم مانعی ندارد.

سرپرست مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات افزود: به دلیل اینکه برای دستگاه های الکترونیکی محتوای خاصی تولید نشده، و برنامه‌ای برای استفاده از این دستگاه‌های الکترونیکی در فرهنگ آموزشی تعریف نشده است، عملاً استفاده و بردن دستگاه هوشمند به مدرسه کمکی به فرآیند آموزشی دانش‌آموزان نمی‌کند و صرفاً یک وسیله ارتباطی و اجتماعی است

نظر شما