در گفتگو با یکی از خیران کمک به بیماران دیابتی مطرح شد؛

نمونه خارجی داروهای بیماران دیابتی گران شد/ انسولین آنالوگ در بازار نیست

۱۳۹۸/۰۵/۱۳ - ۰۵:۳۹:۰۵
کد خبر: ۸۸۰۱۸۹
نمونه خارجی داروهای بیماران دیابتی گران شد/ انسولین آنالوگ در بازار نیست
درحالی که بسیاری از مردم در کوچه پس کوچه های شهر به دنبال داروهای خارجی می گردند این موضوع از دو جهت تاسف انگیز است نخست اینکه پزشکان ما با وجود کمبود داروهای خارجی باز هم بر تجویز آن ها تاکید دارند و دوم تحریم غیر عادلانه دارو توسط آمریکا که ناقض قوانین حقوق بشر است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی  برنا؛ یکی از دغدغه‌های مردم پس از نقض برجام از سوی آمریکا، وضعیت بیماران‌، به‌خصوص بیماران خاص و صعب‌العلاج است خبرهایی که هر روز حکایت از حال وخیم این بیماران می دهند و تقاضای کمک به آن ها را دارند و هنوز که هنوز است در سطر و جزء مهمترین خبرهاست.

اعمال مجدد تحریم ها توسط آمریکا، کمبود دارو و در پی آن افزایش قابل توجه قیمت آن ناگزیر منجر به کاهش بقای مبتلایان بیماری های خاص شده است. این درحالی است که حق سلامت به‌عنوان یک حق اجتماعی در «اساسنامه‌ سازمان بهداشت جهانی» و «اعلامیه‌ جهانی حقوق بشر» ذکر شده است و تحریم دارویی ایران توسط ترامپ نقض اعلامیه حقوق بشر به حساب می‌آید.

بیماران مبتلا به بیماری های خاص می بایست بدون هیچ دغدغه و استرسی، داروهای مورد نیاز خودشان را تهیه و مصرف کنند زیرا، هر گونه استرس و اضطرابی می تواند بیماری آنها را تشدید کند اما این روزها، مهم ترین دغدغه بیماران فراهم کردن داروهایی است که استفاده می کنند.

درحالی که بسیاری از مردم در کوچه پس کوچه های شهر به دنبال داروهای خارجی می گردند این موضوع از دو جهت تاسف انگیز است نخست اینکه پزشکان ما با وجود کمبود داروهای خارجی باز هم بر تجویز آن ها تاکید دارند و دوم تحریم غیر عادلانه دارو توسط آمریکا که ناقض قوانین حقوق بشر است.

در میان داروهای بازار وضعیت داروهای بیماران دیابتی چندان هم بد نیست چراکه داروهای ایرانی مشابه خارجی به همان اندازه کارایی دارند و به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر هستند.  

در این راستا با یکی از خیرین و کارشناس تغذیه بیماران دیابتی در زمینه مشکلات این دسته از بیماران به گفت و گو نشستیم که در ادامه می خوانید:

انسولین آنالوگ در بازار نایاب شد

جعفر اسد الله پور خیر و کارشناس تغذیه بیماران دیابتی در گفت و گو با خبرنگار برنا با بیان اینکه داروی بیماران دیابتی شامل قرص و انسولین می شود، گفت: در مورد تامین قرص این دسته از بیماران مشکلی وجود ندارد اما در تامین نسخه خارجی انسولین این بیماران دچار مشکل هستیم.

وی ادامه داد: حدود 4 سالی است که پزشکان ما نوعی انسولین خارجی را در میان بیماران دیابتی رواج داده اند این انسولین که به انسولین خودکار یا آنالوگ معروف است جزء عادات مصرفی بیماران دیابتی شده است.

وی با اشاره به اینکه این انسولین خارجی در صورت موجود بودن گران تر از نمونه ایرانی آن است عنوان کرد: این درحالی است که این انسولین ها علاوه بر قیمت بالا حاوی نوعی مواد نگهدارنده است که استفاده از آن در درازمدت مشکلاتی را برای بیماران به وجود می آورد.

اسدالله پور دلیل استقبال بیماران از این نوع انسولین را راحت و قابل حمل دانست و گفت: انسولین های آنالوگ که در حال حاضر در بازار دارویی ایران وجود ندارد تنها تزریق آسان تری را به وسیله دستگاهی که آن را قلم می نامند برای بیماران فراهم می کرد و تنها تفاوت با نمونه ایرانی در همین موضوع است. پس یادمان باشد قلم انسولین وسیله تزریق انسولین است و دلیلی برای برتری مطلق انسولین موجود در آن نیست.

وی ادامه داد: روند خرید به این شکل بود که در گذشته این دارو با قیمت ارزان در دسترس بیماران قرار می گرفت اما به تازگی در بازار نایاب شده و در صورت موجود بودن بسیار گران است.

انسولین های ایرانی قابل رقابت با نمونه های خارجی هستند

وی با اشاره به اینکه انسولین آنالوگ به صورت محدود توسط برخی از ادارات، داروخانه ها و مراکز تامین اجتماعی به شکل محدود به بیماران داده می شود تصریح کرد: کشور ما در تامین انسولین توانمند است بنابراین چاره کار حمایت از داروهای ایرانی و تغییر عادات مردم به مصرف داروهای ایرانی است. بعلاوه من به عنوان فردی که در این حوزه سال ها فعالیت دارم استفاده از نمونه ایرانی را تایید می کنم.

 این کارشناس افزایش قیمت در داروها را تایید کرد و گفت: افزایش قیمت در داروهای خارجی بسیار زیاد بوده اما داروهای ایرانی نسبت به گذشته تفائت اندکی را در افزایش قیمت داشته اند.

وی در پایان کمک خیرین به بیماران دیابتی را اغلب در قالب تامین هزینه های بیمارستانی عنوان کرد و گفت: داروهای بیماران دیابتی قیمت چندانی ندارد و مشکل در تامین هزینه بیمارستان هاست که خیرین متقبل می شوند اما متاسفانه با وضعیت اقتصادی موجود کشور این کمک ها هر روز کاهش پیدا می یابد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز