ازدواج؛ سروسامان دهنده‌ای که اوضاعش نا‌بسامان‌است

زنان و مردان ایرانی نسبت به ۴۰ سال پیش، سه سال و سه ماه دیرتر ازدواج می کنند/ کاهش ۳۷ درصدی ازدواج نسبت به ده سال گذشته

۱۳۹۸/۰۵/۱۳ - ۰۵:۱۸:۱۰
کد خبر: ۸۸۰۲۷۵
زنان و مردان ایرانی نسبت به ۴۰ سال پیش، سه سال و سه ماه دیرتر ازدواج می کنند/ کاهش ۳۷ درصدی ازدواج نسبت به ده سال گذشته
دهقانی گفت : موانع اقتصادی بسیار جدی است و ضروری‌ست که از سوی دولت راهکاری برای رفع آن ارائه شود و سیاست گذاری های لازم صورت گیرد، اما راه‌حل ریشه‌ای‌تر تغییر نگرش خانواده‌ها و جوانان و ترویج فرهنگ ازدواج آسان است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی برنا؛ ازدواج، امری حیاتی و در فرهنگ ما نیکو که حال با موانع و مشکلات جدی روبرو است. مقوله‌ی ازدواج در فرهنگ ایرانی اسلامی چگونه است؟ آیا در حال حاضر جامعه ما طبق آن رفتار می‌کند؟!

زینب دهقانی -فعال اجتماعی و کارشناس روانشناسی با بیان اینکه طبق آمارهای رسمی تعداد ازدواج­ها در یک دهه گذشته بیش از ۳۷ درصد کاهش یافته است به خبرنگار برنا گفت : همچنین زنان و مردان کشور نسبت به چهل سال گذشته سه‌ سال و سه ماه دیرتر ازدواج می‌کنند.

وی افزود : سوالی که مطرح است این است که آیا علت کاهش ازدواج کاهش تمایل به ازدواج در جوانان است؟ آیا جوان امروز ازدواج را همچون مانعی برای رسیدن به اهداف خود می‌پندارد یا پلی برای رسیدن به آن اهداف؟ آیا جوانان با میل خود از ازدواج صرف نظر کرده‌اند؟! ممکن است اینطور متصور شود که این اعداد و ارقام نشان دهنده تمایل جوانان به تجرد و تصمیم شخصی برای ازدواج نکردن و عدم تمایل به تشکیل خانواده است. اما با نگاهی به واقعیت‌های موجود روشن می‌شود که عامل افزایش سن ازدواج و کاهش شمار ازدواج‌ها موانع اقتصادی و فرهنگی‌است.

دهقانی با گفتن از اینکه شاید درصد ناچیزی از جامعه تحت تأثیر فرهنگ غرب قرار گرفته باشند، اما خوشبختانه هنوز فرهنگ مقدس ازدواج و تشکیل خانواده در بطن جامعه وجود دارد ادامه داد :  جدا از اینکه در فرهنگ ایرانی اسلامی تنها راه پاسخگویی به نیازهای جنسی و عاطفی ازدواج است، خیل کثیری از آحاد جامعه به اثرات مثبت ازدواج در روح و روان فرد عمیقا معتقدند. اثراتی همچون آرامش، مسئولیت پذیری، برنامه‌ریزی و... . در واقع این باور حقیقی در جامعه وجود دارد که خانواده بستر مناسب و قوی برای کار و تلاش برای رسیدن به اهداف است و هنوز هم کانون گرم خانواده محل رشد استعدادها و مأمن افراد است. پس می توان اینطور نتیجه گرفت که قصد و تمایل به ازدواج همچنان در جوانان وجود دارد اما شرایط و وضعیت موجود است که او را از این مهم منصرف می‌کند. حال باید اندیشید، برای حفظ جایگاه خانواده و تسهیل تشکیل خانواده چه باید کرد؟

توپ در زمین اقتصاد یا فرهنگ!؟

این فعال اجتماعی با تاکید بر اینکه کمبود مسکن، کمبود شغل، بالا بودن هزینه­ های زندگی، بعضی از مهریه­ های سنگین و همه و همه دلایل اقتصادی بازدارنده یک جوان از ازدواج است گفت :  اجرایی نشدن قوانین حمایت از ازدواج نیز این موضوع را تشدید کرده است. برای مثال «قانون تسهیل ازدواج جوانان» که در آن راه‌های متنوعی در راستای تامین مسکن جوانان متاهل نیز اندیشیده شده بود  عملا پس از ۱۴ سال از تصویب آن، اجرایی نشده است.

دهقانی چنین ادامه داد : می‌توان با نگاهی تک بعدی تنها اقتصاد را مقصر این معضل است. اما آیا عملا عامل دیگری دخیل نیست؟ برخی کارشناسان برای معضل تأخیر در ازدواج از دلایل دیگری نیز یاد کرده‌اند. دلایلی همچون سخت گیری خانواده ها، توقعات بی­جا و رسومات غلط، خطیر و دشوار بودن پذیرفتن مسئولیت خانواده برای جوانان، نگاه و تعریف غلط و غیر واقعی از ازدواج، تشریفات و تجملات سرسام‌آور، اهمیت بیش از حد به مدرک تحصیلی و در تعارض دانستن تحصیل با ازدواج. بطور مثال در حال حاضر این فرهنگ غلط در جامعه وجود دارد که تا زمانی که فرد فارغ‌التحصیل نشده نباید ازدواج کند و در واقع اوج جوانی که بهترین زمان برای ازدواج است را به بهانه تحصیل از دست می‌دهد.

وی در خاتمه گفت: البته موانع اقتصادی نیز بسیار جدی است و ضروری‌ست که از سوی دولت راهکاری برای رفع آن ارائه شود و سیاست گذاری های لازم صورت گیرد، اما راه‌حل ریشه‌ای‌تر تغییر نگرش خانواده‌ها و جوانان و ترویج فرهنگ ازدواج آسان است. به بیان دیگر تا وقتی که خانواده‌ها شروط بی‌اساس را برای ازدواج تعریف می‌کنند و با بهانه‌جویی برای ازدواج فرزندانشان مانع‌تراشی می‌کنند نمی‌توان انتظار بهبود اوضاع را داشت.

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز