قاتل خاموش همچنان قربانی می گیرد

۱۳۹۸/۰۵/۱۶ - ۲۲:۳۰:۰۴
کد خبر: ۸۸۲۱۸۶
قاتل خاموش همچنان قربانی می گیرد
طبق آخرین مطالعات، شیوع فشار خون بالا در کشور در افراد بالای ۲۵ سال، ۲۷ درصد است که نیمی از آن ها از بیماری خود بی اطلاع و نیمی دیگر که مطلع هستند درمان موثردریافت نمی کنند.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ این در حالی است که فشار خون بالا از مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده سلامت و همچنین عامل مرگ زودرس ناشی از سکته‌های قلبی و مغزی به شمار می رود. چند هفته قبل طرح بسیج کنترل فشارخون در کشور اجرا شد. خیلی ها در آن شرکت کردند و بعد از گذشت این مدت می خواهند درباره فشار خون و نتایج مربوط به خودشان بیشتر بدانند .

مطالعات مختلف، نشان داده است که در جوامعی که سطح سواد سلامت مردم، از میزان قابل قبولی برخورداراست، افراد با نشاط‌ ‌تر، سالم‌تر و پویاترند. بسیج کنترل فشار خون نیز که چندی پیش اجرا شد، به همین منظور و برای آگاهی بخشی به افراد بود تا مراقب فشار خون شان باشند .

به گفته دکتر محمد جعفر صادقی؛ مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی مشهد، افزایش آگاهی عمومی و تشخیص زودهنگام؛ مهم ترین اهداف طرح کنترل فشار خون بود.

این طرح برای همه افراد بالای ۳۰ سال، خانم های باردار و بیماران کلیوی اجرا شد. هدف کلی اجرای طرح، شناسایی مبتلایان به فشار خون در کشور، افزایش آگاهی عموم جامعه به عوامل خطر، اهمیت تشخیص زودرس فشار خون بالا و در نتیجه افزایش مراقبت و درمان ازمبتلایان بود.۲۵درصد افراد بالای ۳۰ سال در کشور در معرض ابتلا به فشار خون بالا هستند؛ به عبارتی از هر چهار نفر یک نفر.

مطلب پیشنهادی:

آیا کندن جوش صورت یک اختلال روانی است ؟

9نشانه یک عفونت چشمی خطرناک

تکنیک طلایی برای درمان «جوش زدن» در بدن

انجام ماموگرافی سبب ابتلا به سرطان سینه نمی‌شود/ هشدار در مورد ابتلای زنان جوان به سرطان سینه

ویتامین A از ابتلا به سرطان پوست پیشگیری می کند

اماو اگرهای زمان اندازه گیری فشارخون

به گفته وی در زمان اندازه گیری فشار خون باید به شرایط فرد مانند گرسنگی، خستگی، تحرک، استرس، سیگار کشیدن، مصرف خوراکی شور و... توجه داشت زیرا در این صورت فشار خون غیرواقعی را نشان می دهد.

ضرورت فرهنگ سازی در کنترل "فشار خون"

اندازه گیری منظم فشار خون باعث تشخیص زودهنگام و سریع افزایش فشار خون

می شود. این مسئله به خصوص در صورت عادت به مصرف غذاهای شور و چرب، چاقی،استعمال دخانیات، بی تحرکی و مواجهه با استرس های زیاد اهمیت بیشتری خواهد داشت. البته همواره تاکید بر حفظ سبک زندگی سالم و کنار گذاشتن فرهنگ ناسالم رژیم غذا یی می شود.

کودکان هم ممکن است به " فشار خون بالا " مبتلا شوند

زمانی می توان انتظار افزایش فشار خون در کودک را داشت که از نظر سلامت دچار مشکلی باشد. هنگامی که اختلالی در ریتم طبیعی زندگی او ایجاد شود و احتمال ابتلا به بیماری ها وجود داشته باشد، اندازه گیری فشار خون نیز یکی از شاخص های تعیین کننده بیماری خواهد بود.

اماو اگرها

این طرح در کشور انجام شد و داده های آماری آن برای برنامه ریزی چشم انداز سلامت کشور به کار خواهد آمد و لازم است به همه دست اندرکاران آن خدا قوتی بگوییم اما نکته ای که به آن توجه نشد نحوه صحیح اطلاع رسانی درباره شرایط فرد در زمان اندازه گیری فشار خون بود .

به بیان دیگر فقط در زمان اندازه گیری فشار خون،فرد با خواندن بنرها و بروشورهای پایگاه ها به به این اطلاعات پی می برد که درآن زمان نمی توانست به درد بخور باشد در حالی که می شد ضمن تبلیغ بازه زمانی اجرای طرح، اطلاعات کامل‌ تری در باره شرایط زمان مراجعه به مخاطبان داد تا با صرف هزینه و نیروی انسانی قطعا داده های قابل قبول تری به دست آید ضمن این که برای بالابردن سواد سلامت مردم باید اطلاعات دقیق و نکات ضروری آموزش داده شود تا بتوان انتظار همکاری بهتری داشت و اگر قرار است این طرح در فاز بعدی اجرا شود، رفع نقاط ضعف آن ضروری است.

اگر در طرح شرکت کرده اید

اگر در این طرح شرکت کرده اید و فشارخون تان بالا بود ، باید خیلی سریع برای درمان و تغییر سبک زندگی‌تان اقدام کنید و به صورت دوره ای برای اندازه گیری و کنترل فشارخون به پزشک مراجعه کنید. در موارد شدیدتر بهتر است با مشورت پزشک دستگاه اندازه گیری فشارخون را تهیه و روزانه فشار خون خود را اندازه گیری کنید. اگر هم نتیجه فشارخون تان خوب بود بازهم دلیل نمی شود به سبک زندگی تان بی تفاوت باشید.

نظر شما