آیا تابش امواج خارج از جو می‌تواند اثر سوء روی یادگیری و حافظه به دنبال داشته باشد؟

۱۳۹۸/۰۵/۱۹ - ۰۹:۲۸:۲۸
کد خبر: ۸۸۲۸۹۰
آیا تابش امواج خارج از جو می‌تواند اثر سوء روی یادگیری و حافظه به دنبال داشته باشد؟
در طول سال‌های اخیر، تیم‌های متعددی به مریخ اعزام می‌شوند تا با یافته‌های اکتشافی‌شان دست پر به زمین برگردند اما آیا این ماموریت‌ها روی سلامتی فضانوردان آثار منفی و زیان‌آوری به دنبال دارد؟

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ دانشمندان با این سطح از دغدغه به پژوهشی پرداختند که نتایج حاکی از آن در ژورنال معتبر eNeuro به انتشار رسید. پژوهشگران موش‌ها را در یک دوره شش ماهه در معرض تابش دوز کمی از نوترون و فوتون‌ها قرار دادند و نتایج حاصل از این آزمایش موجب حیرتشان شد.

با پایان دوره شش ماهه پژوهش، یاخته‌های عصبی موجود در ناحیه هیپوکامپ در مغز موش‌ها به طرز عجیبی تغییر یافت. همچنین با انجام تست‌های متنوع رفتاری مشخص شد موش‌ها از اختلالاتی در حیطه یادگیری و حافظه رنج می‌برند. از سوی دیگر به نظر می‌رسد موش‌ها سطح اضطراب بیشتری را نسبت به حالت عادیِ سایر موش‌ها تجربه کرده‌اند.

تابش امواج خارج از جو

دانشمندان نتیجه گرفتند طیف وسیعی از نواقص رفتاری به علت قرارگیری موش‌ها در معرض تابش نوترون‌‌ها پدیدار شده بود. به همین علت یافته‌های حاصل از این مطالعه را به فضانوردان نیز تعمیم دادند و اعلام کردند که آنها هم مستعد ابتلا به این اختلالات عصبی و رفتاری هستند. در مقاله مربوطه به صراحت نوشته شده:

ماهیت تابش امواج متعدد در فضا قادر نیست در بلندمدت جلوی تلاش بشر را برای سفر به مریخ بگیرد اما در حال حاضر یکی از بزرگترین موانع انسان برای سفر به ماورای مدار کره زمین به شمار می‌رود.

البته عده‌ دیگری از دانشمندان مثل فرانسیس کوکینوتا از دانشگاه نوادا یافته‌های این پژوهش را گمراه‌کننده دانسته و در مصاحبه‌اش با رسانه‌ها بیان کرده فضانوردان به هیچ عنوان در معرض این مقدار انرژی نوترونی قرار نمی‌گیرند. او همچنین از محققین سوال کرده چرا از نژادی از موش‌های سوری استفاده کرده‌اند که به شدت نسبت به تابش امواج حساس هستند.

در هر صورت هنوز چالش‌های بسیار زیادی برای سفر به خارج از کره زمین پیش روی بشر وجود دارد. آیا به زودی راه حلی برای این چالش کشف خواهیم کرد؟

نظر شما