تخصیص ۱.۵ میلیارد دلار برای توسعه اشتغال روستایی

۱۳۹۸/۰۵/۲۵ - ۱۵:۲۳:۲۲
کد خبر: ۸۸۵۴۲۶
تخصیص ۱.۵ میلیارد دلار برای توسعه اشتغال روستایی
رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره توانمندی‌های بی نظیر و کم نظیر روستائیان و عشایر کشور بر اهتمام و جدیت دولت برای حمایت از تولیدکنندگان و توسعه تولیدات در این بخش تاکید کرد.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ دکتر محمود واعظی روز جمعه با حضور در نمایشگاه بین المللی تهران، بیش از سه ساعت از چهارمین نمایشگاه توانمندی‌های روستائیان و عشایر کشور بازدید و در فضایی صمیمی با غرفه‌داران و تولیدکنندگان روستایی و عشایر که محصولات خود را در این نمایشگاه عرضه کرده‌اند گفتگو کرد و در جریان روند تولیدات، محصولات و مسائل و مشکلات آنان قرار گرفت.

رئیس دفتر رئیس جمهور همچنین از نمایشگاه استارت‌آپ‌های روستایی نیز بازدید کرد و با جوانان و متخصصان فعال در این عرصه از نزدیک گفتگو کرد.

دکتر واعظی در حاشیه بازدید از چهارمین نمایشگاه توانمندی روستائیان و عشایر کشور، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره برنامه های دولت برای حمایت از تولیدکنندگان روستایی و عشایر کشور به عنوان بخشی که ۲۵ تا ۲۶ درصد اقتصاد کشور را در دست دارند، گفت: از دست اندرکاران و مسئولانی که این نمایشگاه بسیار خوب را ایجاد کردند، بویژه معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تشکر می‌کنم.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه دولت یازدهم و دوازدهم و مسئولان عالیرتبه کشور، همواره نسبت به عشایر و روستائیان عنایت و توجه داشته اند، اظهار داشت: معتقدیم اگر نسبت به مسایل به روستائیان و مناطق محروم کشور، توجه و اهتمام داشته باشیم، دستاوردها و برکات زیادی نصیب کشور خواهد شد.

دکتر واعظی با اشاره به اینکه توجه به تولیدات روستایی و ایجاد اشتغال در روستاها مانع از مهاجرت روستائیان به شهرها خواهد شد، گفت: افرادی که در روستا زندگی می کنند، معمولاً به کشاورزی، دامداری و تولید صنایع دستی مشغول بوده و محصولات گوناگونی را تولید کرده و هنگامی که روستائیان به شهرها مهاجرت می کنند نمی توانند در فضای شهری این محصولات و خدمات را برای کشور داشته باشند.

دکتر واعظی ادامه داد: در این راستا دولت از مقام معظم رهبری اجازه گرفت و مجلس نیز آن را تأیید کرد تا از صندوق توسعه ملی ۱.۵ میلیارد دلار برای توسعه اشتغال روستایی تخصیص داده شود که تا امروز حدود نیمی از این مبلغ به ریال تبدیل شده و توسط ۴ بانک عامل با حمایت بخش های مختلف دولتی به روستائیان پرداخت شده و براساس گزارش دستگاه های زیربط تاکنون ۱۵۰ هزار شغل روستایی در ۲، ۳ سال گذشته ایجاد شده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور اظهار داشت: سیاست دیگر دولت برای حمایت از تولیدات روستایی و عشایری این است که امکانات موجود در شهرها را به روستاها و مناطق محروم منتقل کند.

دکتر واعظی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار از خدمات مخابرات اعم از تلفن، اینترنت و پوشش تلفن همراه برخوردار هستند، افزود: امروز یک نهضتی برای گازرسانی و برق رسانی به روستاها بوجود آمده و دولت در راستای ایجاد جاده های مناسب روستایی و تأمین آب شرب روستائیان تلاش های گسترده ای می کند تا مردم در روستاها احساس آرامش و زندگی کرده و بدانند که می توانند در محیط روستا به بهترین شکل به زندگی خود ادامه دهند.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه با تحت پوشش قرار دادن روستاها به شبکه اینترنت، بوم گردی و فروش محصولات صنایع دستی و کشاورزی از طریق اپلیکیشن ها و برنامه های مختلف گسترش یافته است، گفت: امروز بسیاری از جوانان روستایی در زمینه ایجاد استارت آپ ها برای فروش محصولات اقدام کرده‌اند و ثمره تلاش آنها در این نمایشگاه به وضوح نمایان است، به گونه ای که برخی از غرفه داران عنوان کردند که محصولات صنایع دستی خود را نه تنها در ایران بلکه به دیگر کشورهای همسایه ارسال نیز می کنند.

دکتر واعظی توسعه بوم گردی را موجب آشنا شدن مردم با فرهنگ‌ها و آداب و رسوم مختلف برشمرد و گفت: امروز اتفاق بسیار خوبی در بخش روستایی و عشایری در حال رخ دادن است و این سیاستی است که رئیس جمهور و دولت با جدیت به دنبال آن هستند و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری به دنبال رفع مشکلات در این مسیر است.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه خوشبختانه با تلاش های انجام شده شاهد رونق کشاورزی در روستاهای کشور هستیم، اظهار امیدواری کرد تا با ادامه این روند بخشی از نیازمندی های کشور توسط روستائیان تولید و توسط مردم استفاده شود.

دکتر واعظی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برگزاری این نمایشگاه ها چه دستاوردهایی را به دنبال دارد، گفت: اینکه توانسته ایم از تمامی استان های کشور در این نمایشگاه نمایندگانی داشته باشیم بسیار قابل توجه بوده و باعث می شود همه محصولات روستایی و عشایری در معرض نمایش عموم قرار بگیرد و این بسیار حائز اهمیت است.

وی خاطرنشان کرد: تنوع قومی و مذهبی و وجود آداب و رسوم گوناگون برای کشور به عنوان یک سرمایه مهم برای کشور به شمار می‌رود چراکه این تنوع فرهنگی منجر به نوآوری، ابتکار و جاذبه‌های گوناگون می‌شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: امروز در بازدید از این نمایشگاه شاهد انگیزه بالای روستائیان برای معرفی محصولات و روستاها و شهرهایشان بودیم و این انگیزه باعث می شود که روستاها در آینده آبادانی بیشتری داشته باشند.

نظر شما