دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح کرد

مجارات های ما در کشور برای مبارزه با مواد مخدر بازدارنده نیست/۷۰ درصد زندانیان ایران مرتبط با مواد مخدر هستند

۱۳۹۸/۰۵/۲۶ - ۰۹:۳۸:۴۲
کد خبر: ۸۸۵۵۹۰
مجارات های ما در کشور برای مبارزه با مواد مخدر بازدارنده نیست/۷۰ درصد زندانیان ایران مرتبط با مواد مخدر هستند
طبق آمارهای اعلام شده در کشور حدود ۷۰ درصد زندانیان ایران مرتبط با مواد مخدر هستند و این نشان دهنده آن است که مجازات های ما بازدارنده نیست.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی برنا؛ در نشست خبری رییس ستاد مبارزه با مواد مخدر با خبرنگاران که صبح امروز( 26 مردادماه) برگزار شد، اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدربیان کرد: براساس  آمارهای  منتشر شده از سوی سازمان ملل ۲۸۰ میلیون مصرف کننده مواد مخدر در جهان وجود دارد و سالانه ۴۵۰ هزار نفر در اثر مصرف موادمخدر جان خود را از دست می‌دهند.

وی ادامه داد: سطح زیرکشت در آسیا به ویژه افغانستان افزایش پیدا کرده است و مصرف کننده های موادمخدر نیز در افغانستان هم افزایش پیدا کرده است.

مومنی گفت: سازمان ملل از تصمیمات آمریکا، کانادا، آفریقای جنوبی در خصوص مبارزه با مواد مخدر ابراز نگرانی کرده است

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: در افغانستان حتی تعداد خانم هایی که به مواد مخدر اعتیاد دارند نیز افزایش پیدا کرده است.

مومنی افزود: سازمان ملل همچنین اعلام کرده است که طی ۵ سال گذشته مصرف موادمخدر در بین زنان افزایش پیدا کرده است.

مومنی گفت: سازمان ملل در آخرین آمارهای خود از جمهوری اسلامی ایران تشکر کرده و اعلام کرده ۶۷ درصد از کشفیات مواد مخدر جهان توسط ایران انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: در سال های گذشته ضمن اینکه اقدامات مناسبی در کشفیات و مبارزه با مواد مخدر انجام شده است ولی در پیش‌بینی و پیشگیری اقدامات خوبی انجام نداده ایم که به همین منظور طرح یاری‌گران زندگی را با تمام ظرفیت در کشور با موضوع اقدامات تصمیم ساز اجرا شود.

مومنی افزود: ضربه به بنیادهای اقتصادی قاچاقچیان بسیار مهم است چرا که اگر به بنیادهای اقتصادی آنان ضربه وارد نشود و آن بنیادها متلاشی نشوند قاچاقچیان بعد از اینکه از زندان بیرون می آیند به آن شبکه برمی گردند و به ادامه فعالیتشان می پردازند و یا اینکه مادامی که قاچاقچیان در زندان هستند، همدست های آنان در شبکه ادامه کارشان را دنبال می کنند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: طبق قانون اموال قاچاقچیان ناشی از جرم تلقی نمی شود و پلیس و دیگر دستگاه ها باید در دادگاه ثابت کنند که این اموال ناشی از جرم است. در صورتی که باید قانون به نحوی باشد که قاچاقچیان ثابت کنند اموال شان ناشی از جرم نیست. در همین راستا ما تقاضا کرده ایم تا قانون در این زمینه بازنگری شود.

وی  افزود: همیشه این سوال بوده است که چرا پلیس معتادین متجاهر را جمع می کند و چندی بعد دوباره آنها را آزاد می کند. در این زمینه باید این را بگویم که دستگیری معتادان متجاهر به هیچ عنوان کافی نیست معتاد متجاهر زمانی باید به جامعه بازگردد که به صورت کامل درمان شده است. در قانون آمده فردی که به عنوان معتاد دستگیر می شود یک ماه تا سه ماه تحت درمان قرار بگیرد و بعد به جامعه برگردد اما این نکته را باید بگویم فردی که به عنوان معتاد متجاهر یا کارتن خواب دستگیر می شود کسی است که تمامی این دوران را و این درمان ها را سپری کرده ولی باز هم اعتیاد دارد. اینها باید حداقل شش ماه در مراکز ترک اعتیاد بمانند تا بتوانند سلامتی شان را به دست بیاورند.

مومنی تصریح کرد: اینکه معتاد را دستگیر کنیم و بعد سه ماه روی آن کار کنیم و بعد به جامعه برگردانیم فقط هدر دادن منابع کشور است چرا که تا بخواهیم به هدف برسیم او آزاد می شود و آموزش های ما هیچ تاثیری روی او نداشته است. در این حوزه هم بازنگری قانون لازم است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: موضوع خرده فروشان و توزیع کنندگان مواد مخدر هم باید مانند معتادان متجاهر باشد. به دلیل اینکه فرآیند دادرسی طولانی است و یا اینکه زندان ها پر شده است وقتی یک خرده فروش و یا توزیع کننده مواد مخدر دستگیر می شود با یک مبلغ جریمه این فرد آزاد می شود. اگر می خواهیم چرخه مبارزه با مواد مخدر کامل شود خرده فروشان  و  توزیع کنندگان مواد مخدر هم باید مانند معتادان به اردوگاه های ماده ۴۲ بروند.

وی افزود: طبق آمارهای اعلام شده در کشور حدود ۷۰ درصد زندانیان ایران مرتبط با مواد مخدر هستند و این نشان دهنده آن است که مجازات های ما بازدارنده نیست. ما نمی گوییم تمامی مجرمان با این جرم را اعدام کنید اما باید مجازات به اندازه جرم باشد و اگر به عنوان مثال ۲۰ تا ۳۰ سال حبس برای فردی بریده می شود تمامی حبسش را بکشد و اینگونه نباشد که بعد از چند سال دوباره به جامعه برگردد و هیچ نشانه ای از بازدارندگی این مجازات در او دیده نشود.

مومنی در پایان تاکید کرد: موضوع مبارزه با مواد مخدر را باید مردمی کنیم، همگان بدانند دولت به تنهایی نمی تواند با این موضوع مقابله کند و به شدت به کمک مردم در این زمینه احتیاج داریم.

مومنی در ادامه نیز با پاسخ به این سوال که در خصوص تبدیل شدن باقی معابر به محلی برای جولان معتادین متجاهر باید چه کرد و چگونه اجازه نداد هرندی های دیگری احداث شود نیز گفت: در این خصوص لازم به ذکر است که بگویم معتادین پس از جمع آوری به مدت 6 ماه نگهداری می شوند هرچند این زمان بسیار کم است اما حداکثر آن است و بازه زمانی آن نیز 2 الی 3 ماه است ، اما با این شرایط اجازه نمی دهیم معتادین متجاهر باقی محلات تهران را تبدیل به محلاتی همچون هرندی و دروازه غار کنند و از آن نیز جلوگیری می شود و با جمع آوری آنان سعی در بازپروری و همچنین پیشگیری از پراکنده این افراد در باقی مناطق شهر تهران خواهیم داشت

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز