اجرای فاز پنجم احیای دریاچه ارومیه در ۸۳ روستای آذربایجان غربی ‌

۱۳۹۸/۰۶/۰۳ - ۰۸:۴۲:۲۱
کد خبر: ۸۸۸۹۷۴
اجرای فاز پنجم احیای دریاچه ارومیه در ۸۳ روستای آذربایجان غربی ‌
‌مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران از اجرای فاز پنجم طرح احیای دریاچه ارومیه در 83 روستای استان خبر داد.

‌به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ علی ارواحی در بیستمین جلسه کارگروه ملی راهبری پروژه همکاری در احیای دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی که در سالن جلسات ساختمان شماره یک جهاد کشاورزی استان برگزار شد، گفت: فاز پنجم طرح احیای دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی در 83 روستای این استان اجرا شد و قرار است به تعداد روستاها در فاز ششم  12 روستای جدید نیز اضافه و در 35 روستای قدیمی نیز برنامه های آموزشی ترویجی همچنان ادامه یابد.

رسول جلیلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه از همکاری و مشارکت بیش ازیکهزار و 312 بهره بردار در اجرای 5 فاز طرح احیای دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی خبر داد.

وی اظهار کرد: هدف و اولویت اصلی ما در بخش کشاورزی کمک به احیای دریاچه ارومیه است‌، چرا که زندگی و سلامت بیش از 15 میلیون نفر در منطقه شمالغرب کشور به حیات این زیست بوم بستگی دارد.

جلیلی افزود: کاهش مصرف آب و نهاده‌های شیمیایی و بسیج اجتماعی به منظورانجام اقدامات احیایی دریاچه ارومیه و حفاظت از تنوع زیستی از اهداف این پروژه است.

وی با اشاره به اقدامات این سازمان در جهت کاهش مصرف آب، بیان کرد: در سال های اخیر توجه در سه حوزه منبع تامین آب، مزرعه و گیاه متمرکز شده است تا بتوان با تغییر الگوی کشت در جهت کاهش مصرف آب قدم برداشت به طوری که 33 میلیارد تومان از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال گذشته برای توسعه سیستم های نوین آبیاری در بخش کشاورزی هزینه شده است.

جلیلی ادامه داد: کشت محصولاتی با مصرف آبی کم، حفظ و ارتقای بهره وری خاک کشاورزی، مدیریت روان آب ها، حفظ منابع آب زیرزمینی و استفاده از تکنولوژی های روز برای کاهش مصرف آب از دیگر اقدامات این سازمان برای مقابله با کم آبی است.

وی خاطرنشان کرد: در طی 4 سال گذشته در اثر انتقال تکنیک های نوین به سر مزارع و به کارگیری شیوه های به زراعی و به نزادی و مشارکت بخش خصوصی و جوامع محلی و دستگاه‌های اجرایی ذیربط توانستیم 152 میلیون متر مکعب در مصرف آب در بخش کشاورزی صرفه جویی کنیم .

در ادامه این جلسه بیتا احمدیان مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی آذربایجان غربی گزارشی از  میزان پیشرفت فاز پنجم پروژه همکاری در احیای دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی را برای حاضرین در جلسه ارائه کرد و بر لزوم برنامه‌ریزی دقیق تر به منظور اجرایی کردن فاز ششم با حضور اعضای کارگروه ملی راهبری پروژه تاکید کرد.

احمدیان بیان کرد: ارتقای مسئولیت‌پذیری اجتماعی و جلب مشارکت جوامع محلی درجهت احیای دریاچه ارومیه یکی از اهداف مهم این پروژه است و در همین راستا تا کنون بیش ازیکهزار و 312 نفر از جوامع محلی و کشاورزان حوضه آبریز دریاچه ارومیه در سطح یکهزار و 923 هکتار دراجرای این پروژه همکاری کرده‌اند.

وی نتایج مثبت و موفقیت‌آمیز پروژه احیای دریاچه ارومیه را نتیجه همکاری بین بخشی میان نهادهای مختلف ملی و بین‌المللی از جمله دولت ژاپن، برنامه عمران ملل متحد، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان آب منطقه‌ای، سازمان‌های مردم نهاد و جوامع محلی در دو استان آذربایجان غربی و شرقی دانست.

احمدیان اضافه کرد: این پروژه با محوریت استقرارکشاورزی پایدار و با هدف صرفه جویی 35 درصدی آب درون مزرعه ای ، کاهش 40 در صدی مصرف نهاده های شیمیایی ، افزایش 20 درصدی شاخص بهره وری اقتصادی مزرعه در واحد سطح ، مدیریت پسماند و ضایعات کشاورزی و برگشت آن به مزرعه در جهت افزایش توان بیولوژیک خاک و حفظ آب و همچنین جلوگیری 30 درصدی تبخیر سطحی مزرعه انجام می گیرد.

پروژه همکاری در احیای دریاچه ارومیه با الگوسازی مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی بر اساس تعاملات متقابل انجام شده بین دفتر تالاب‌ها، اداره کل محیط زیست و سازمان جهاد کشاورزی برای همکاری در زمینه های محیط زیستی همچنین به دلیل شرایط بحرانی دریاچه ارومیه از سال 2014 آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز