عضو شورای عالی کار:

تمامی عوامل را مهیا کرده ایم تا کارفرما دستمزد کارگر را در اولویت قرار ندهد/ ۱۵ درصد کارگران از چرخه کارگری خارج شده اند

۱۳۹۸/۰۶/۱۲ - ۰۵:۰۷:۰۹
کد خبر: ۸۸۹۱۰۲
تمامی عوامل را مهیا کرده ایم تا کارفرما دستمزد کارگر را در اولویت قرار ندهد/ ۱۵ درصد کارگران از چرخه کارگری خارج شده اند
خدایی گفت: طی سال گذشته با خروج 15 درصدی کارگران از چرخه فعالیت های کارگری مواجه بودیم که متاسفانه آماری بسیار بالاست. مسئله دیگر در این رابطه نیز خروج کارگران خارجی از کشور است که طی چند وقت اخیر به دلیل کاهش ارزش پولی شکل گرفته است .

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مبحث حقوق کارگران و کشمکش‌هایی که در این رابطه همواره با کارفرما وجود داشته است در طول دوران به عنوان بحث برانگیز ترین موضوع و مسئله اشتغال در کشور مطرح بوده است.

طی چند روز اخیر آماری منتشر شد که اعلام می کرد  130 هزار و 400 کارگر در کشور وجود دارند که در چندماه گذشته حقوق دریافت نکرده اند و یا اگر دریافتی نیز داشته اند با تاخیر فراوانی همراه بوده است.

علی خدایی، فعال کارگری و عضو شورای عالی کار، در گفتگو با خبرنگار برنا گفت: آماری که در اختیار شورای عالی کار و باقی تشکلات کارگری قرار گرفته و از کارخانجات اخذ شده است حاکی از این است که آمار 130 هزار و 400 دقیق نیست و تعداد افرادی که حقوق دریافت نکرده اند و یا در دریافت دستمزد با تغییر مواجه بوده اند بیش از چیزی است که اعلام شده است.

وی ادامه داد: در پایشی که در پایان سال گذشته در خصوص وضعیت  حقوق و دستمزد کارگران صورت گرفته بود، آماری به دست آمد که بیانگر این بود که حدود 90 هزار کارگر در انتظار حقوق معوقه هستند و بعضا از حقوق دور مانده‌اند. نکته حائز اهمیت در این آمار این است که مختص کارخانجات و کارگاه های بزرگی بود که بیش از 50 نفر کارگر داشتند و در خصوص کارگاه کوچک تر که قسمت عمده کارگاه تولیدی کشور را تشکیل می‌دهد آماری صحیح وجود ندارد و قطعا بیش از این خواهد بود.

 خدایی در خصوص دلایل عدم پرداخت و یا تاخیر در پرداخت حقوق از سوی کارفرما نیز گفت: بحران های اقتصادی و نوساناتی که در زمینه اقتصاد وجود دارد همواره به عنوان اصلی ترین مبحث در خصوص عدم پرداخت حقوق کارگران وجود دارد، اما این موضوع فقط به عنوان یکی از مسائل مطرح می شود و اصلی‌ترین نیست، نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که تنها پرداختی کارفرما که عدم پرداخت آن مشمول هیچ گونه جریمه ای نخواهد شد و هیچ گونه عواقبی را برای کارفرما ندارد مبحث حقوق و دستمزد است.

وی ادامه داد: کارفرما در خصوص باقی پرداختی هایی که دارد موظف است با ضمانت اجرایی تمامی آن ها را وصول کند و اگر به این شکل نباشد کارفرما مشمول جریمه های سنگینی خواهد شد اما متاسفانه برای عدم پرداخت حقوق کارگر هیچ جریمه ای از سوی قانون برای پیش بینی نشده و همچنین هیچ عواقبی نیز برای آن در نظر گرفته نشده است و حتی در بیشتر اوقات اگر اعتراضی به این موضوع از سوی کارگران صورت گیرد به بدترین روش با آنان برخورد خواهد شد. در نتیجه تمامی عوامل را برای کارفرما مهیا کرده ایم که اولویت آخر را برای پرداخت حقوق و دستمزد کارگران داشته باشد.

این فعال کارگری در پاسخ به این موضوع که با کاهش کارگر و کوچ آنها به دلیل نبود بازار کار به سمت مشاغل دیگر مواجه شده ایم یا خیر گفت: به هیچ عنوان نمی توان پذیرفت با کمبود کارگر مواجه هستیم، در حال حاضر آمار اشتغال و میزان بیکاری درون کشور ما مشخص است و به راحتی می توان با گشت و گذاری در سطح شهر و در میادین شهری مانند تهران به تعداد کارگرانی که بیکار هستند پی برد که در انتظار هستند تا بر سری کاری همچون فعالیت های ساختمانی بروند.

عضو شورای عالی کار تصریح کرد: اما موضوع مورد توجه در این رابطه دستمزدهای کمی است که از سوی کارفرمایان به کارگران پرداخت می‌شود، یعنی می‌توان گفت ما کارگران متقاضی کار داریم اما با کمبود کارگران ارزان که مدنظر کارفرما هستند مواجه ایم.

خدایی افزود: نکته قابل توجه دیگر در این مورد آماری است که در خصوص خروج کارگران از بازار کار اعلام شده است. طی سال گذشته با خروج 15 درصدی کارگران از چرخه فعالیت‌های کارگری مواجه بودیم که متاسفانه آماری بسیار بالاست. مسئله دیگر در این رابطه نیز خروج کارگران خارجی از کشور است که طی چند وقت اخیر به دلیل کاهش ارزش پولی و همچنین کاهش ارزش نرخ ارز تصمیم به خروج از ایران گرفته اند و به کشورهای خود بازگشته اند.

نظر شما