اجرای ۲طرح برای اشتغال ۱۲ هزار زن سرپرست خانوار/نیازمند ورود جدی قوه قضاییه به لایحه حمایت از کودکان هستیم

۱۳۹۸/۰۶/۰۳ - ۱۲:۲۳:۵۰
کد خبر: ۸۸۹۱۵۶
اجرای ۲طرح برای اشتغال ۱۲ هزار زن سرپرست خانوار/نیازمند ورود جدی قوه قضاییه به لایحه حمایت از کودکان هستیم
ابتکار به موضوع تحصیل دختران اشاره کرد و گفت: یک مدرسه در منطقه شیرآباد شهر زاهدان که خاص دختران بازمانده از تحصیل است و به دلیل درخواست پسران، نوبت بعدازظهر آن برای پسران است که با همکاری سازمان مردم نهاد و حمایت و نظارت وزارت اموزش و پرورش راه اندازی شده است. همچنین مدرسه‌ای در روستای چاه جمال در حاشیه ایرانشهر راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی برنا؛ معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در نشستی به مناسب هفته دولت به برنامه های تدوین شده حوزه زنان در دولت دوازدهم اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۵ لایحه جدید را که شامل برابری دیه زن و مرد، اصلاح قوانین مربوط به طلاق، اصلاح قوانین مربوط به سن کیفی، حمایت از زنان سرپرست خانوار و کودک همسری است را به دولت ارائه داده ایم.

وی در ادامه افزود: با قوه قضاییه به شکل خاص جلسات متعدد، هماهنگی‌ها و نشست های تخصصی برای لایحه تامین امنیت زنان علیه خشونت داشتیم و در انتظاریم تا رئیس  قوه قضائیه در تصویب نهایی این لایحه به ما یاری برسانند تا بتوانیم این لایحه را که حمایت از خانواده و صیانت از مهمترین نهاد اجتماعی است در دستور کار و اجرا قرار دهیم.

وی به لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: در این راستا رئیس جمهور در امور زنان و خانواده از کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس و شورای نگهبان خواست که لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان را که یکی از مترقی‌ترین لوایح کشور براساس قوانین دینی و اسلامی و حقوق کودک است، هرچه زودتر ابلاغ کنند.

وی عنوان کرد: در امور زنان و خانواده بسیاری از مقررات، آیین نامه و مطالبات زنان را پیگیری کرده ایم که در برخی موارد به نتیجه رسیدیم و برخی نیز در پیچ و خم مراحل کار قرار دارد، بعلاوه تعامل خوبی با مجلس شورای اسلامی و فراکسیون زنان و خانواده و کمیسیون های اجتماعی داشته ایم که به فراخور موضوعات نیز نشستها و هم برنامه‌ریزی‌هایی داشتیم.

وی با بیان اینکه یکی از تعاملات جدی ما چه در بعد حقوقی و در بعد آموزش مسئله خانواده و توجه به خانواده و برقراری تعادل میان خانواده و نقش های فردی و اجتماعی زنان است گفت: این موضوع به آن معنا است که فردی مجبور نشود نقش خانوادگی خود را به خاطر دیگری فدا کند یا بالعکس.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد : تلاش می‌کنیم نقش های خانوادگی زنان و نقش های فردی و توجه به هویت فردی را در تقابل نبینیم تا هم خانواده‌ای مستحکم و هم زنانی بانشاطی داشته باشیم که به آرزوهای خودشان دست پیدا کنند.

وی به موضوع آموزش های ازدواج اشاره کرد و گفت: ستاد ملی زن و خانواده دستورالعملی را برای آموزش قبل، حین و بعد از ازدواج تصویب و به دولت ابلاغ کرده است. بعلاوه محوریت این کار با وزارت بهداشت است اما این کار با همکاری دستگاه‌های مختلف ادامه دارد و باید ارتقاء یابد.

ابتکار در خصوص طرح گفت‌وگوی ملی خانواده گفت: طرحی را با همکاری آموزش و پرورش، وزارت علوم و انجمن جامعه شناسی ایران تحت عنوان گفت وگوی ملی خانواده داریم.

وی افزود: همچنین در زمینه اشتغال و کارآفرینی زنان سرپرست خانوار دو طرح بسیار بزرگ با همکاری وزارت کار و وزارت کشور در حال اجراست. که در این دو طرح، ۱۲ هزار زن سرپرست خانوار را مورد هدف قرار می‌دهیم و خوشبختانه تا به امروز این طرح به خوبی پیش رفته است.

ابتکار با بیان اینکه مهارتهای ارتباطی را به عنوان مسئله مهم در خانواده ایرانی مورد هدف قرار دادیم که مرحله اول آن در استانها به پایان رسیده است و مرحله دوم آن در حال اجراست یادآور شد: در این طرح توجه اصلی ما به معضلات خانواده و مهارتهای ارتباطی و گفتوگوی بین نسلی است.

وی به موضوع  تحصیل دختران اشاره کرد و گفت: یک مدرسه در منطقه شیرآباد شهر زاهدان که خاص دختران بازمانده از تحصیل است و به دلیل درخواست پسران، نوبت بعدازظهر آن برای پسران است که با همکاری سازمان مردم نهاد و حمایت و نظارت وزارت اموزش و پرورش راه اندازی شده است. همچنین مدرسه‌ای در روستای چاه جمال در حاشیه ایرانشهر راه اندازی شد.

وی با اشاره به اینکه دختران حدود سن ۱۲ تا ۱۴ ساله و حتی بیشتر در کلاس اول ابتدایی حضور داشتند که به دلایل مختلفی به مدرسه نرفتند گفت: در این راستا هماهنگی‌های اولیه برای مدرسه‌ای در خراسان شمالی انجام شده است.

 

 

 

وی در ادامه گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد مشکلاتی را در ارتباط با آموزش کودکان، بازماندگی از تحصیل دختران و کودک همسری دارد که در حال حاضر دوره ارتقاء تاب آوری اجتماعی را در این استان به طور خاص برای معضلات آن برگزار می‌کنیم و امیدواریم به مشکلات کمک کند، بعلاوه برای احداث مجموعه خوابگاهی و آموزشی برای همین دختران رایزنی های زیادی انجام دادیم.

وی با بیان اینکه ۳۸ درصد دختران ایرانی در ابتدای انقلاب در مقطع ابتدایی از تحصیل محروم بودند اضافه کرد: این درحالی است که اکنون این نرخ به کمتر از ۴ درصد رسیده است اما باز هم در تلاشیم تا با تمرکز بر این موضوع مشکلات مناطق روستایی و حاشیه نشین را کمتر کنیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه از تشکل‌هایی که پروژه ارایه دهند و پروژه‌هایشان با معاونت همسو باشد حمایت می کنیم ادامه داد: در پنج منطقه کشور تاکنون نشست‌های منطقه‌ای برای بیش از ۱۵۰۰ تشکل در حوزه زنان و خانواده در دوره های 4 ماهه برگزار کردیم تا در موضوع مهارت‌های مختلف که یک تشکل غیر دولتی نیاز دارد گامی برداشته باشیم.

وی افزود: همچنین یک لایحه و آیین نامه‌ای در خصوص تشکل ها وجود داشت که اصلاح شد و به این ترتیب امیدواریم که در بحث حقوقی نیز حمایت‌ها بیشتری شود.

ابتکار از افزایش تعداد بانوان در تشکل های استان ها خبر داد و گفت: تعداد تشکل های زنان از 1700  تشکل به بیش از 2700 تشکل در حوزه زنان و خانواده رسیده است. چراکه مهمترین محور کاری ما در دولت دوازدهم نگاه برنامه‌ای به موضوع عدالت جنسیتی و تحقق ماده ۱۰۱ قانون برنامه ششم است که به نوعی تحقق بندهایی از قانون اساسی جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

وی گفت: ۸ محور موضوع عدالت جنسیتی داریم که شامل آموزش، بهداشت، ورزش، مشارکت سیاسی و اقتصادی می شود.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از اقدامات ما همکاری نزدیک با مرکز آمار ایران است گفت: آمار تسهیلات روستایی که در بحث تسهیلات پایدار روستایی توزیع شده نشان می‌دهد در سال ۹۶، ۵ درصد از تسهیلات را زنان استفاده کردند که در سال ۹۷ زمانی که آمار به تفکیک درآمد نشان داد ۴۱ درصد از تسهیلات روستایی را زنان دریافت کردند و آمار تفکیک به جنس ما نگاه متفاوتی می‌دهد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: دوره تخصصی خود مراقبتی برای کارشناسان اورژانس اجتماعی طراحی شده است که طی ماه آینده برگزار می شود. همچنین برنامه ویژه‌ای را در زمینه بازدید و تدوین گزارش و حمایت از زنان زندانی گذاشتیم.

وی در مورد سن ازدواج و بحث افزایش سن ازدواج گفت: چنین لایحه ای نداریم و هدف مقابله با کودک همسری است. بعلاوه وزارت بهداشت اعتقاد دارد که سن حدود ۱۳ و ۱۴ سال کودک است.

ابتکار در این خصوص ادامه داد: در لایحه‌ای که ما دادیم و طرحی که نمایندگان مجلس ارائه دادند و در دولت نیز تایید شد، مخالفت با کودک همسری است، بنابراین کسی به دنبال آن نیست که سن ازدواج را افزایش دهد بلکه موضوع آن است که ازدواج برای کودکان باید ممنوع شود و هر گونه سوء استفاده از کودکان با عنوان یا پوشش ازدواج نباید اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به اینکه طرح ارتقای تاب آوری اجتماعی در کل کشور اجرا شده است و نقشه راه تاب آوری در همه استان‌ها استخراج شده است گفت: در موضوع اعتیاد زنان به طور مستقیم معاونت زنان مسئولیتی ندارد و موضوع اعتیاد در تقسیم کار شورای اجتماعی کشور تعریف شده است اما این موضوع باعث نشده که نسبت به موضوعات و آسیب‌ها بی‌عمل و بی تفاوت باشیم.

نظر شما