آب آلوده روزانه جان ۸۰۰ کودک را می‌گیرد

۱۳۹۸/۰۶/۰۴ - ۱۰:۱۳:۱۱
کد خبر: ۸۸۹۵۹۶
آب آلوده روزانه جان ۸۰۰ کودک را می‌گیرد
میزان مصرف فعلی آب، رشد جمعیت و آثار تغییرات آب و هوای زمین موجب شده دو سوم از جمعیت کل جهان که شمار آن به بیش از ۴ میلیارد نفر می‌رسد، حداقل یک ماه در سال،‌ با کمبود شدید آب مواجه باشند و مصرف آلوده، روزانه ۸۰۰ کودک از نعمت زندگی محروم کند.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ کمبود آب در برخی از مناطق به ویژه آفریقا، جنوب آسیا و خاورمیانه به بروز درگیری و جنگ منجر شده است، به عنوان نمونه‌ای از این درگیری‌ها می‌توان به جنگ سوریه اشاره کرد که در اثر یک دوره خشکسالی بلندمدت به وقوع پیوست.

در آمریکای لاتین نیز در حدود ۲۳۰ میلیون نفر به آب آشامیدنی پاک دسترسی ندارند و بحران آب در این منطقه همچنان تشدید می‌شود.

تا سال ۲۰۵۰ میلادی تقاضای جهانی برای آب به میزان ۵۰ درصد افزایش می‌یابد و بخش عمده این تقاضا در کشورهای درحال توسعه واقع در آفریقا و آسیاست. در همین زمان تولید غذا نیز باید به میزان ۷۰ درصد افزایش یابد تا پاسخگوی نیاز جمعیت زمین باشد.

این در حالی است که سالانه حدود ۳۰۰ هزار کودک زیر ۵ سال به دلیل بیماری اسهال ناشی از مصرف آب آلوده جان خود را از دست می‌دهند، این آمار به معنی مرگ روزانه ۸۰۰ کودک یا مرگ یک کودک در هر دو دقیقه است.

نشست سالانه هفته جهانی آب سال ۲۰۱۹ میلادی از روز ۲۵ تا ۳۰ ماه آگوست در شهر استکهلم برگزار می‌شود، این نشست با حمایت انستیتوی بین‌المللی آب استکهلم (SIWI) و برنامه آب سازمان ملل با هدف جلب توجه جهانی نسبت به چالش‌های مرتبط با آب که تقریبا در هر نقطه از جهان به چشم می‌خورد، برگزار می‌شود.

بسیاری از نهادهای دولتی و خصوصی در سراسر جهان با هدف کمک به رفع این بحران در حال فعالیت هستند و در روز ۲۵ آگوست به استکهلم می‌روند. در پی بحران آب شهر فلینت ایالت میشیگان و تلاش‌های مقامات آمریکایی برای تدوین مقررات سختگیرانه در رابطه با مصرف آب و هوا، بسیاری از شرکت‌های آمریکایی نیز تصمیم گرفتند فعالیت‌های زیست محیطی خود را گسترش دهند تا دسترسی به آب پاک را تضمین کنند.

علاوه بر این برخی از شرکت‌های بزرگ بین‌المللی نیز اقداماتی را برای کاهش مصرف ظروف پلاستیکی مورد استفاده برای نگهداری آب انجام داده‌اند. یک شرکت نیز فناوری جدیدی را توسعه داده است که با استفاده از یک سطل و محتوای یک بسته کوچک می‌توان ۱۰ لیتر آب آلوده را تنها در مدت ۳۰ دقیقه به آب آشامیدنی تبدیل کرد.

با وجود این که ورود شرکت‌های بزرگ به حوزه‌هایی مانند محافظت از محیط زیست و تامین نیازهای اولیه مردم مانند آب شرب که بخشی از وظایف دولت‌ها محسوب می‌شود،‌ پدیده‌ای جدید و عجیب است، هرچه ورود شرکت‌ها به این حوزه‌ها وسیع‌تر باشد، پیامدهای مطلوب بیشتری بر زندگی ساکنان زمین دارد.

امسال از ۲۵ تا ۳۰ اگوست، هفته جهانی آب است با شعار «آب برای جامعه : شامل همه» زیرا آب برای پیشرفت یک جامعه بسیار مهم است و مصرف درست آب در این هفته توصیه شده است.

نظر شما