جنجال اپ تغییر چهره Zao به دلیل نقض حریم شخصی کاربران

۱۳۹۸/۰۶/۱۱ - ۲۰:۰۳:۳۷
کد خبر: ۸۹۳۳۵۲
جنجال اپ تغییر چهره Zao به دلیل نقض حریم شخصی کاربران
سازندگان اپ تغییر چهره «Zao» به دلیل نقض حریم شخصی میلیون ها کاربر زیر تیغ انتقادات قرار گرفته اند.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ هفته گذشته یک توسعه دهنده چینی به نام «Momo» از اپلیکیشن تغییر چهره خود به نام «Zao» رونمایی کرد. کاربر می تواند در این اپ چهره خود را با صورت اشخاص درون فیلم یا عکس جا به جا کند. این برنامه مدت کوتاهی پس از عرضه اش به جایگاه نخست اپ های سرگرمی در اپ استور رسید و هشتگ آن بیش از 8 میلیون بازدید در شبکه اجتماعی چینی Weibo گرفت. اما جنجالی که این اپ به پا کرد تمام دستاوردها را به حاشیه راند.

پیش از هر چیز ویدیوی شجالب زیر را ببینید:

همانطور که می بینید کار Zao در تغییر چهره رضایت بخش است. این اپ به وسیله تکنولوژی «دیپ فیک» (Deepfake) چهره ها را در عکس ها و فیلم ها جا به جا می کند. حال جنجالی که در موردش صحبت کردیم چرا به وجود آمده؟

سایت بلومبرگ گزارش کرده در قوانین نسخه قبلی اپلیکیشن Zao بندی وجود داشته که به سازنده اجازه می داده تا عکس های کاربران را برای همیشه به مالکیت خود در بیاورد. این یعنی توسعه دهنده می توانسته آزادانه و بدون هیچ محدودیتی عکس های کاربران را بدون اجازه در اختیار شرکت های متفرقه قرار دهد.

این موضوع جنجال فراوانی به راه انداخت و کاربران عصبانی نظرات منفی را در اپ استور ثبت کردند. پس از این اتفاقات توسعه دهندگان اپلیکیشن Zao مجبور شدند بند استفاده آزادانه از عکس های کاربران را از اپ خود حذف کنند. آنها همچنین اعلام کردند که تمام عکس های قبلی کاربران را از سرورهای خود پاک کرده اند. این شرکت مجبور به انتشار بیانیه شد:

«نگرانی هایی که در مورد حریم شخصی کاربران ایجاد شده را درک می کنیم. بازخوردها را دریافت کرده ایم و در حال رفع مشکلات هستیم. البته این کار زمان خواهد برد.»

ماه ژوئیه سال جاری میلادی اپلیکیشن دیگری به نام فیس اپ (FaceApp) به دلیل بندی مشابه در قوانین خود جنجال به پا کرد. در قوانین این اپ نیز توسعه دهنده می توانست عکس های کاربران را به طور آزادانه به شرکت های متفرقه بدهد. البته سازنده فیس اپ هرگونه فروش اطلاعات کاربران به شرکت های طرف سوم را تکذیب کرد و به کاربران امکان حذف اطلاعاتشان را داد.

استفاده از اپ های تغییر چهره سرگرم کننده و مفرح است ولی با توجه به گزارشات متعدد در مورد نقض حریم شخصی کاربران بهتر است قبل از استفاده از این برنامه ها با دقت قوانین هر کدام را مطالعه کنید.

نظر شما