عبور امن دو سیارک از مجاورت زمین طی ۲۴ ساعت آینده

۱۳۹۸/۰۶/۲۲ - ۲۲:۲۰:۳۲
کد خبر: ۸۹۷۱۰۹
عبور امن دو سیارک از مجاورت زمین طی ۲۴ ساعت آینده
ناسا اعلام کرده که فردا دو سیارک با اندازه متوسط از کنار زمین عبور خواهند کرد و طبق محاسبات انجام شده این اتفاق خطری را متوجه زمین نخواهد کرد.

  

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ لیندلی جانسون افسر دفاع سیاره ای و مدیر دفتر هماهنگ سازی دفاع سیاره ای ناسا در این باره گفت:

این سیارک ها به خوبی زیر نظر بوده اند، یکبار در سال ۲۰۰۰ و یکبار هم در سال ۲۰۱۰ و مدارهایشان  کاملا مشخص است. هر دوی این سیارک ها با فاصله حدودی  ۵.۶ میلیون کیلومتر از کنار زمین عبور می کنند و  این نکته را هم باید در نظر داشت که سیارک های کوچک همیشه از نزدیکی زمین رد می شوند.

یکی از سیارک ها که 2010 C01 نام دارد و ابعادی بین ۱۲۰ تا ۲۶۰ متر دارد راس ساعت ۸:۱۲ صبح شنبه به وقت تهران از مجاورت زمین میگذرد و سیاره دوم که 2000 QW7 نام دارد طبق برآوردهای صورت گرفته ابعادی به اندازه ۲۹۰ تا ۶۵۰ متر دارد و راس ساعت ۴.۲۴ بعداز ظهر شنبه از کنار زمین می گذرند.

اجرام نزدیک زمین چه هستند؟

اجرام نزدیک زمین یا به اختصار NEO سیارک ها و دنباله دارهایی هستند که به دور خورشید می چرخند اما مدارهای حرکتی شان آنها را به نزدیکی زمین و در فاصله حدودی ۴۸ میلیون کیلومتری می رساند.

این اجرام در واقع ذرات باقیمانده از شکل گیری منظومه خورشیدی هستند که ۴.۶ میلیارد سال پیش تشکیل شده. اغلب این سیارک ها صخره ای در بخش داخلی منظومه خورشیدی و میان مدارهای مریخ و مشتری شکل گرفته اند در حالی که دنباله دارها (که عموما هم از یخ و ذرات غبار تشکیل می شوند) در خارج از منظومه خورشیدی تشکیل می شوند.

مدار حرکت اجرام نزدیک زمین چطور محاسبه می شود؟

دانشمندان مدار یک سیارک را با مقایسه اندازه های مربوط به موقعیت آن همزمان با حرکتش در آسمان و پیش بینی های یک الگوی کامپیوتری از مدار آن حول خورشید اندازه می گیرند. هرچه یک سیارک برای مدت طولانی تری پایش شود مدار محاسبه شده برای آن دقیق تر است.

دانشمندان از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی مجموعا ۲۰ هزار NEO را شناسایی کرده اند و هر هفته ۳۰ عدد بر این اجرام اضافه می شود. بالغ بر ۹۵ درصد از این اجرام نیز از سال ۱۹۹۸ میلادی به واسطه تحقیقاتی شناسایی شدند که ناسا بودجه آنها را تامین کرد

نظر شما