نگرانی‌های بابت فرونشست در پایتخت؛

معاون شهردار تهران: فرونشست جدی نیست و سازه‌ها و معابر را تهدید نمی‌کند/ رئیس سازمان نقشه‌برداری: فرونشست در مناطق جنوبی تهران

۱۳۹۸/۰۶/۲۴ - ۰۵:۰۵:۱۱
کد خبر: ۸۹۷۳۰۱
معاون شهردار تهران: فرونشست جدی نیست و سازه‌ها و معابر را تهدید نمی‌کند/ رئیس سازمان نقشه‌برداری: فرونشست در مناطق جنوبی تهران
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران ضمن عدم وجود نگرانی در خصوص فرونشست تهران از هماهنگی شهرداری تهران با سازمان نقشه‌برداری خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور طی نامه‌ای به رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل خواستار رسیدگی به معضل فرونشست در مناطق مختلف تهران شد  و در آن نامه‌ای عنوان کرد که خطر فرو نشست تهران جدی است و تهدید فرو نشست حوالی اتوبان آزادگان و شهرستان‌های شهریار و ورامین وجود دارد. مسعود شفیعی همچنین در تاریخ 4 خرداد ماه سال جاری به خبرنگار برنا گفته است که احتمال فرونشست در فرودگاه مهرآباد و خط راه آهن تهران وجود دارد. در این رابطه محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران، در تاریخ 4 تیرماه گفته است آب تزریق می‌کنیم و نمی‌گذاریم فرونشست اتفاق بیفتد. اما از سوی دیگر مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در 27 مرداد ماه سال جاری عنوان کرده استان تهران در مخاطره فرونشست قرار دارد. همه این کشمکش ها در حالی است که صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران ادعای فرونشست‌های مطرح شده را در سطح وسیع و نامحسوس دانست به طوریکه برای بزرگراه‌ها و سازه‌های پایتخت خطری ندارد.

صبوری: فرونشست تهران خطرناک نیست

صبوری با اشاره به وضعیت فرونشست در تهران گفت: بازدیدهای مختلفی برای بررسی بحث فرونشست صورت گرفته است. فرونشست در سطح گسترده وجود دارد. بدین معنا که لایه‌های زمین طی سالیان سال فرونشست داشته است.

او افزود:  شهرداری تهران و سازمان نقشه‌برداری در این رابطه با یکدیگر توافق دارند اما اینکه خطر جدی برای یک محله یا اتوبان و خیابان تهران به طور نقطه‌ای و مقطعی باشد، این گونه نیست.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در ادامه می‌گوید ارتباط شهرداری تهران به طور سیستماتیک با سازمان نقشه‌برداری آغاز شده تا اگر موردی بود، مورد بررسی قرار بگیرد.

او در پاسخ به این سوال که بزرگراه آزادگان یک متر فرونشست دارد؟ گفت: چنین چیزی وجود ندارد. فرونشست‌ها به صورت چند صد هکتاری است و نقطه‌ای نیست. نشست در لایه‌های بزرگ زمین است که قابل حس نخواهد بود.

صبوری خاطرنشان کرد: امکان دارد در نقطه‌ای از شهر، امر کوچکی را ببینیم اما در حدی نیست که لوله‌ها را قطع کند یا بزرگراه‌ها را خراب کند.

او با اشاره به پایش شهرداری تهران از وضعیت راه‌ها و سازه‌ها اظهار کرد: کنترل و پایش را مدام انجام می‌دهیم تا به محض اینکه موضوعی وجود داشت به آن رسیدگی کنیم.

صبوری در پایان و در رابطه با پایش برج میلاد اظهار کرد: قرارداد دائمی برای پایش برج میلاد داریم. برای پایش برج میلاد با دانشگاه پلی‌تکنیک قرارداد داریم. سال‌های قبل هم با دانشگاه‌های دیگر قرارداد داشتیم و نگرانی در این رابطه وجود ندارد.

شفیعی: تهدید فرونشست در برخی سازه‌های تهران

این در حالی است که مسعود شفیعی، رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور، اظهار می‌کند سازه‌های تهران در آینده مورد تهدید فرونشست قرار دارد. وی در گفتگو اختصاصی با خبرگزاری برنا، که چهارم خرداد ماه سال جاری انجام داد، با اشاره به اینکه بر اساس مشاهدات فعلی، از مرکز شهر به سمت مناطق شمالی تهران با پدیده فرونشست مواجه نیستیم، عنوان کرد: «داده‌های ما پدیده فرونشست در نواحی بالای تهران را نشان نمی‌دهد.  فرونشست عمدتا از جنوب غرب تهران و در محدوده اتوبان آیت‌الله سعیدی و اتوبان آزادگان گسترش پیدا کرده است و حتی اعلام کرده‌ایم در حال حاضر فرودگاه مهرآباد هم در دایره خطر فرونشست قرار دارد».

وی ادامه داد: «در نزدیکی فرودگاه امام (ره) هم نرخ چند سانتی‌متری فرونشست را گزارش کرده‌ایم و چون این پدیده به آرامی و در پهنه وسیع  اتفاق می‌افتد، با شیب ملایم دایره آن در حال گسترش است و ممکن است در آینده نه‌چندان دور این فرودگاه مهم را در معرض خطر قرار دهد».

شفیعی گفت: «بیشتر زمین‌های کشاورزی جنوب و جنوب‌غرب تهران و مناطقی مانند رباط‌کریم و شهریار تحت تأثیر فرونشست‌های با نرخ بالای 10 سانتی‌متر هستند که این نرخ نگران‌کننده‌ای است و کارشناسان ما با مشاهدات میدانی، آثار محسوسِ تخریبی این پدیده را در ساختمان‌ها و زمین‌های  کشاورزی مناطق مذکور هم مشاهده کرده‌اند».

رئیس سازمان نقشه‌برداری اضافه کرد: «گزارش‌هایی از فرونشست در محدوده‌های محل عبور خطوط راه‌آهن نیز داریم که شامل تغییرات ارتفاعی در بستر ریل‌های راه آهن است. در این زمینه مطالعات و بررسی‌های بیشتری مورد نیاز است، اما آنچه که تاکنون توسط برخی سازمان‌ها و وزارتخانه‌های زیربنایی به ما منعکس شده، بیانگر آن است که ارتفاع نقاط ترازیابی سازمان نقشه‌برداری کشور، عمدتاً به دلیل فراگیر شدن پدیده فرونشست، طی سال‌های اخیر در موارد متعددی دستخوش تغییر شده و به دقت فعالیت‌های مهندسی، آسیب جدی وارد شده‌است. طراحی و نگهداری شریان‌های حیاتی بدون در اختیار داشتن و به روزنگهداری، تراز ارتفاعی دقیق زمین امکان‌پذیر نیست و پایداری ابنیه مهمی چون خطوط ریلی و خطوط انتقال برق، گاز و آب و... را با چالش جدی مواجه می‌کند».

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز