یادداشت؛

کاهش آمار طلاق با مشاوره پیش از ازدواج

۱۳۹۸/۰۶/۲۶ - ۱۰:۰۱:۵۳
کد خبر: ۸۹۸۴۱۱
کاهش آمار طلاق با مشاوره پیش از ازدواج
دکتر رضا محمدمهر- روان‌شناس سلامت و رئیس مرکز مشاوره ابونصر فارابی

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ ازدواج را باید مهم‌ترین تصمیم زندگی هر فردی دانست. اهمیت انتخاب همسر، بالاتر از هر انتخاب دیگری مثل انتخاب شغل یا تصمیم به مهاجرت است. نکته تلخ و شیرین اینجاست که انسان باید مهم‌ترین تصمیم زندگی اش را در زمانی بگیرد که از کمترین تجربه زندگی برخوردار است. به همین دلیل ضرورت مشاوره پیش از ازدواج، بسیار حیاتی است. در مشاوره‌های پیش از ازدواج  به زوج‌های جوان کمک می شود تا بتوانند انتخابشان را با ملاک‌های واقع‌بینانه و منطقی ارزیابی کنند تا عملکرد موفقی در انتخاب همسر مناسب، کسب رضایت از زندگی زناشویی و ثبات خانواده داشته باشند.

مشاوره پیش از ازدواج را می‌توان این‌گونه تشبیه کرد که فردی می‌خواهد به یک سفر طولانی و نا آشنا برود ولی مسیر را بلد نیست. حال اگر به چنین فردی بگویند که ما کسی را می شناسیم که خودش بارها این سفر را رفته، در این زمینه مطالعه کرده و آموزش دیده است و همچنین مشکلات این سفر را بخوبی می شناسد، در این شرایط هیچ انسان عاقلی چنین مشاوره ای را رد نمی کند.

از سوی دیگر معتقدم حتی افراد متخصص با تحصیلات دانشگاهی، بیشتر به خدمات مشاوره پیش از ازدواج نیاز دارند، چون خیلی از آنها خود را مبری از خطاهای زندگی زناشویی می دانند. بنابراین هیچ استثنایی در این زمینه وجود ندارد. حتی خود مشاوران نیز ممکن است بخش های تاریکی از واقعیت را نبینند و نیاز باشد که در این زمینه از خدمات مشاوره بهره ببرند.

واقعیت این است که مقاومتی برای مراجعه به مشاور در خیلی از آدم ها وجود دارد. مثلا یک زوج جوان از این واهمه دارند که مبادا با مراجعه به مشاور، تصمیمشان درباره ازدواج یا انتخاب یکدیگر عوض شود و یا اینکه مورد قضاوت قرار بگیرند، اما اگرسد اول مقاومت شکسته شود، رضایت از زندگی مشترک در آینده بالاتر خواهد رفت. تحقیقات جهانی هم حاکی از این است زوج هایی که از خدمات مشاوره قبل از ازدواج بهره برده‌اند، میزان ثبات و رضایت از زندگی مشترک در آنها حداقل 30 درصد بیشتر از سایر زوج هاست.

نباید از خاطر برد استحکام یک کشور به استحکام خانواده‌ها مرتبط است. هرچقدر نهاد خانواده سالم باشد، مدیران آن جامعه هم سالم‌تر خواهند بود. در این راستا مشاوره قبل و بعد از ازدواج می‌تواند هم به سلامت خانواده و هم به سلامت و ثبات جامعه کمک کند. همچنین اگر از منظر آسیب‌شناسی هم به این موضوع نگاه کنیم، طبق آمارها هر ساعت حداقل 20 طلاق اتفاق می‌افتد، طوری‌که برای اولین بار شاهد هستیم آمار طلاق از آمار ازدواج پیشی گرفته است. دلیل خیلی از این طلاق‌ها انتخاب غلط همسر یا نداشتن تفاهم در زندگی مشترک عنوان می‌شود، در حالی که با مشاوره‌های قبل از ازدواج  می‌شد از بروز این شرایط پیشگیری کرد.

نکته پایانی اینکه اقدام وزارت ورزش و جوانان در برگزاری کارگاه‌های آموزشی پیش و پس از ازدواج و نیز توسعه مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و تعالی خانواده در این راستا بوده و جای تقدیر دارد.

نظر شما