گزارشی از فعالیت مجمع خیرین ازدواج یزد:

کوه مشکلات جابجا می شود، وقتی خیرین به میدان می آیند

۱۳۹۸/۰۶/۲۵ - ۱۰:۵۰:۴۳
کد خبر: ۸۹۸۴۶۸
کوه مشکلات جابجا می شود، وقتی خیرین به میدان می آیند
لیلا حسین زاده

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ یکی از ویژگیهای پسندیده مردم ما این است که در کنار دولت برای حل مشکلات آستین بالا می زنند و منشا خیر و خدمت می شوند. نمونه این حضور را  از سوی خیرین مدرسه ساز و ساخت بیمارستان و درمانگاه از سوی خیرین سلامت و اخیرا در موضوع ازدواج جوانان می توان دید. چند سالی است خیرین ازدواج در استانهای کشور برای کمک به آغاز زندگی مشترک زوج های جوان، جانانه به میدان آمده اند و تجربه موفقی در زمینه تهیه جهیزیه، برگزاری مراسم ازدواج و تامین مسکن جوانان داشته اند. آنها در واقع واسطه ای شده اند میان مردم و اصناف و بازاریان و افراد متمکن جامعه و توانسته اند با مشارکت آنها بخشی از مشکل ازدواج جوانان را حل کنند.  

موسسه‌های خیریه ازدواج زیادی در کشور وجود دارد که هر یک به اندازه توان خود سعی می‌کنند بار ازدواج جوانان را سبک کنند. مجمع خیرین ازدواج استان یزد هم یکی از مجامع خیریه فعال ازدواج در کشور است مدیرعامل و اعضای نیکوکارآن توانسته‌اند با کمک موسسات خیریه و اصناف و بازاریان یزد، کارهای بزرگی در زمینه ازدواج آسان جوانان انجام دهند.

 از شیر مرغ تا جان آدمیزاد

زهرا رستگار، مدیرعامل این مجمع، 20 سالی هست که دستش به خیر است. بانویی سرزنده و فعال‌که از همان 20 سال پیش که معلم بود با کمک همکاران و حتی دانش آموزانش، برای دختران دم بخت جهیزیه تهیه می‌‌کرد.

او می‌گوید سرمایه اجتماعی که از سال‌ها پیش برای خود جمع کرده، بسیار ارزشمندتر از سرمایه مالی است و همین مساله باعث شده تا درخواست‌هایش از سازمان‌های متولی برای تسهیل ازدواج جوان‌ها روی زمین نماند.

 مجمع خیرین ازدواج استان یزد در سال 95 ثبت شد و دو سال است که رستگار، رسما سکان هدایت آن را به دست گرفته است. آن‌طور که او توضیح می‌دهد، در این مدت، تا جایی که از دستش برآمده از شیر مرغ تا جان آدمیزاد برای زوج‌های جوان فراهم کرده است.

او می‌گوید:« تمام تلاش من و همه اعضای مجمع خیرین این بوده که در همه بخش های مراسم ازدواج به کمک جوانان بیایم تا آسان تر بتوانند زندگی مشترک خود را آغاز کنند. برای نمونه در مورد آرایشگاه عروس، کاری که انجام دادم این بود که با آرایشگرها صحبت کردم و قرار شد اگر عروس خانمی مشکل مالی داشت، خدمات رایگان بگیرد. در سطح بالاتر، هیات مدیره را به اتاق اصناف آوردیم و از آن‌ها درخواست کردیم تا آرایشگاه‌ها را موظف به انجام این کارکنند. اگر این ایده انجام شود، هر سال، هر آرایشگر، تنها یک عروس را به‌طور رایگان بپذیرد که منطقی است. در مورد لباس عروس نیز، لباس عروس خانواده‌های متمکن را با رضایت خودشان ازآن‌ها گرفتیم و به مزون‌ها دادیم. عروس‌ها به مزون می‌روند و لباس‌شان را از آنجا تحویل می‌گیرند. جز هزینه خشکشویی، هیچ هزینه دیگری بابت لباس از زوج‌ها دریافت نمی‌شود.»

در مورد تالار عروسی هم به گفته رستگار، خیران یک تالار دارند و با اتاق اصناف هم قرارمدارهایی گذاشته‌اندکه زوج‌های جوان بتوانند  بزودی مراسم خود رادر تالار برگزار کنند.

خرید طلا برای عروس خانم‌ها از آن دست هزینه‌های‌کمرشکنی است که که خانم رستگار برای این‌ هم برنامه جالبی دارد:« با یک طلاساز حرفه‌ای صحبت کرده‌ایم و او تنها با استفاده از هشت گرم طلا، می‌تواند یک نیم ست طلا بسازد که با قیمت فعلی طلا، رقمش در حدود هفت میلیون تومان می‌شود. البته کارتی هم با عنوان طرح هدیه، طراحی کرده‌ایم که زوج‌های جوان می‌توانند با این کارت به طلافروشی بروند و طلای‌شان را دریافت کنند. اگر فردی وضعیت مالی خوبی هم نداشت، خودمان نیز با استفاده از کمک‌های خیران در خرید طلا مشارکت می‌کنیم.»

سفره عقد، از دغدغه‌هایی است که بیشتر عروس خانم‌ها دارند. مدیر عامل مجمع خیرین ازدواج یزد برای حل آن، با یک گروه از خانم‌های با سلیقه سرپرست خانوار همکاری می‌کند که سفره‌های عقد زیبایی با قیمت پایین آماده کرده و در اختیار زوج‌ها قرار می‌دهند.

این روزها، قیمت انواع گل‌ها هم ارزان نیست. خرید گل و تزئین ماشین عروس هم جزء نگرانی‌های عروس و دامادهای جوان کم درآمد است که خانم رستگار برای آن هم راه حل پیدا کرده است و می‌گوید  با چندگلفروش همکاری‌ مستمری دارد و فروشندگان در اغلب موارد هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند و اگر هم بگیرند، ناچیز است.

قرارداد با عاقد و محضر هم از جمله برنامه های آینده خانم رستگار است و برای شام عروسی هم با کمک دو پزشک نیکوکار، شام شب عروسی زوج های جوان تحت پوشش طبخ می شود و خلاصه با مشارکت جمعی نیکوکار زوجهایی که مدتی به عقد هم در آمده، اما به دلیل مشکلات مالی قادر به برگزاری مراسم عروسی نیستند، رهسپار خانه خود می شوند و زندگی مشترک خود را آغاز می‌کنند.  

برای وام ازدواج همه پای‌کارند

مجمع خیرین ازدواج یزد برای تسهیل ازدواج جوانان به سفره عقد و تالار و شام عروسی بسنده نکرده و قدم‌های بزرگتری در این خصوص برداشته است، یکی از کارهای این مجمع در این باره، ایجاد صندوق ازدواج است. رستگار می‌گوید:« در مجمع، صندوق ازدواجی داریم که متعلق به بانک رسالت است. برای پرکردن صندوق، هربار چند نفر از بزرگان اقتصادی یزد را دعوت می‌کنیم و از آن‌ها می‌خواهیم حساب خود را به بانک رسالت منتقل کنند. البته به پول آنان کاری نداریم و با استفاده از امتیاز حساب آن‌ها، وام ازدواج به جوانان پرداخت می‌کنیم. حتی با یکی از معدن‌های یزد هم صحبت کرده‌ایم و قرار شده ماهانه 100 میلیون تومان امتیاز وام‌شان را به مجمع اختصاص دهند. اتاق اصناف هم در این کار خیر شرکت کرده و قرار است 50 درصد امتیاز حسابش را در اختیار مجمع قرار دهد تا به جوانان وام دهیم. جدای از این‌ها، بشدت معتقدم اگر برای جوانان شغل و درآمد ایجاد کنیم، به هیچ یک از کمک‌های موسسات خیریه نیاز نخواهند داشت، اما متاسفانه این نگاه در موسسات وجود ندارد.»

مشکلات ریز و درشت مجمع خیرین ازدواج

تا همین‌جا هم مجمع تا توانسته، پای ازدواج جوانان ایستاده است، اما برخی مشکلات باعث شده تا اهدافی که رستگار در ذهن دارد، بطور کامل عملیاتی نشود. از جمله مشکلاتی‌که به گفته او گره کور به ازدواج جوانان انداخته، مالیات موسسات خیریه ازدواج است. آن‌طورکه توضیح می‌دهد، در حال رایزنی برای حل آن است و برای این‌کار، مدیر کل امور مالیاتی و مدیر کل دیوان محاسبات یزد را دعوت کرده و از آن‌ها خواسته تا با استفاده از راهکار و بند قانونی مشکل را رفع‌کنند.

او در ادامه ، از برخی ناهماهنگی‌ها در موسسات خیریه ازدواج گله‌ می‌کند و  هشدار می‌دهد اگر این مشکلات حل نشوند،کار سخت می شود. او تاکید می‌کند اگر موسسات خیریه ازدواج، برنامه محوری و استراتژی مداری را نصب العین خود قرار دهند، عملیاتی شدن اهداف‌شان کار آسانی است.

به اعتقاد رستگار، مشارکت، حلقه مفقوده در میان موسسات خیریه ازدواج است. او می‌گوید اگر میزان مشارکت افزایش پیدا کند و نظارت قوی نیز وجود داشته باشد، مشکلات حل شده و موسسات، بسیار پررنگ‌تر از گذشته می‌توانند تسهیل‌گر ازدواج جوانان باشند.

تخصصی شدن؛ ضرورت موسسات خیریه

تخصصی‌کردن موسسات خیریه ازدواج، یکی دیگر از ایده‌هایی است که به گفته او، باعث می‌شود موسسات در تهیه جهیزیه با مشکل مواجه نشوند. او در توضیح بیشتر ادامه می‌دهد:«اگر موسسات، تهیه چند قلم کالای اساسی را تقبل‌کرده یا هر یک، کالای مشخصی ارائه دهند، تهیه جهزیه مشکل نخواهد بود. اگر به برخی موسسات مراجعه کنید، می‌بینید تعداد زیادی یخچال دارند، اما هیچ یک اجاق گاز ندارند.»

رستگار بر اتحاد، همدلی، همفکری، نیت خیر و صادقانه موسسات خیریه تاکید می‌کند و می‌گوید: بهتر است تمام موسسات خیریه ازدواج، جزیره‌ای عمل نکنند، زیرا تنها رمز موفقیت اتحاد است که در این صورت می‌توان کوه مشکلات ازدواج  جوانان را جابجا کرد.

وی در پایان سخنانش از همه نیکو‌کارانی که برای تسهیل ازدواج جوانان تلاش می‌کنند، تقدیر می‌کند و می‌گوید: همکاران من در موسسه خیریه «آبشار عاطفه ها» به مدیریت خانم مژگان برخورداری و «شبکه فعالین ازدواج شفا» به مدیریت رضا رویت از جمله کسانی هستند که در این راه خیرگام برمی‌دارند و همه ما امید داریم شرایط طوری رقم بخورد که جوانان آسان‌ترو با خیال آرام‌تر زندگی مشترک خود را آغاز کنند.  

نظر شما